İsrail Güvenlik Politikası İçin Bir Analiz Parametresi: Eski Ahit

Bu çalışma, Eski Ahit’in Yahudileri seçilmiş halk kabulü üzerinden konumlandırması ve geri kalanları ötekileştirmesi üzerinden, dini açıdan güvenliğin çerçevesini çizmeyi ve bu kapsamdaki bileşenlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu yaparken, seçilmişlik kabulünün yanı sıra toprağın anlamı, düşmanın işlevi ve konumunu, ötekileştirmeyi açığa çıkarmak için bir yöntem olarak kullanmaktadır. Genel hatlarıyla gü- venlik kavramının insan hayatı üzerindeki iz düşümü belirlenerek, anlatımda atıfta bulunulan ifadeden ne anlaşılması gerektiğine de açıklık getirilmektedir. Eski Ahit’te güvenliğe ilişkin oluşturulan kapsamdan yola çıkılarak, Yahudiler için dini bağlamda güvenlik kavramının tanımlanması hedeflenmektedir. İsrail’in bir Yahudi devleti olarak ilan edilmesi nedeniyle güvenlik politikası tesisinde etkili olabilme potansiyeline sahip olduğuna dikkat çekilmekte, ancak İsrail’in güvenlik politikasının bu içerik üzerinden açıklanması amaçlanmamaktadır. Tespitler, devletleşme sürecinden itibaren oluşturulan güvenliğe ilişkin politikalarının başka yazarlarca analiz edilmesi sırasında kullanılabilecek referans manzumesi de oluşturmaktır.

An Analysis Parameter for Israel’s Security Policy: The Old Testament

This study aims at drawing the religious framework of security for Jews and laying its components through the position given by the Old Testament to Jews as the chosen people and the approach otherized the rest. In doing so, it utilizes the meaning of land, the function and the position of enemy as well as the chosenness acceptance as a tool in order to uncover the othering. It is also clarified what should be understood of the concept of security ascribed in the study, by fixing broadly its projection on the human life. And using this pattern, it is meaned to define the concept of security for Jews in the context of the religious content created by the Old Testament. The conceptualizing purposes to attract attention to the potential to be effective in making security policy because the State of Israel was declared as Jewish state, but not intends to explain Israel’s security policy via this content. The findings also present a reference body that can be used by other authors who deal with the policies made by Israel since the foundation of state

___

  • Israel Ministry of Foreign Affairs, http://www.mfa.gov.il The Old Testament, Trans. Ronald A. Knox, London: Burns Oates and Washbourne, 1953.
  • Buzan, Barry, People, States and Fear: An Agenda for Internationnal Security Studies in The Post-Cold War Era, (Boulder: Lynne Rienner Publishing, 1991).
  • Buzan, Barry, The European Security Order Recast, (London: Pinter Publishers, 1991).
  • Carey, Roger, “The Contemporary Nature of Security” in Trevor C. Salmon (ed.), Issues of International Relations, (New York: Routledge, 2000).
  • Collins, Randall, Weberian Sociological Theory, (Cambridge: Cambridge University Press, 1986).
  • Beril, Dedeoğlu, Uluslararası Güvenlik ve Strateji, (İstanbul: Derin Yayınları, 2003).
  • Dorff, Robert “The Search For National and Homeland Security: An Integrated Grand Strategy” in Paul R. Viotti, Michael A. Opheim, Nicholas Bowen (eds.), Terrorism and Homeland Security, (Florida: CRC Press, 2008).
  • Edgar, Andrew, Habermas: The Key Concepts, (New York: Routledge, 2006).
  • Kimmerling, Baruch, “The Social Construction of Israel’s National Security” in Stuart A. Cohen (ed.), Democratic Societies and Their Armed Forces: Israel in Comparative Context, (London: Frank Cass, 2000).
  • Lawrence, Freedman, “The Concept of Security” in Mary Hawkwersworth, Maurice Kogan (eds.), Encyclopedia of Government and Politics, (London: Routledge, 1992).
  • O’Leary, Margaret, “Security”, The Dictionary of Homeland Security and Defence, (Lincoln: iUniverse, 2006).
  • Simpson, Gerry, “Law and Force in The Twenty-First Century” in David Armstrong (ed.), Routledge Handbook of International Law, (New York: Routledge, 2009).