St. Thomas Aquinas’ta Savaş Felsefesi

Cephe savaşlarının yapıldığı yüzyıllarda daha ziyade devletler arası ilişkiler dahilinde ele alınan savaş felsefesi, günümüzde siyaset, hukuk ve ahlak felsefesinde derinlemesine tartışılması gereken konuların en önemlilerinden birisi haline gelmiştir. Zira savaş teknolojisinin farklılaşması sonucunda savaşların bireysel ve toplumsal hayatı derinden etkileyen olayların haline gelmiş olması, konunun felsefenin yaşanan dünyayla doğrudan irtibatlı her alt dalı açısından tekrar ele alınmasını gerektirmektedir. Bu çalışmada on üçüncü yüzyılda yaşamış olan St. Thomas Aquinas’ın savaş hakkındaki görüşleri yasa, adalet ve erdem konularındaki fikirleriyle irtibatlı olarak ele alınacaktır. İlk aşamada Aquinas’ın siyaset anlayışına zemin hazırlayan insan ve yasa görüşleri incelenecektir. İkinci olarak, düşünürün savaş hakkındaki görüşleri, haklı savaş teorisinin ilkelerine göre analiz edilecektir. Sonuç olarak ise yaşadığı tarihi ortamın şartları dikkate alınarak Aquinas’ın savaş hakkındaki yaklaşımının analizi yapılacaktır. 

___

  • A. J. Coates , The Ethics of War, Manchester University Press, 1997.
  • Ahmet Cevizci , Ortaçağ Felsefesi Tarihi, 3. bs., Asa Kitabevi, 2000.
  • Anthony Kenny , Ortaçağ Felsefesi / Batı Felsefesinin Yeni Tarihi 2. Cilt, çev. Şeyma Yılmaz, 2. bs., Küre Yayınları, 2018.
  • Çağrı Emin Demirbaş, “Haklı Savaş Öğretisinin Fikri Temelleri Üzerine Bir İnceleme”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, c. 31, S. 4 (2017), ss. 895-922.
  • Etienne Gilson , Ortaçağda Felsefe (Ciltli), çev. Ayşe Meral, Kabalcı Yayınları-kampanya, 2007.
  • Fulya A. Ereker , “İlkçağlardan Günümüze Haklı Savaş Kavramı”, Uluslararası İlişkilerde Çatışmadan Güvenliğe, ed. Mustafa Aydın v.dğr., 2. bs., İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2015, s. 43-150.
  • Gregory M. Reichberg , “Thomas Aquinas Between Just War And Pacifism”, The Journal of Religious Ethics, c. 38, S. 2 (2010), ss. 219-41.
  • ———, “Thomas Aquinas on Military Prudence”, Journal of Military Ethics, c. 9, S. 3 (2010), ss. 262-75.
  • Gregory M. Reichberg , Henrik SYSE, Endre BEGBY, (ed.), The Ethics of War: Classic and Contemporary Readings, Malden, MA ; Oxford: Wiley-Blackwell, 2006.
  • H. Daniel Weiss , “Aquinas’s Opposition to Killing the Innocent and its Distinctiveness Within the Christian Just War Tradition”, Journal of Religious Ethics, c. 45, sy. 3 (2017), ss. 481–509.Bill Rhodes , An Introduction to Military Ethics: A Reference Handbook, Santa Barbara, Calif: Praeger, 2009.
  • Joseph T. Mangan, S. J., “An Historical Analysis of the Principle of Double Effect”, Theological Studies, S. 10 (1949), ss. 41-61.
  • Nico Verster, “Just War and Virtue Revisiting Augustine and Thomas Aquinas”, South African Journala of Philosophy, 2015, c. 34, S. 1 (2015), ss. 55-68.
  • Ryan R. Gormon , “War and the Virtues in Aquinas's Ethical Thought”, Journal of Military Ethics, c. 9, S. 3 (2010), ss. 245-261.
  • Saint Thomas Aquinas, Summa Theologica, New York: Benziger Bros., 1947.
  • Seyfi Say, “Ortaçağ Hıristiyan Dünyasında Uluslararası İlişkiler Düşüncesi”, Marmara Türkiyat Araştırmaları Dergisi, c. 1, S. 1 (2014), ss. 97-119.
  • W. T. Jones, Ortaçağ Düşüncesi / Batı Felsefesi Tarihi 2. Cilt, çev. Hakkı Hünler, Paradigma Yayınları, 2006.