İngilizce Yazının İlk Kadın Yazarı Norwich’li Julian ve Görülerinin Ortaçağ İngiliz Yazınındaki Yeri

Bu makale, on dördüncü yüzyılın sonları ve on beşinci yüzyılın başlarında yaşamış ve bir kadın yazar olarak İngiliz yazınında ilk edebî eseri vermiş Norwichli Julian’ı (Julian of Norwich) ve Revelations of Divine Love (İlahi Aşkın Vahiyleri) eserini, Ortaçağ İngiliz toplumunun tefekkür ve kadın anlayışı çerçevesinde incelemektedir. Resmi eğitim almamış bir kadın olan Julian’ın Hıristiyanlık inancıyla bağdaşan görüleri aracılığıyla kaleme aldırdığı eserinin iki versiyonu bulunmakta olup her iki versiyon kıyaslandığında, yazarın zaman içerisinde değişen ve gelişen edebî üslubu ile karşılaşılmaktadır. Makalede, yazarın doğal ve sohbetvari üslubu, İngilizce edebiyatın ilk kadın yazarının, kendi dönemindeki erkek yazarlardan ayrıldığı nokta olarak tartışılmaktadır. Buna istinaden, Julian’ı Norwich’teki bir manastırda münzevi hayat sürmeye iten ve bir ruhban otoritesi olmasını sağlayan en önemli özellik, eserinde bahsettiği ilahi görüler içerisinde Hıristiyanlık inancındaki Tanrı–İsa birleşimini Ortaçağ’daki eril tasavvurlardan arındırması ve bu bileşik ilahi figürü yüce anne karakteri ile yeniden inşa etmesidir. Bu sebeple, bu çalışma, Norwichli Julian’ı İngilizcede eser vermiş ilk kadın yazar olarak tanıttıktan sonra, Revelations of Divine Love eserinde kullandığı üslubu ve bu eserindeki ilahi figürleri annelik teması altında kadın özelliklerle nasıl bezediğini irdeleyecek ve bu eserindeki biçemini çağdaşı olan erkek yazarların üslubuyla kıyaslayarak verecektir.

Julian of Norwich, the First Woman Writer in English, and the Place of Her Visions in Medieval English Literature

This article examines Julian of Norwich, who lived in the late fourteenth and early fifteenth centuries and produced the first literary work as a woman writer in English literature, and her work entitled Revelations of Divine Love within the framework of the Medieval society’s understandings of devotion and woman. There exist two versions of this work which were written through the visions compatible with the Christian faith by Julian, a formally uneducated woman. In the article, the natural and conversational style of the authoress is taken as her main distinction as the first female writer of English literature highly differed from her male contemporaries at the time. Based on this, the most important feature that pushed Julian to lead a life of a recluse in a monastery in Norwich and to become a devotional authority is that she purifies the God–Christ union in Christianity from the masculine aspects of the divine as practiced in the Middle Ages and reconstructs this divinity as the supreme mother character in the interpretations of her own showings. For this reason, after introducing Julian of Norwich as the first woman writer to write in English, this study will examine the style she used in her Revelations of Divine Love and how she adorns the supposedly male divine figures with female features under the theme of motherhood in this work, whose authorial style is compared to her male contemporaries in literature.

___

  • A. C. Spearing, “Introduction”, Revelations of Divine Love, (Yazar: Julian of Norwich), (Çev. Elizabeth Spearing), Penguin, London, 1998, ss. vii–xxxiii.
  • A. Deniz Bozer, “Giriş: Ortaçağ ve On Yedinci Yüzyıl Arasında Yazmış İngiliz Kadın Yazarlara Genel Bir Bakış”, Ortaçağdan On Yedinci Yüzyıla İngiliz Kadın Yazarlar, (Ed. A. Deniz Bozer), Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2014, ss. 1–30.
  • B. A. Windeatt, “Julian of Norwich and Her Audience”, The Review of English Studies, 28(109), 1977, ss. 1–17.
  • Caroline Walker Bynum, Fragmentation and Redemption: Essays on Gender and the Human Body in Medieval Religion, Zone, New York, 1992.
  • Caroline Walker Bynum, Jesus as Mother: Studies in the Spirituality of the High Middle Ages, University of California Press, Berkeley, 1982.
  • Dana Wilde, “Julian of Norwich and the Mystical Tradition”, University of Maine Honours Program Lecture, Orono, ME, 2004.
  • Denise Nowakowski Baker, Julian of Norwich’s Showings: From Vision to Book, Princeton University Press, Princeton, 1994.
  • Huriye Reis, “‘[S]che was evry aferd’: Pilgrimage and Medieval Women in the Book of Margery Kempe”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 22(2), 2005, ss. 151–161.
  • Jess Byron Hollenback, Mysticism: Experience, Response, and Empowerment, The Pennsylvania State University Press, University Park, 1996.
  • Julian of Norwich, Revelations of Divine Love, (Çev. Elizabeth Spearing), Penguin, London, 1998. Kübra Vural Özbey, “The Spiritual Development of a Medieval Woman: The Book of Margery Kempe”, Ortaçağ Araştırmaları Dergisi, 5(1), 2022, ss. 11–19.
  • Lynn Staley Johnson, “The Trope of the Scribe and the Question of Literary Authority in the Works of Julian of Norwich and Margery Kempe”, Speculum, 66(4), 1991, ss. 820–838.
  • Patricia Donohue-White, “Reading Divine Maternity in Julian of Norwich”, Spiritus: A Journal of Christian Spirituality, 5(1), 2005, ss. 19–36.
  • Sarah Salih ve Denise N. Baker, “Introduction”, Julian of Norwich’s Legacy: Medieval Mysticism and Post-Medieval Reception, (Ed. Sarah Salih – Denise N. Baker), Palgrave Macmillan, New York, 2009, ss. 1–11.
  • Semra Akgün, Anglikan Kilisesi’nin Yapısı, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006.
  • Sister Benedicta [Ward], “Julian the Solitary”, Julian Reconsidered, (Ed. Kenneth Leech – Sister Benedicta [Ward]), SLG Press, Oxford, 1988, ss. 10–35.
  • Şafak Horzum, Masculinities from the Libertine to the Dandy in the Comedy of Manners: George Etherege’s The Man of Mode, Oliver Goldsmith’s She Stoops to Conquer and Oscar Wilde’s Lady Windermere’s Fan, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.
  • Ufuk Ege Uygur, “Ortaçağ Avrupası’nda ve İngiltere’de Kadın Yazarların Söylemleri”, Ortaçağdan On Yedinci Yüzyıla İngiliz Kadın Yazarlar, (Ed. A. Deniz Bozer), Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2014, ss. 31–65.