THE IDEAL OF HANDICRAFTS AND THE MODERN DESIGN FORMATION: COINCIDENCES AND FAILURES

Bu araştırma günümüzde modern tasarım olarak adlandırılan kavramın el sanatları kavramıyla yakından ilişkisini incelemektedir. Esas amacı, yalnızca kuramsal olarak değil, aynı zamanda karanlık Orta Çağdan günümüze uzanan bir dizi anahtar tarihsel örnekten hareket ederek el sanatlarının, Batı toplumlarında başarıya ulaşan endüstriyel tasarımın temelini oluşturduğunu göstermektir. Bu göz ardı edilemeyecek ilişkinin gelişimindeki önemli dönüm noktası 19. yüzyıl İngiltere'sidir. Çünkü bu dönem Sanayi Devrimi'ni içermesi yanı sıra Morris ve Ruskin'in hiç de gerçekçi olmayan biçimde inandıkları gibi Orta Çağa özgü yöntemlerle nesnelerin yeniden tasarlandığı dönemdir. Daha sonra, Avrupa'da, Modernizmin kitle üretiminden önce uygulamalı sanatlarda el sanatlarının son umudu olan Art Nouveau ile birlikte Üçüncü Dünya ülkelerinin elle yapılan üretimleri günümüzde hala önemli ve ayrı kalan söz konusu iki kavramın benzerliklerini ve farklılıklarını işaret eder.

EL SANATLARI İDEALİ VE MODERN TASARIMIN OLUŞUMU

Bu araştırma günümüzde modern tasarım olarak adlandırılan kavramın el sanatları kavramıyla yakından ilişkisini incelemektedir. Esas amacı, yalnızca kuramsal olarak değil, aynı zamanda karanlık Orta Çağdan günümüze uzanan bir dizi anahtar tarihsel örnekten hareket ederek el sanatlarının, Batı toplumlarında başarıya ulaşan endüstriyel tasarımın temelini oluşturduğunu göstermektir. Bu göz ardı edilemeyecek ilişkinin gelişimindeki önemli dönüm noktası 19. yüzyıl İngiltere’sidir. Çünkü bu dönem Sanayi Devrimi’ni içermesi yanı sıra Morris ve Ruskin’in hiç de gerçekçi olmayan biçimde inandıkları gibi Orta Çağa özgü yöntemlerle nesnelerin yeniden tasarlandığı dönemdir. Daha sonra, Avrupa’da, Modernizmin kitle üretiminden önce uygulamalı sanatlarda el sanatlarının son umudu olan Art Nouveau ile birlikte Üçüncü Dünya ülkelerinin elle yapılan üretimleri günümüzde hala önemli ve ayrı kalan söz konusu iki kavramın benzerliklerini ve farklılıklarını işaret eder.

___

  • REIF, R. Moma mia, that is some show, New York Magazine, 41; Department of Public Information Records, II.A.548., The Museum of Modern Art Archives, New York.
  • SAVAŞ, A. (1994) Between Document and Monument: Architectural Artifact in the Age of Specialized Institutions, Unpublished Ph.D. Dissertation, MIT.
  • SAVAŞ, A. (1998) Shallow Spaces, Archiscope: Transparency, (1) 84-85.
  • SCOTT, F.D. (2004) Italian Design and the New Political Landscape, Analyzing Ambasz, ed. M. Sorkin, The Monacelli Press, New York.
  • SCOTT, F.D. (2007) Architecture or TechnoUtopia: Politics after Modernism, MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
  • Swiss Architecture Museum (2010) [http://www.sam-basel.org/index. php?page=ece-e] Last Access: August, 2010.
  • TAFURI, M., SOPRIANI, L. (1962) Problemi di critica e problemi di datazione in due moment taorminesi: Il Palazzo dei Duchi di S.Stefano e la ‘Badia Vecchia’, Quaderni dell’Istituto di Storia dell’Architectura (51).
  • TAFURI, M. (1976) European Graffiti: Five x Five = Twenty-Five, trans. Victor Caliandro, Oppositions (5).
  • TAFURI, M. (1977) The Dialectics of Avant-Garde: Piranesi and Eisenstein, Oppositions (11).
  • TAFURI, M. (1979) The Historical ‘Project’, Oppositions 17; republished in
  • TAFURI, M. (1987) Introduction: The Historical Project, The Sphere and the Labyrinth. trans. P. d’Acierno, R. Connolly, MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
  • TAFURI, M. (1987) The Sphere and the Labyrinth: Avant-Gardes and Architecture from Piranesi to the 1970s, trans. P. d’Acierno, R.
  • Connolly, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
  • TAFURI, M. (1974) L’Architecture dans le Boudoir: The Language of Criticism and the Criticism of Language, Architectural Theory since 1968, ed. M. Hays (1998), MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London.
  • The Guardian (1972), Department of Public Information Records, II.A.548., The Museum of Modern Art Archives, New York; October 31, 1972.
  • Oral History Project; Interview with Emilio Ambasz, The Museum of Modern Art Archives, New York.
  • VIDLER, A. (2008) Histories of Immediate Present: Inventing Architectural Modernism, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
  • DORFLES, G. (1988), Design: Introduzione a disegno industrialle, Design Publications, Roma.
  • GLASSIE, H. (2002) Turkish Traditional Art Today, Ministry of Culture of the Turkish Republic, Turkish Historical Society Printing House, Ankara.
  • HESKETT, J. (1985) Industrial Design, Thames and Hudson Ltd., London.
  • JOVINELLY, J., NETELKOS, J. (2007), The Crafts and Culture of A Medieval Guild, The Rosen Publishing Group, New York.
  • LUECKENHAUSEN, H. (2012) Craft and Design – Function and Meaning, in: www.lueckenhausen.com/articles.php?page=written&articleI (accessed in 25/11/2012.)
  • NAYLOR, G. (1990) The Arts and Crafts Movement, Trefoil Publications, London. RAGHU, A., (2012), Bufori cars: What makes the Malaysian luxury auto so special?, in: www.csmonitor.com/World/LatestNews-Wires/2012/1011/Bufori-cars-What-makes-the-Malaysianluxury-auto-so-special (accessed in 20/10/2012)
  • SEMBACH, K. J. (2002) Art Nouveau, Taschen, Köln.
  • SENNETT, R. (2008) The Craftsman, Yale University Press, New Haven & London.
  • SMITH, E. L. (1981) The story of craft – The craftsman’s role in society, Phaidon, Oxford.
  • TSOUMAS, J. (2005) Η Ιστορία των Διακοσμητικών Τεχνών και της Αρχιτεκτονικής στην Ευρώπη και την Αμερική (1760-1914), (The History of the Decorative Arts and Architecture in Europe and the U.S.A. (1760-1914)), ION Publications, Athens.
  • WALKER, J. (1983) Design History and the History of Design, Pluto Press, London