DAYLIGHTING IN HISTORIC BATHHOUSES: THE CASE OF OTTOMAN HAMAMS

Bu makale, tipik bir 15. yüzyıl Osmanlı Hamamı olan Selanik Bey Hamamı özelinde gerçekleştirilmiş olan, hamamlarda aydınlanma çalışmasını aktarmak üzere oluşturulmuştur. Çalışmanın amacı, hamam mekanlarının kullanımına bağlı değişen günışığı düzeylerini ve bunların tinsel değerlerinin etki ve etkileşimini araştırmaktır. Bu amaçla, hamamın farklı odalarındaki aydınlanma düzeylerini ve ışığın dağılımını belgelemek üzere izleme ve ölçüm gerçekleştirilmiştir. Sonuçları yorumlamak ve ilişkilendirebilmek adına, yıkanma kültürünün gelişen felsefesi ve Osmanlı hamamlarındaki simgesel yaklaşımlar incelenmiş ve belirtilmiştir. Sonuç olarak, farklı ışık açıklıklarından kazanılan gün ışığının, bir kez daha, sofistike etkileri yaratan, güçlendiren ve uhrevi ışık sıfatıyla, dini etkilerle fiziki temizliğin birleştiği Osmanlı Hamam ritüelini ortaya çıkarma etkili bir tasarım aracı olduğu kanıtlanmıştır.

TARİHİ HAMAMLARDA GÜNIŞIĞI İLE AYDINLATMA: OSMANLI HAMAMLARI

Light and sun have always been important features in past civilizations, since their significant status in science, philosophy and religion, as well as the ability to create special impressions and sophisticated visual environments have contributed to the efficient management of light in important buildings of each era. The current paper attempts to "shed light" on the visual conditions prevailing in buildings of the past with specific use and typology, such as the Ottoman hamams, aiming mainly at verifying the interrelationship between daylighting and spiritual or religious purposes derived from their primary function. In order to achieve such a goal, it is necessary to refer to the background of bathing philosophy and the symbolisms found in Ottoman hamams, before describing the methodological approach and the findings of the research.

___

  • AALAND, M. (1978) Sweat: The Illustrated History and Description of the Finnish Sauna, Russian Bania, Islamic Hammam, Japanese Mushi-Buro, Mexican Temescal, and Americ, Capra Press, California.
  • ALI, A. (2001) Al Quran, Princeton University Press, Princeton.
  • BUYUKDIGAN, I. (2003) A critical look at the new functions of Ottoman baths, Building and Environment (38) 617-33.
  • CASKEY, J. (1999) Steam and "Sanitas" in the Domestic Realm: Baths and Bathing in Southern Italy in the Middle Ages, Journal of the Society of Architectural Historians (58) 170-95.
  • KANETAKI, E. (2004a) The ottoman baths in the Greek region (in Greek), Technical Chamber of Greece, Athens.
  • KANETAKI, E. (2004b) The still existing ottoman hamams in the Greek territory, METU JFA (21) 81-110.
  • MAHOMED, H. (1843) The Bath: a concise history of bathing as practised by nations of the ancient and modern world, Smith, Elder & Co, London.
  • ÖNGE, Y. (1978) Eski Türk Hamamlarında Aydınlatma, Vakıflar Dergisi (12) 121-35.
  • VITRUVIUS, P., MORGAN, M.H. (1960) Vitruvius: the Ten Books on Architecture, Dover publications, New York.
  • YEGÜL, F. (1992) Baths and bathing in Classical Antiquity, MIT Press, New York.
  • YEGÜL, F. (2010) Bathing in the Roman World, Cambridge University Press, New York.