Adil Dünya İnancı ve Toplumsal Sonuçları

Lerner’in Adil Dünya İnancı Kuramına göre (1975) insanlar herkesin genellikle hak ettiğini elde ettiği, iyilerin ödüllendirilip kötülerin cezalandırıldığı adil bir dünyada yaşadığına inanma ihtiyacındadır. Lerner adil dünya inancının bir yanılsama olduğunu, gerçekte dünyanın çok adil olmadığını ancak bu inancın kişinin kendini güvende hissetmesi için önemli olduğunu vurgulamıştır. Bu inanç bireylerin sosyal ve fiziksel çevrelerini adil, yordanabilir ve konrol edilebilir görmelerini kolaylaştırır. Böylece geleceğe güvenle bakabilir ve uzun vadeli amaçlarına ulaşmak için çabalayabilirler. Kurama göre masum kurbanlar insanların adil dünya inancını tehdit eder. Bu tehditle baş edebilmek ve bu inancı koruyabilmek için kurbana yardım etme gibi akılcı yolların yanı sıra kurbanı suçlama ya da değersizleştirme gibi bilişsel çarpıtmalar da kullanılabilmektedir. Kurbanı suçlamanın toplumsal sonuçları son derece ciddi görünmektedir. Bu derleme çalışmasında Lerner tarafından geliştirilen Adil Dünya İnancı Kuramının temel önermeleri ve bu önermeleri test eden görgül araştırma bulguları sunulmuştur. Adil dünya inancını korumak uğruna kurbanı suçlamanın ya da değersizleştirmenin toplumsal sonuçları tartışılmıştır. 

Belief in a Just World and Its Social Consequences

According to the belief in a just world theory, developed by Lerner (1975), people need to believe that they live in a just world where everyone lives what they deserve, good persons are rewarded while bad persons are punished. Lerner stated that belief in a just world is an illusion infact the world is not always fair, however, just world belief plays an important role in feeling secure.  This belief leads to individuals to perceive their social and physical environment as fair, predictable, and controllable. Thus they look to the future with confidence and they can strive to reach their long-term goals. According to the theory, innocent victims threaten people’s belief in a just world, to cope with this threat and to maintain their beliefs people use cognitive distortions such as blaming or derogating the victim alongside the rational strategies such as helping to the victim. Blaming the innocent victims has severe consequences not only for victims but also for the whole society. In this review main propositions of Lerner’s belief in a just world theory and the results of the empirical studies testing these propositions were presented. Then the social consequences of blaming or derogating innocent victims in order to protect the just world belief were discussed.

___

  • Adolfsson, K. ve Strömwall, L.A. (2017). Situational variables or beliefs? A multifaceted approach to understanding blame attributions. Psychology, Crime & Law, 23(6), 527-552.
  • Appelbaum, L.D. (2002) Who deserves help? students’ opinions about the deservingness of different groups living in Germany to receive aid. Social Justice Research, 15(3), 2001-225.
  • Bierhoff, H.W., Klein, R. ve Kramp, P. (1991). Evidence for the altruistic personality from data on accident research. Journal of Personality, 59(2), 263-280.
  • Brewer, W. F. (1996). Good and bad story endings and story completeness" In (R. J. Kreuz and M. S. MacNealyeds.) Empirical Approaches to Literature and Aesthetics, (261-271) Norwood, NJ: Ablex.
  • Campbell D., Carr S. C. ve MacLachlan M. (2001). Attributing “third world” poverty in Australia and Malawi: a case of donor bias? Journal of Applied Social Psychology, 31, 409–430.
  • Chapin, J. ve Coleman, G. (2017). Children and adolescent victim blaming. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, 23(4), 438–440.
  • De Judicibus, M. ve McCabe, M.P. (2001). Blaming the target of sexual harassment: impact of gender role, sexist attitudes, and work role. Sex Roles, 44, 401-417.
  • Dik, T. (2010) Atasözlerinde adil dünya inancı. Milli Folklor, 22(88), 28-32.
  • Hafer, C.L. (2000). Do innocent victims threaten the belief in a just world? evidence from a modified stroop Task. Journal of Personality and Social Psychology, 79(2), 165-173.
  • Hayes, R.M., Lorenz, K., ve Bell, K. A. (2013). Victim blaming others: Rape myth acceptance and the just world belief. Feminist Criminology, 8(3), 202-220.
  • Jose, P.E. ve Brewer, W.F. (1984). Development of story liking: character identification, suspense, and outcome resolution. Developmental Psychology, 20(5), 911-924.
  • Jose, P. E., D’Anna, C.A. ve Krieg, D.B. (2005). Development of the comprehension and appreciation of fables. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 131(1), 5–37.
  • Kleinke, C.L. ve Meyer, C. (1990). Evaluation of rape victim by men and women with high and low belief in a just world. Psychology of Woman Quarterly, 14(3), 343-353.
  • Kristiansen, C., ve Giulietti, R. (1990). Perceptions of wife abuse: Effects of gender, attitudes toward women, and just-world beliefs among college students. Psychology of Women Quarterly, 14, 177–189.
  • Lerner, M. J. (1965). Evaluation of performances as a function of performer’s reward and attractiveness. Journal of Personality and Social Psychology, 1, 355–360.
  • Lerner, M. J. (1975). The justice motive in social behavior:Introduction. Journal of Social Issues, 31, 1–20.
  • Lerner, M. J. (1980). The Belief In A Just World: A Fundamental Delusion. New York: Plenum Press.
  • Lerner, M. J. (1998). The two forms of belief in a just world: Some thoughts on why and how people care about justice.In (L. Montada, M. Lerner ve J. Melvin Eds). Responses To Victimizations and Belief in a Just World, (s. 247-269). New York: Plenum Press.
  • Lerner, M. J. ve Miller, D. T. (1978). Just world research and the attribution process: Looking back and ahead. Psychological Bulletin, 85, 1030-1051.
  • Lerner, M. J. ve Simmons, C. H. (1966). Observer’s reaction to the “innocent victim”: Compassion or rejection? Journal of Personality and Social Psychology, 4, 203–210.
  • Mohiyeddini, C. ve Montada, L. (1998). BJW and self-efficacy in coping with observed victimization: results from a study about unemployment. In (L. Montada, M. Lerner ve J. Melvin Eds. Responses to Victimizations and Belief in a Just World, (s. 41-54). New York: Plenum Press.
  • Montada, L. (1998). Belief in a just world: A hybrid of justice motive and self-interest? In (L. Montada, M. Lerner ve J. Melvin) Eds. Responses to Victimizations and Belief in a Just World, (sayfa 216-246). New York: Plenum Press.
  • Poon, K. ve Chen, Z. (2015). How does the source of rejection perceive innocent victims? The Journal of Social Psychology, 155, 515–526.
  • Reichle, B., Schneider, A. ve Montada, L. (1998). How do observers of victimization preserve their belief in a just world cognitively or actionally? Findings from a longitudinal study.In (L. Montada, M. Lerner ve J. Melvin Eds). Responses to Victimizations and Belief in a Just World, (s. 55-64). New York: Plenum Press.
  • Rubin, Z. ve Peplau, L. A. (1975). Who believes in a just world. Journal of Social Issues, 31(3), 65-90.
  • Rubin, Z. ve Peplau, L. A. (1973). Belief in a just world and reactions to another’s lot: a study of participants in the national draft lottery. Journal of Socıal Issues, 29(4), 73-93.
  • Russell, K.J. ve Hand, C.J. (2017). Rape myth acceptance, victim blame attribution and just world beliefs: A rapid evidence assessment. Aggression and Violent Behavior, 37, 153-160.
  • Strömwall, L.A. Alfredsson, H. ve Landström, S. (2012). Blame attributions and rape: effects of beliefin a just world and relationship level. Legal and Criminological Psychology, 18, 254–261.
  • Vonderhaar, R.L. ve Carmody, D.C. (2015). There are no “innocent victims”: The influence of just world beliefs and prior victimization on rape myth acceptance. Journal of Interpersonal Violence, 30(10), 1615-1632.
  • Yalçın, M.A. ve Öztürk, E. (2018). Cinsel saldırı suçu mağduru kadınlara karşı toplumsal tutumlar ile adil dünya inancı ve çelişik duygulu cinsiyetçiliğin ilişkisi. Türkiye Klinikleri Journal of Forensic Medicine and Forensic Sciences, 15(2), 43-51.
  • Yalçın, Z.S. (2006). Effects of ambivalent sexism, locus of control, empathy, and belief in a just world on attitudes toward rape victims. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, N. ve Akgün, S. (2013). Sivil toplum kuruluşu gönüllülerinin sosyal sistemin meşruiyetine ilişkin algıları, adil dünya inançları ve sosyal baskınlık yönelimleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(1), 115-128.
  • Zuckerman, M. (1975). Belief in a just world and altruistic behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 31(5), 972-976.
OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi-Cover
  • ISSN: 2528-9527
  • Yayın Aralığı: Aylık
  • Yayıncı: ADAMOR Toplum Araştırmaları Merkezi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Sakarya Kadın Eğitim ve Kültür Merkezinden Hizmet Alan Kadınlarda Sosyal Dışlanma ve Yaşam Tatmininin İncelenmesi

Ayşe Sezen SERPEN, Erdinç KALAYCI, Ece PARLAK

Spor Bilimleri Fakültesi ve İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Psikolojik Dayanıklılık Düzeylerinin Karşılaştırılması

Tülin ATAN, Şaban ÜNVER

Coğrafya-Din İlişkisi; Kentlileşme, Muhafazakârlık ve Mezhep Demografisi Bağlamında Doğu ve Batı Karşılaştırması

Abdullah AYDIN, Yusuf OKŞAR

Neoliberal Kapitalizmde İstihdam İlişkilerinin Dönüşen Yapısı: Standart-Dışı Çalışma Formlarının Yükselişi

Mevlüt YILMAZ

Ortaokul Öğrencilerinin Erken Dönem Uyumsuz Şemaları İle Duygu Düzenleme Yöntemleri Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yrd. Doç. Dr. Mustafa KILINÇ, Ayşenur ÖNDER

İşe Adanmışlığın Yenilikçi İş Davranışı Üzerindeki Etkisinde Kapsayıcı Liderliğin Aracılık Rolü

Hüseyin ASLAN

Demografik Özellikler Açısından Tüketicilerin Plansız Satın Alma Davranış Farklılıklarını İncelemeye Yönelik Bir Araştırma

Gamze AKÇAY, Erkan ÖZDEMİR

Ergenlerde Madde Bağımlılığından Korunmaya İlişkin Özyeterlik ile Akran Baskısı, Kendini İfade Edebilme Becerisi ve Psikolojik Sağlamlık Arasındaki İlişki

Emrah TİLİM, Mehmet MURAT

Okul Öncesi Eğitimde Müzik Etkinliklerinde Kullanılan Öğretim Yöntem ve Materyallerine Yönelik Öğretmen Görüşleri

Abdulhamit KARADEMİR, Ayça KARTAL

‘’Çocuktan Al Haberi’’ Yarışma Programında Yetişkin Bakışının Ürettiği Çocuk Temsilleri ve Yetişkincilik

Erman BOSTAN