Schopenhauer’un Düşüncelerinde Bir Özgürleşme Olanağı Olarak Müzik

Bu çalışmada Schopenhauer’un düşüncelerinde özgür eylemin müzik aracılığıyla olanaklılığı araştırılmıştır. Schopenhauer’un felsefesinin temel kavramı olan isteme, varolan her şeyin değişmez özünü belirtmektedir. İstemenin yegane amacı yaşamını sürdürmektir. Varolan her şey de bu amaç doğrultusunda istemenin belirli basamaklardaki nesnelleşmesidir. İsteme görüngüler (fenomenler) dünyasında kendini açımlarken, uzay, zaman ve yeter sebep kalıplarıyla nesnelleşir. Tek tek varolan her şey, aynı zamanda istemenin kendisi olarak, nedensellik zincirinin bir parçasıdır ve kör bir dürtü olan isteme tarafından kuşatılmıştır. Nedensellik özgür eylemi engellemektedir. Bir isteme doğrultusunda özgürce hareket edildiği düşünülse bile, bu hep daha önceye dayanan bir başka istemenin sonucu olarak ortaya çıkmaktadır Nedensellik zincirinin işleyişi bu şekildedir. Burada temel olan istemenin kendisinin bu nedensellik zincirinden bağımsız bir şekilde özgür olup olmadığıdır. Kör bir dürtü olan isteme tarafından kuşatılmış zorunlu bir nedensellik zinciri, özgür istemeyi engellemektedir. Çalışmanın bu bağlamında Schopenhauer’un düşüncelerinde özgür eylemin olanaklılığı incelenmiş ve bu olanaklılığın bir yolu olarak da müziğin doğası ortaya konulmuştur. 

Music as a Possibility of Freedom in Schopenhauer's Thoughts

In this study, Schopenhauer's thoughts expressed the possibility of free action through music. The “will” which is the basic concept of Schopenhauer's philosophy refers to the invariable essence of all things that exist. The only purpose of will is to live. Everything exists is the objectivization of will in certain steps for this purpose. In the world of phenomenon, self-explanations are objectivized by space, time and sufficient reason’s forms. Everything that is individually present is also part of the chain of causality, as a will itself, and surrounded by a blind impulse. Causality is the obstacle of free action. One can think to move freely in the direction of a will but this is always the result of another will based on a previous one. This is the way how the causality chain works. The basis here is whether the request itself is independent of this chain of causality. A compulsory chain of causality surrounded by will, which is a blind impulse, prevents free will. In this context, the possibility of free action is examined in Schopenhauer's thoughts and the nature of music is put forward as a way of this event.

___

  • Aktaş, A. O. (2012). Hayatı müzikle anlamak ve Schopenhauer felsefesinde müzik. Doğu Batı, 62, 43 - 70.
  • Eren, I. (2018). Arthur Schopenhauer'a göre dünyayı sanatla anlamak. Kaygı, 30, 93-102.
  • Goehr, L (2007). Schopenhauer and the musicians: an ınquiry into the sounds of silence and the limits of philosophizing about music. D. Jacquette (Der.), Schopenhauer, philosophy, and the arts içinde (ss.200-228). New York: Cambridge University Press.
  • Green, L. D. (1930). Schopenhauer and music. The Musical Quarterly, 16, 199-206.
  • Pothast, U. (2008) The metaphysical vision: Arthur Schopenhauer’s phılosophy of art and life and Samuel Beckett’s own way to make use of it. New York: Peter Lang Publishing,
  • Schopenhauer, A. (1969). The world as will and representation, volume 1. (E. F. J. Payne, Trans.). New York: Dover Publications, Inc.
  • Schopenhauer, A. (1969). The world as will and representation, volume 2. (E. F. J. Payne, Trans.). New York: Dover Publications, Inc.
  • Schopenhauer, A. (2000). İstencin özgürlüğü üzerine. (M. Söyler, Çev.). Ankara: Öteki.
  • Schopenhauer, A. (2009). İsteme ve tasarım olarak dünya. (L. Özşar, Çev.). İstanbul: Biblos Kitabevi.
  • Schopenhauer, A. (2010). Güzelliğin metafiziği. (A. Aydoğan, Çev.). Ankara: Say Yayınları.