Keman Eğitiminde Batı Müziği Unsurları İçeren Geleneksel Türk Sanat Müziği Eserlerinin Kullanılmasına İlişkin Öğrenci Görüşleri

Bu araştırmada, keman eğitiminde Batı Müziği unsurları içeren Geleneksel Türk Sanat Müziği eserlerinin kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın verileri, Trabzon Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Güzel Sanat Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı keman öğrencileriyle görüşme yapılarak elde edilmiştir. Araştırma Konservatuvarların Klasik Batı Müziği eğiti-mi verilen programları, Eğitim Fakültelerinin Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümleri, Güzel Sanatlar Fakülteleri ve Güzel Sanatlar Liselerindeki keman eğitimi derslerinde hem Batı Müziği unsurları hem de Geleneksel Türk Sanat Müziği unsurlarının yer aldığı eserlere yer verilebilmesi konusunda fikir vermesi ve bu sayede öğrencilere farklı bir bakış açısı kazandırması; iki türe de hakim öğretmenler, icracılar ve besteciler yetiştirmesine yardımcı olması açılarından önem taşımaktadır. Çalışma sonucunda, keman öğrencilerinin keman eğitiminde Batı Müziği unsurları içeren Geleneksel Türk Sanat Müziği eserlerinin kullanılmasına ilişkin görüşleri belirlenmiştir. Aynı zamanda, öğrencilerin yüksek bir çoğunluğunun Batı Müziği unsurları içeren Geleneksel Türk Sanat Müziği eserlerinin keman eğitiminde kullanılmasına ilişkin pozitif yönde görüş bildirdiklerine dair bir sonuç elde edilmiştir.

Student Opinions on the Use of Traditional Turkish Art Music Works that Feature Western Music Elements in Violin Education

In this research, it is aimed to determine student views on the use of Traditional Turkish Art Music works containing elements of Western Music in violin education. Interview technique, one of the qualitative research methods, was used in the study. The data of the study were obtained by interviewing violin students from Trabzon University Fatih Faculty of Education, Department of Fine Arts Education, Department of Music Education. Research Conservatories' classical Western Music programs, Departments of Fine Arts Education of Faculties of Education, Faculties of Fine Arts and Violin education courses in Fine Arts High Schools give an idea of the elements of Western Music and the elements of Traditional Turkish Art Music, thus giving students a different perspective; It is important to help train teachers, performers and composers who are familiar with both genres. As a result of the study, violin students' views on the use of Traditional Turkish Art Music works containing elements of Western Music in violin education were determined. At the same time, it was concluded that a high majority of students expressed a positive opinion regarding the use of Traditional Turkish Art Music works containing elements of Western Music in violin education.

___

Bogdan, R. C. and Biklen, S. K. (2007). Research for education: An introduction to theories and methods. (5th ed.). Boston: Pearson Education.

Bulut, M. H. (2001). Sivas yöresi halaylarının kültürel çeşitlilik açısından incelenerek keman eğitiminde kullanılması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Güler, A. (1997). Eğitimin tarihi ve sosyal temelleri. (1. bs.). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Yayınları.

Haner, O. (2018). Türk Müziği ezgi yapılarına dayalı keman eğitimi modeli (Yayımlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.

Kurtaslan, Z. (2010). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlardaki keman eğitiminde çağdaş Türk keman eserlerinin kullanılma durumuna ilişkin öğretim elemanı görüşleri. (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

Marvasti, A. (2004). Qualitative research in sociology. (1st ed.). London: Sage Publications Ltd.

Mercin, L. ve Alakuş, A. O. (2007). Birey ve toplum için sanat eğitiminin gerekliliği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(9), 14-20.

Parasız, G. (2001). Türkiye’de eğitim fakülteleri güzel sanatlar eğitimi bölümlerinde öğretim elemanı ve öğrenci görüşlerine göre ana çalgı keman eğitiminde karşılaşılan sorunların incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Erzurum.

Sencer, M. (1981). Yöntembilim terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.

Şahin, D. ve Yağçı, M. (2012). Bireyin toplumsallaşma sürecinde sanat eğitiminin önemi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 273-277.

Teke, E. (2019). Bireysel çalgı keman eğitiminde makamsal yaklaşıma yönelik öğrenci görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Tekin, P. C. (2019). Bireysel çalgı keman eğitiminde Geleneksel Türk Müziği’nin kullanım düzeyi üzerine bir inceleme (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.

Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi: Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye’de Cumhuriyetin ilk altmış yılındaki durum. (1. bs.). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.

OPUS Toplum Araştırmaları Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 6 Sayı
  • Başlangıç: 2011
  • Yayıncı: ADAMOR Toplum Araştırmaları Merkezi