KEMAN EĞİTİMİ KURSUNA KATILAN BİREYLERİN“MÜZİK” KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARININ İNCELENMESİ

Bu araştırmanın amacı kursiyerlerin “müzik’’ kavramına yönelik metaforik algılarını ve müziğe bakış açılarını belirlemektir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgu bilimi deseni (fenomenoloji) kullanılmış ve veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında, Trabzon ilinde bulunan bir Halk Eğitim Merkezinde “Keman Eğitimi” (Batı Müziği) programında öğrenim gören kursiyerlerle yürütülmüştür. Araştırmaya 25 kadın ve 5 erkek olmak üzere toplam 30 kursiyer katılmıştır. Araştırmanın verileri, kursiyerlerin “Müzik .................a/e benzer. Çünkü............” şeklinde hazırlanmış olan ifadeyi tamamlamalarını gerektiren yazılı bir formla elde edilmiştir. Demografik bilgi edinmek amacıyla katılımcılara cinsiyet, yaş ve kaç yıldır müzikle ilgilendikleri ile ilgili sorular yöneltilmiştir. Katılımcıların “müzik” kavramına ilişkin doldurdukları formlar incelenmiş ve bu ifadelerden hangilerinin metafor olup olmadığı ile ilgili gerekli ayıklamalar yapılmış, sonra elde edilen metaforların kodlanması gerçekleşmiş ve tematik kategorilere ayrılmıştır. Elde edilen bulgular ile katılımcıların müzik hakkındaki metaforik algıları yorumlanmıştır. Katılımcılar tarafından doldurulan formların sadece 26 tanesinde geçerli metafor cümlesi olduğu tespit edilmiştir.  Daha sonra bu metaforlar incelenerek 5 temel kategoriye ayrılmıştır. Bu kategoriler “hayat kaynağı olarak müzik”, “duyguları ifade eden araç olarak müzik”, “tedavi ve şifa olarak müzik”, “bir bilim dalı olarak müzik” ve “birey (insan) olarak müzik” şeklinde isimlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, katılımcıların müziğe yönelik olumlu görüşlere sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Araştırmaya katılan katılımcılara göre müziğin hayatımızdan bir parça olmasının, duygularımızı ifade eden bir araç olmasının yanı sıra aynı zamanda bir bilim dalı, insanlara tedavi kaynağı, şifa veya bir birey (insan) olarak görüldüğü tespit edilmiştir. Katılımcıların en fazla metafor ürettikleri iki temel kategori müziğin hayat kaynağı olması ve duyguları ifade eden bir araç olmasıdır.

METAPHORIC PERCEPTIONS OF VIOLIN COURSE TRAINEES ABOUT THE CONCEPT OF "MUSIC"

The aim of the study is to determine metaphoric perceptions and musical point of views of participants about the concept of “music”. Phenomenology which is one of the qualitative research methods was used in the study and the data were analysed through content analysis technique. This study was carried out with trainees who attend violin course (western music) at Public Education Center in Trabzon in 2017-2018 academic year. A total of 30 trainees, 25 female and 5 male, participated in the research. The data was collected with a form which included “Music is like………… Because………” statement.  Participants were asked to fill in the blanks in given statement. In the form gender, age and musical engagement time variables were also asked in the given form. After the application, the forms which were filled in by the participants were examined and which statements included metaphoric perceptions were decided as some were eliminated. Then metaphors were coded and thematic categories were created. With obtained findings metaphoric perceptions of participants were interpreted. It was determined that only 26 valid metaphoric sentences were created by the participant in the filled forms. Those metaphors were later analysed and grouped under 5 different categories. Those categories were titled as “music as a source of life”, “music as a tool for expressing feelings”, “music as a treatment and cure”, “music as science” and “music as individual (human)”. According to findings it was seen that participants acquire positive views about music. In this context, according to the participants who participated in the research, it has been identified that being a part of our life is not only seen as a means of expressing our feelings, but also a source of science, a source of treatment, healing, or an individual (human). The two main categories in which participants produce the most metaphors are that music is a source of life and a means of expressing feelings.

___

  • Altun, T. ve Camadan, F. (2013). Rehber öğretmenlerin rehber öğretmen (psikolojik danışman) kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 883-918.
  • Altun, Z. D., ve Uzuner, F. G. (2017). Güzel Sanatlar Lisesi öğrencilerinin üniversite kavramına yönelik metaforik algıları. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 8(16), 60-83.
  • Aydin, E., ve Sulak, S. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının “değer” kavramına yönelik metafor algıları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 482-500.
  • Babacan, E. (2014). AGSL öğrencilerinin müzik kavramına ilişkin algıları: metafor analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 124-132.
  • Baştürk, S. ve Taştepe, M. (Ed.). (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Vize Basın Yayın.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Çulha Özbaş, B., ve Aktekin, S. (2013). Tarih öğretmen adaylarının tarih öğretmenliğine ilişkin inançlarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama 9(3) s.211-228.
  • Demirtaş, H., ve Çoban, D. (2014). Üniversite öğrencilerinin, üniversite ve fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi Örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 113-144. Doı: 10.7822/egt203+
  • Düzgören, H., ve Gerekten, S. E. (2017). Anadolu lisesi öğrencilerinin 'müzik dersi' kavramına ilişkin algıları: Metafor Analizi. Çevrimiçi Müzik Bilimleri Dergisi, 2(3), 86-117.
  • Ekiz, D. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. (5. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fetah, E., Çelik, İ., ve Aktürk, A. O. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin facebook algısı: bir metafor analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 635-648.
  • Karaçanta, H. (2013). Üniversite öğrencilerinin milli değerlere yönelik metaforları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 107-114.
  • Kaya, M. F. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevre sorunlarına ilişkin algıları: metafor analizi örneği. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9, 2, 917-931. Doi: 10.7827/TurkishStudies.6308
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. İlköğretim Online, 7(2), 421-455. http://ilkogretim-online.org.tr
  • Sosyal, D., ve Afacan, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin “fen ve teknoloji dersi” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 287-306
  • Sözbir, A. S., ve Çakmak, Ç. Ö. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının “müzik” kavramına ilişkin metaforik algıları. International Journal of Social Science Research, 42, 269-282.
  • Tortop, H. S. (2013). Öğretmen adaylarının üniversite hocası hakkındaki metaforları ve bir değerlendirme aracı olarak metafor. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2), s.153-160 DOI: 10.5961/jhes.2013.070
  • Uçan, A. (Ed.) (1996). İnsan ve müzik insan ve sanat eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Umuzdaş, S. ve Umuzdaş, M. S. (2013). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin müzik dersine ilişkin algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi, Internatıonal Journal of Human Sciences, 10(1), 719-728.
  • URL-1 https://www.google.com.tr/search?q=t%C3%BCrk%C3%A7e+s%C3%B6zl%C3%BCk&sa=X&ved=0ahUKEwjm6PuPwoPcAhWCmbQKHTRODd0Q1QIIyQEoAg&biw=1163&bih=559#dobs=e%C4%9Fretileme Erişim Tarihi: 03.07.2018
  • URL-2 https://fenitay.files.wordpress.com/2009/02/34-nitel-arac59ftc4b1rma-desen-ve-yc3b6ntemleri.pdf Erişim Tarihi: 10.07.2018
  • Yıldırım, V. ve Koç, T. (2003). Müzik felsefesine giriş. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.