BAŞLANGIÇ PİYANO EĞİTİMİNDE DÖRT EL KULLANIMININ ÖNEMİ

Müzik eğitimi süresince öğrenciye, müziksel algı, müziksel beğeni, müziksel alışkanlıklar ve müziksel becerilerin kazandırılması hedeflenir. Piyano, çoksesliliğe uygunluk, sürekli olarak akort problemi yaratmaması ve başlangıç aşamasında çocukların çok zorlanmadan öğrenebilecekleri bir çalgı olması bakımından tercih edilen bir müzik aletidir. Piyano eğitimi sürecinde dört el piyano eğitimi ise, ayrı bir öneme sahiptir ve birçok besteci bu amaca yönelik eserler bestelemişlerdir. Literatürde düet olarak da ifade edilen dört el çalmanın; ritmik beraberliğin sağlanması, çok sesli duyumun gelişmesi, eserin sabit bir tempoda çalınabilmesi, kendine güven duygusunun artması ve deşifre becerisinin gelişmesi gibi konularda önemli katkılar sağladığı bilinmektedir. Bu araştırma, başlangıç piyano eğitiminde düet çalmanın önemini, öğrenciler üzerindeki etkisini, öğretmenleri ile birlikte çalma sürecindeki duygu ve düşüncelerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda ilk ve ortaöğretim düzeyinde dört el piyano çalan toplam 37 öğrenciye konuya ilişkin duygu ve düşüncelerini ifade eden bir kompozisyon yazdırılmıştır. Kompozisyondaki ifadeleri üzerinden öğrencilere “evet” – “hayır” seçenekli toplam 9 soru sorulmuştur. Elde edilen bulguların değerlendirilmesi sonucunda, öğrencilerin dört el piyano çalma ile ilgili olarak çok olumlu düşüncelere sahip oldukları tespit edilmiştir. 

THE IMPORTANCE OF FOUR-HAND USE IN PIANO TRAINING AT THE BEGINNING STAGE

Throughout the music training process, the basic aim is to help students acquire several skills such as musical perception, musical taste, musical habits and abilities. As part of instrument training, piano training has also an important place since the piano is suitable for polyphony, doesn’t cause chord problems, and is easy and attractive for children to learn and play.  Four-hand piano training is significant in piano training, and numerous composers have composed their musical works using this technique. Four-hand piano, also referred to as ‘piano duet’, enables beginner students to develop rhythmic unity, perception of polyphonic sounds, and sight reading skills. Also, this technique helps them play the musical works at a constant tempo and increase their self-confidence. The present study, which focuses on the importance of playing duet in piano training at the beginning stage and its effects on students, is of great importance since it promotes the use of four-hand in both playing the piano and piano training and allows students to convey their opinions on four-hand duet playing with their tutors. 37 students who play four-hand piano at primary and secondary schools are asked to write an essay including their feelings and opinions on playing four-hand piano. The students are asked 9 yes-no questions in relation to the responses in their essays. The findings suggest that the students have fairly positive ideas about four-hand piano playing. 

___

  • Akbulut, E. (2000). Çalgı eğitiminde davranışların organizasyonu. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1-4).Akgül, D. (1997). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri keman eğitimi sürecinin analizi yorumlanması ve öneriler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant izzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.Büyüköztürk, Ş. Kılıç Çakmak, E. Akgün, Ö. Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (17. Baskı). Ankara: Pegem.Çimen, G. (1995). Okulöncesi piyano eğitimi. Filarmoni Sanat, Mart sayısı, 18-21.Demirova, G. (2008). Piyano eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin dikkat toplama yetisine etkisi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Doğan, Ö. (2009). İngilizce hazırlık okuyan öğrencilerin motivasyon düzeyleri, Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.Elmas, G. ve Köse, S. (2012). Piyano eğitiminde müzikal terimler ve çalma tekniklerine ilişkin bilişsel düzey analizi. e-Journal of New World Sciences Academy, 7(3).Ersoy, K. (2010). Altı yaş çocuklarının piyano eğitimine hazırlanmalarında kullanılan yöntemlerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Kowalchyk, Gayle; Lancaster, E.L. (1992). Easy Classical Piano Duets for Teacher and Stu-dent, Book 1. Van Nuys, CA: Alfred Pub.Co.Özen, N. (2004). Çalgı eğitiminde yararlanılan müzik eğitimi yöntemleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 57-63.Öztürk, A. (2007). Okul öncesi eğitimde müzik. İstanbul: Morpa Kültür yayınları.Pamir, L. (1984). Çağdaş piyano eğitimi. İstanbul: Beyaz Köşk (Müzik Sarayı)Yayınları No.2.Shockley, Rebecca, P, (1982), Advanced Group Instruction: Some İmplacations for Teacher training. College Music Symposium. Caroll, C.M. (Ed.), The college Music Society, Vol. 22, No. 2.Şendurur, Y. (2011). Keman eğitiminde etkili öğrenme - öğretme yöntemleri Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 145-155.Tarman, S. (2006). Müzik eğitimin temelleri. Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.Tecimer Kasap, Belir, (2006). Piyano Düetleri: tarihsel gelişimi ve piyano eğitimindeki önemi Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı 21-22, 173-192.Tufan, E. (2016). Öğretmenimle çalıyorum-dört el piyano. Ankara: Selen Müzik Yayınlar.Tufan, S. (2000). Piyano eğitiminde deşifre çalışmaları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 101-104.Uçan, A. (1994), Müzik eğitimi: Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.Yücetoker, İ. (2009). Müzik eğitimi anabilim dalı piyano öğretim elemanlarının ve öğrencilerinin mevcut piyano eğitiminin durumuna ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.