İBN İSHAK’IN HAYATI

Ibn Ishak who died in 151, was one of atTabiîn. He is author of the earliest known of the Prophet. Every yvriting after him has depended on his work, which tough lost in its entireiy, has been immortalized in wonderful, extant abridgement of it by Ibn Hişam. His Sirah of the Prophet, exists only in the recension of Ibn Hişam. The lost pioneering work of Ibn Ishak is believed to have three parts: a) elMübtede’; The fîrst being devoted of the history pre-Islamic arabic and the universal history of man. b) el-Meb’as; The second to the mission of the Prophet. c) el-Meğazî; The third to his military.adrninistrative andpolitical actions.
Anahtar Kelimeler:

İbn İshak, Hayatı

___

  • [1] -Dipnotlarda müellifin göstermiş olduğu şekillere herhangi bir müdahelede bulunulmamıştır. Karşılaştır. Negaidu Cerir ve’l Ferezdak, II, 581-638; Divan’ü Cerir, ,261-262; Grunebaum, “The nature of arabe unıty before İslam”, in arabica, X, 1963; Caskel, Entdeckungen in arabien, 27-32; Kister, “Mecca and Tamim, in Jesho, VIII, 113-116
  • [2] -Karşılaştır. Rosenthal, Das Fortleben der Autike im İslam, 8 ff.
  • [3] -Karşılaştır. Abbot,N.The rise of the north arabic script,Chicago 1939
  • [4] -Karşılaştır. Dussaud,La penetration des arabes,64; Altheim-Stiehl, Die arabier,II, 313; Cevad Ali, elMufassal, III, 191 vd.
  • [5] -Kuran, II, 282; Nasıruddin el-Esed, Mesadiru’şşiiru’-cahili, 41-133
  • [6] -İbn Sa’d, Tabakat, III, 136; Belazurî, Futuh, 473-477
  • [7] -Karşılaştır. Rosenthal, Ilmü’t-tarîh ınde’l-müslimîn, 21-2 (Arapça’ya ter. Salih Ahmed el-Ali)
  • [8] -Grunebaum,aym yer; Rozenthal,33 vd.; Braune,W. Historical consciousness in İslam, 38-43; in Theology and law in İsla, (ed. .E.Von Grunebaum),II, 1969
  • [9] -Durî Abdülaziz, İlmu’t-tarih ınde’l-arap, 17-20
  • [10] -Bu eser R G.Khoury tarafından 1970 yılında Heidelberger’de neşredilmiştir.
  • [11] -İlk siyer müellifleri hakkında Horowitch’in İslamic culture, I-II’deki makaleleriyle karşılaştır. Bunlar Hüseyin Nassar tarafından el-meğaziyyu’l-evvel ve müellifîiha, 1949 ismiyle tercüme edilmiştir. Ayrıca bk. Durî, 20-27
  • [12] -İbn Seyyidi’n-Nas, Uyun, I, 10-17
  • [13] -Yuhanfiik 1925 senesinde İbn îshak hakkında bir çalışma yapmıştır. Fischer ondan rivayet alan ravilerin isimlerini neşretmiştir. Horowitch daha önce zikri geçen makalesinde onu ele almıştır; Bu kısmı karşılaştır. Durî, 27-32
  • [14] -İbn İshak’m hayatı şu eserlere bk. îbn Selam, Tabakat, 8, 11, 206; İbn Sa’d, VI, 396; İbn Kuteybe, el-Maarif, 491; İbnü’n-Nedîm, el-Fihrist, 92; Tarih-u Bağdat, I, 214; Mucemu’l-udeba, XVIII, 5 vd.; Vefeyatü’l-A’yan, IV, 276-277; Zehebî, Tarihu’lİslam, VI, 375-378; Mizanü’l-itidal, III, 468; Tezkiretü’ 1-huffaz, II, 172; Tehzibü’t-tehzib, IX, 38; Uyunü’l-eser, I, 10-17
  • [15] -Tarihu Bağdat,I, 216; Vefeyatul-A’yan, IV, 277
  • [16] -Mucemu’l-udeba, IIXX, 7-8; Karşılaştır. Zehebî, Tarih’ul-İslam, VI, 378; Halife, Tabakat, 402; İbn Tağriberdî, en-Nücûmü’z-zahıra, II, 165; Mirâtü’Icinan, I, 460
  • [17]-Karşılaştır. Tarihu’l-İslam,Vl, 377; Mu’cemu’i udeba, IXX, 7.
  • [18j-Aynı eser
  • [19]-el-Muvaffakiyyat, 332
  • [20] -Mucemu ’ l-udeba,aynı yer; Vefeyat, ÎV, 277
  • [21] -Karşılaştır. el-Beyan ve’t-tebyin, IV, 64-65; elIkdüi-ferid, III, 164; Uyunii’l-ahbar, II, 337
  • [22] -Karşılaştır.R.Saiyid, Die revolte İbn al-Asat und die Koranleser, Freiburg 1977, 127-290
  • [23] -Bekkaî’nin rivayetlerini karşılaştır. er-Ravdu’l-ünüf, III, 106
  • [24] -Vefeyatu’l-a’yan,I, 290; aynı eser, I, 7
  • [25] -İbn İshak’ın eserinin kısımlarını karşılaştır. Durî, İlmu’t-tarih inde’I-arab, 27-28
  • [26] -İbn Selam,Tabakat, VIII, 11