Feminizmden Esinlenen İslami Bir Oluşum: Sisters in Islam (SIS)

Feminizm, cinsiyetler arasındaki siyasi, toplumsal ve ekonomik eşitlik savunusu üzerine kurulmuş bir ideoloji, siyasal ve sosyal harekettir; kadına ve kadınlığa yönelik değerlerin vurgulanması ve bir birey olarak haklarının savunulmasına açılım sağlar. Bu bağlamda çeşitli felsefi ve dönemsel oluşumlar bakımından gelişim gösteren feminist hareket içerisinde 90’lardan 2010’lu yıllar arasında ortaya çıkan Üçüncü Feminist Dalga, İslami feminizmin filizlenmesine zemin hazırlamıştır. İslami feminist söylemin temel gayesi, İslam dininin kutsal kitabı olan Kur’an-ı Kerim, peygamberi Hz. Muhammed’in sözleri olan Hadis-i Şerifler ve İslam’ın fıkıh, tefsir, vb. tüm kaynaklarının kadın penceresinden tekrar okunması ve yorumlanmasıdır. Gerek feminist gözle kadınların okumaları gerekse kadının kamusal alandaki çalışmalarına bakıldığında, Malezya’daki entelektüel kadınların kurmuş oldukları Sisters in Islam (SIS) adlı topluluk, İslami feminist yaklaşımla yürüttükleri çalışmalar ve savunularla ön plana çıkmaktadır. Çalışmanın amacı, bu grubunun savunularını ve çalışmalarını irdelemektir. Nitel araştırma paradigmasının süreçlerine ve metotlarına göre, betimsel modelde yürütülen araştırmada veriler, doküman incelemesiyle toplanmıştır. Tüm bu veriler, Sisters in Islam grubunun çalışmalarının İslami feminizm yaklaşımıyla aynı zeminde ilerlediğini, grubun tüm savunuları ve çalışmalarıyla ortaya koymuştur.

___

  • Ataman, M. (2009). Feminizm: Geleneksel uluslararası ilişkiler teorilerine alternatif yaklaşımlar demeti. Alternatif Politika, 1/1, 1-41.
  • Badran, M. (2002, January 17-23). Islamic feminism: What’s in a name?”. Al-Ahram Weekly Online, No.569, weekly.ahram.org.eg/2002/569/cu1.htm
  • Beasley, C. (1999). What is feminism?. New York: Sage . Berktay, F. (2003). Tarihin cinsiyeti. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Berktay, F. (2012). Tek tanrılı dinler karşısında kadın. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Böhürler, A. ve Eker, A. (2008). Müslüman ülkelerde kadın duvarların arkasında. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Crawford, E.; Liebling-Kalifani, H. & Hill, V. (2009). Women’s understanding of the effects of domestic abuse: The impact on their identity, sense of self and resilience. A grounded theory approach. Journal of International Women's Studies, 11(2), 63-82.
  • Çaha, Ö. (2010). Sivil Kadın, Ankara: Savaş Yayınevi.
  • Görgün-Baran, A. (2021). Feminizmin Gelişim Serüveni: Dalga Yerine Kuşak Diyelim mi? Erişim Adresi:https://kockam.ku.edu.tr/feminizmin-gelisim-seruveni-dalga-yerine-kusak-diyelim-mi-aylin-gorgunbaran/
  • Güç, A. (2008). İslami Feminizm: Müslüman kadınların birey olma çabaları. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17/2, 649-673.
  • Gürhan, N. (2010, 26-28 Kasım). Toplumsal cinsiyet ve İslami feminist söylem. Uluslararası Bilim, Ahlak ve Sanat Bağlamında Çağdaş İslam Algıları Sempozyumu, Samsun Canik Belediyesi.
  • Humm, M. (1995). The Dictionary of Feminist Theory. Columbus: Ohio State University Press.
  • İmançer, D. (2002). Feminizm ve yeni yönelimler. Doğu Batı Düşünce Dergisi Yeni Düşünce Hareketleri, 5/19.
  • İngün, Ö. (2005). Feminizm ve İslam İlişkisi: İslami Feminizm. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Kandiyoti, D. (1997). Cariyeler bacılar yurttaşlar. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Mahlstedt, D., & Keeny, L. (1993). Female survivors of dating violence and their social networks. Feminism and Psychology, 3, 319-333.
  • Mernissi, F. (1991). The veil and the male elite: A feminist interpretation of women’s rights in Islam, Mary Jo Lakeland (trans.), New York: Basic, 1-5.
  • Munro, E. (2013). Feminism: A fourth wave? Political Insight, 4(2), 22-25.
  • Murat, N. Sisters In Islam: Advocacy for change within the religious framework. WLUML-WSF-, 19, (December 2004), ss.141-145.
  • MUSAWAH (2013). “MUSAWAH Vision”, www.musawah.org/sites/default/files/MusawahVision15EN.pdf
  • MUSAWAH (2014). “BARAZA! Special Issue: Musawah”, http://www.musawah.org/baraza-special-issuemusawah
  • SIS (2014a) “The SIS Story”, www.sistersinislam.org.my/page.php?35
  • SIS (2014b) “Mission Statement and Objectives”, ww.sistersinislam.org.my/page.php?35
  • SIS (2014c) “Panel Forum”, www.sistersinislam.org.my/news.php?item.1128.116
  • SIS (2014d) “Talk Show on Pride without Prejudice- Imagining a Future Malaysia”, www.sistersinislam.org.my/news.php?item.897.116
  • SIS (2014e) “Trainings”, www.sistersinislam.org.my/news.php?cat.117
  • SIS (2014f) “Q&A Booklet: Islam and Polygamy”, www.sistersinislam.org.my/news.php?item.1160.51
  • SIS (2014g) “Q&A Booklet: Are Men and Women Equal Before Allah?”, www.sistersinislam.org.my/news.php?item.1162.51
  • SIS (2014h) “Q&A Booklet: Islam and Family Planning”, www.sistersinislam.org.my/news.php?item.1161.51
  • SIS (2014i) “Q&A Booklet: Are Muslim Men Allow to Beat Their Wives?”, www.sistersinislam.org.my/news.php?item.1159.51
  • SIS (2014j) “Introduction of Child Marriage”, www.sistersinislam.org.my/news.php?cat.41
  • SIS (2014k) “Introduction of Inheritance”, www.sistersinislam.org.my/news.php?cat.42
  • Şefkatli-Tuksal, H. (2020). Türkiye’de İslami feminizm tartışmaları. Tanıl Bora (ed.). Modern Türkiye’de siyasi düşünce, Feminizm. (10. Cilt). (s. 216-238). İstanbul: İletişim.
  • Şişman, N. (2003). Emanetten Mülke- kadın bedeninin yeniden inşası. İstanbul: İz Yayınları.
  • Tohidi, N. (2004). İslami feminizm, tehlikeler ve ümit vaad eden unsurlar, İhsan Toker (çev.), AÜİFD, 45, 283-285.
  • Walters, M. (2009). Feminizm. İstanbul: Dost Ev.
  • Zalewski, M. (1995). Well, what is the feminist perspective on Bosnia? International Affairs,72/2, 339-356.