Türkiye'de yüksek din öğretimi: Nicelik mi nitelik mi?

Bilindiği gibi son birkaç senedir, ülkemizde hem ilahiyat fakültelerininsayısında hem de öğrenci sayısında ciddi artışlar yaşanmaktadır. ancakbu artışla birlikte kalite ve nitelik konusunda önemli düşüşler yaşanmaktadır. İşte bu makale önce, öğrenci sayılarındaki artış, bölümsorunu,devam sorunu, dersle rin niteliği ve sayısı, değerlendirmeşekli,dersişlenişlerindeizlenenmetot ve yöntem konuları açısından ilahiyat fakültelerinin mevcut durumunu ele ala rak, daha sonra çağdaş dünyadaki ilahiyat fakültelerinden örnekler vererek ideal bir ilahiyat fakültesinin nasıl olması gerektiği konusunda bazı ipuçları vermeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla makalede, ABD, Kanada ve İngilterede bulunanilahiyat fakültelerindeki lisans ve lisansüstü ders programları ele alınarak mevcut durumumuz incelenmeye çalışılacaktır. Makale bazı önerilerle sona ermektedir.

Higher religious education in Turkey: Quantity or quality?

As it is known, there is a great increase in both in the number of faculty oftheologies and students in our country in recent times. However, there is aserious decrease in the quality of these faculties with this increase. This arti‐ cle examines the current situation of the faculty of theologies in terms of theincrease of the number of students, the question of department, the questionof attending to the faculty and discipline, the content and the quality of thecourses, the style of evaluation of the courses, and methods and techniquesfollowed in the courses. Then, giving some examples from faculties of theolo‐ gy in the contemporary world, it compares Turkish religious education sys‐ tem with other world faculties of theology and it advocates ideal faculties oftheology in Turkey. In order to understand our current situation, it analysesboth undergraduate and graduate courses followed in the faculties of theolo‐

___

  • Er, Hamit. “Yükseköğretimde Din Eğitimi,” Din Eğitimi, ed. Mustafa Köy‐ lü&Nurullah Altaş, Ankara: Gündüz Yay., 2012.
  • Freire, Paulo. Pedagogy of the Oppressed, translated by Myra B. Ramos (New York: Herder and Herder, 1970.
  • Gündüz, Şinasi. “Misyonerlerin Çalışma Yöntemleri,” Türkiye’de Misyonerlik Faali‐ yetleri, İstanbul: Ensar Neşriyat, 2005.
  • Hacınebioğlu, İ. Latif. “Batıdaki İlahiyat ve Felsefe Eğitimindeki Bazı Yaklaşım‐ ların Türkiye’ye Dönük Uygulanabilirliliği İle İlgili Bir Değerlendirme (İn‐ giltere Tecrübesi),” Türkiye’de Yüksek Din Eğitiminin Sorunları, Yeniden Yapı‐ lanması ve Geleceği Sempozyumu, 16‐17 Ekim 2003, Isparta.
  • Johnson, Todd M. “Demografic Futures for Christianity and the World Religi‐ ons,” Dialog: A Journal of Theology, vol. 43, no. 1, (Spring 2004). Köylü, Mustafa. “Din Hizmetlerinde Çağdaş Yönelimler ve Faaliyetler: ABD ve Kanada Örneği,” I. Din Hizmetleri Sempozyumu, (3‐4 Kasım 2007), DİB Ya‐ yınları, 2008.
  • Küng, Hans. “What is True Religion? Toward an Ecumenical Criteriology,” In L. Swidler (Ed.), Toward A Universal Ttheology of Religion, Maryknoll; NY.: Orbis Books, 1988.