Migration, Abyssinia/ Ethiopia

Afrika’da İslâm’ın yayılış tarihi bu apaçık dinin özelliklerindendir. Adalet, hidayet ve nurun bütün insanlığa yayılması hususunda İslâm’ın göstermiş ol‐duğu evrensel metodunun kanıtlarındandır. ِﻟ ِﻩِﺩْﺑَﻋﻰَﻠَﻋ َﻥﺎَﻗ ْﺭُﻔْﻟﺍ َﻝﱠﺯَﻧﻱِﺫﱠﻟﺍ َﻙ َﺭﺎَﺑَﺗ Âlemleri insanlar ve cinleri ﺍًﺭﻳِﺫَﻧ َﻥﻳِﻣَﻟﺎَﻌْﻠِﻟ َﻥﻭُﻛَﻳ ِﻩِﺩْﺑَﻋﻰَﻠَﻋ َﻥﺎَﻗ ْﺭُﻔْﻟﺍ َﻝﱠﺯَﻧﻱِﺫﱠﻟﺍ َﻙ َﺭﺎَﺑَﺗ Âlemleri insanlar ve cinleri uyarsın diye kulu Muhammed’ e Furkân’ı hakkı batıldan ayıran Kur’an’ı indiren Allah’ ınşânı yücedir hayır ve bereketi çoktur .Âlimlerin dinin da‐imi bir hamlesi olması gibi genelde Müslümanlar da bir mekândan diğerine göç etmek suretiyle İslâm’ı yayıyorlardı. Kralların, insanları yaratıcısına iba‐dete değil de kendilerine hizmet etmeye zorladıkları, İslâm’ın kendisinin ve İslam’ı kabul edenlerin selametinin tehdit edildiği o asırlarda fetihler savaş şartlarının ve halkların yaşam tarzlarının gerektirdiği olgulardan sadece biri idi. Güney Afrika, İslâm’ın barışçıl yayılışı ile bu yayılışın asırlar boyunca devam ettiğini gösteren bir örnek olmuştur. Coğrafi konumu nedeniyle Afrika’nın doğusu, özellikle de dini nedenlerden ötürü hicret olgusunun adil kral en‐Necaşi Eshama bin Ebşer’in adı ile ölümsüzleştiği Habeşistan İslam’a ilk girme konusunda ayrıcalığa sahip yerlerdir. Hicretin erken dönemlerinde İslâm’ın Afrika’ya girişi ve kökleşmesini sağla‐yan en önemli etkenler arasında çeşitli nedenlerle yarımadanın Müslüman halklarının Afrika’ya gerçekleştirdiği hicret hareketleri ve beraberinde onlar‐la yavaş yavaş hissi, manevi ve karşılıklı evlilikle oluşturdukları kan bağı şek‐lindeki kaynaşmayı gösterebiliriz. Nitekim Müslümanlar Afrika halklarının kültürel ve içtimaî olarak cahiliyyeden İslâm’ın hidayetine girmelerine vesile olurken kendileri de bu süreçte Araplıklarını yitirmiş ve yaydıkları din günü‐müze kadar ulaşmış ve hatta inşallah kıyamete kadar da kalacaktır. Bu çalışma Müslüman Arapların Afrika’ya ilk hicretlerinin etkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Arap yarımadasından sonra İslâm’ın ulaştığı ilk yer olması ve Muhacirleri kabul etmek suretiyle de İslâm’ın temellerini sağlam‐laştırması nedeniyle bu çalışma için Habeşistan seçilmiştir. İlk olarak Habe‐şistan’a gelen Müslümanlar ardından Kızıldeniz ve Hind Okyanusu sahillerine yayılıp yerleşmişler ve oralarda uzun seneler sürecek İslam emirlikleri ve sal‐tanatlıkları kurmuşlardır. Bu büyük saltanatlıkların yıkılmasından sonra İslâm’ın etkisi oralarda devam etmiş ve İslâm günümüze kadar Afrika halkla‐rının dini olarak kalmıştır

Migration and its Impact on the Spread of Islam in Africa: The Case of Abyssinia/Ethiopia

Migration and the movement of peoples from place to place is a humannature due to the changing conditions of life. Eventhough it has thedrawbacks of a leaving homelands and friends in addition to the exposure tothe hardship of movement, but it also carries the benefits and opportunitiesfor the dissemination of the values, knowledge and cultures between peoples.It also conducive to human interdependence among themselves to feel theunity of origin and determination ethnically and bloodly.The meanses of spread of Islam in sub‐Saharan Africa varies from migration,trade movements and the movements of preachers and Ulamas. It alsodifferes from the north of the continent where Islam spread by conquestsmarked by rapid establishment of an Islamic states and governments underthe Islamic caliphate. While the southern sub‐ sahara africa marked by peacefulmeans of stretch slowly among the nomadic and pastoral societies of Africaand the proliferation of social and cultural effects continuing to the presenttime. This extension of Islam in the earlier time managed to establish independentIslamic sultanates alongside the shores of the Red Sea and the IndianOcean. After the demise of most of these sesultanets, the impact remainedin the peoples of the continent being part of their cultural, intellectualand social identity.This article tries to draw some aspects of the history of Islam in Africa andspreading factors focusing on immigration and its effects in the formation ofMuslim communities. Habasha /Ethiopia was chosen as an example becauseof its leading hitorical position by hosting the first Muslim immigrant companions of the prophet being the first country and king to embrace islam.This historical background paved the way to contemporery Ethiopia where theMuslims remained majority of the population. The article also dealt with theIslamic education system the most important means of preserving islam andMuslims’ identity. It also addressed the effects and the role of Muslim scholarsand preachers who secrified and faced various hardships and challengesto teach and preserve Islamic heritage.Key Words: Migration, Abyssinia/ Ethiopia.