Adıyaman Yöresi Alevî Ocakları

Babalar, dedeler, abdallar ve dervişler günümüz Aleviliğin biçimlenmesinde en önemli etkiye sahiptir. Seyyid ve şerif olduğuna inanılan bu insanların soyundan gelmek ocak sahibi olmak anlamına gelmektedir. Tarihsel süreç içinde Alevilerin kendi sistematik yapısını korumasında ocak sisteminin büyük etkisi vardır. Bu bağlamda Anadolu Aleviliğinin sağlıklı bir tarzda anlaşılabilmesi, soya dayalı ocak kurumun anlaşılması ile eşdeğerdir. Bu tebliğimizde genel olarak ocak kültünün Aleviler arasındaki yeri ve tarihi önemi üzerinde durulmuştur. Daha sonra Alevî/Bektaşî kültürünün yaşandığı Adıyaman’daki Alevi ocakları tarihsel ve güncel boyutlarıyla incelenmiştir. Bu çerçevede, Ağuiçen, Kureyşan, Üryan Hızır, Seyyid Derviş Cemal, Derviş Gevr ve Memi Haciyan gibi ocaklar çalışmamızın kapsamına dâhildir.

Alawi Ocaks of Adiyaman Region

Fathers, grandfathers, Abdals and dervishes have major influence in shaping of the presence Alevism. Sayyid and the sheriff are believed to be descendants of these people mean to ocak zade. In the historical term, ocaks have great impact to protect systematic nature of Alevism. So, for understanding to the Anatolian Alevism salubriously is equal to understanding to ancestor based ocak system. In our study, historical situation and importance of ocak culture between Alevis are emphasised generally. Then, historical and contemporary structure of Alevi ocaks in Adıyaman which place of living Alevi/Bektashi culture are analysed. In this context, ocaks like Ağuiçen, Kureyşan, Üryan Khidr, Sayyid Darwish Jamal, Darwish Gevr, Memi Hacıyan are included our study