Roma Dönemi Tören Alaylarının Kent Dokusuna Etkileri: Roma ve İstanbul'daki Zafer Alayları

Tören alayı kavramı kamusal kutlamalarda, kent mekanında iki ya da daha fazla nokta arasında, kutlamayla ilişkili bir grup tarafından gerçekleştirilen yürüyüşlere işaret eder. Günümüz kentinde belki de bu değişim hayatın durması anlamına geldiği için bu tür yürüyüşlere çok sık rastlamıyoruz ancak bir Roma kentini çalışırken tören alaylarını dikkate almamaya imkân yoktur. Roma kentleri dini bayramlar, imparatorlukla ilgili kutlamalar, cenaze ve zafer törenleri gibi pek çok değişik sebeble yılın büyük bir kısmında tören alaylarına sahne oluyordu. Çok sıklıkla tekrarlanan bu yürüyüşler kentte geçici değişikliklere sebep oldukları gibi kent dokusunun biçimlenmesinde de önemli bir unsur olarak karşımıza çıkıyorlardı. Roma döneminde zafer alayları genelde yanlızca başkentlerde gerçekleştirilebili-yordu. Bu yüzden Roma ve İstanbul'un kent dokusunun biçimlenmesinde özellikle zafer alayları çok etkili olmuşlardır. Roma'daki zafer alayları Campus Martius'da başlar, Palatinus tepesinin eteklerini izleyerek Forum Boarium ve Circus Maximus'tan geçer ve İuppiter tapmağında son bulurdu. Bu yol boyu zamanla zaferle ilgili anıtlarla bezenmiş, zafer alayının rahat izlenmesine olanak veren revaklar, tiyatro ve hippodrom gibi yapılar da bu yol üzerinde inşa edilmişlerdir. Hristiyanlığm devletin resmi dini olarak kabulünden sonra zafer alayları, törenin odak noktası olan İuppiter tapmağına uğramaya son verirler ve Forum Romanum törenin yeni son durağı olarak belirlenir. Odağın dini bir yapıdan kamusal bir alana kaydırılması olgusu, İstanbul'da Mese'nin güney kolundaki imparatorluk forumlarının zafer törenlerinin ana mekanları olarak kullanılmasıyla daha da pekişir. Aslında İstanbul'un kent dokusunun beşinci yüzyılın ikinci yarısına kadar ki biçimlenme süreci, güney kolunun zafer alayının ana güzergahı olarak tanımlanmasıyla yakından ilişkilidir. Beşinci yüzyılın ikinci yarısından sonra zafer alayları artık imparatorların sefere çıkmaması nedeniyle eski önemlerini yitirirler. Buna bağli olarak Mese'nin güney kolu da önemini kaybeder ve kentin doğu ucu, hippodromdaki kutlamalar yoluyla zafer törenlerinin yeni odağı olur. İmparator İustianus'un Augustaion'u zafere gönderme yapan anıtlarla kendi forumu olarak yeniden kurgulaması bu yeni odağı daha da sağlamlaştırır.
Anahtar Kelimeler:

İstanbul

Influence of Roman Ceremonial Processions on the Urban Layout: Triumphal Processions in Rome and Constantinople

Procession is a form of public ceremony that uses the urban landscape as the site of its performance, and transforms it temporarily as well as permanently. Perhaps, because of this aspect, processions are not the most popular form of public ceremony in today's cities. Yet, processions were frequently performed in the Roman cities for various reasons such as for religious festivals, coronations, funerals and triumphs. Roman triumphal processions could have only be performed in capital cities. They, therefore, had a significant influence on the development of the urban layouts of both Rome and Constantinople. The triumphal procession in Rome started at the Campus Martius, made a loop around the Palatine Hill passing through the Forum Boarium and Circus Maximus, and ended at the Temple of Jupiter. This route not only attracted the construction of triumphal mouments like triumphal arches, but also buildings that would facilitate comfortable viewing conditions like porticoes, theaters and hippodromes. Temple of Jupiter ceased to be the focus of triumphal processions in Rome after Constantine the Great. As Christianity became the religion of the state, Forum Romanum became the new focus of the ceremony. This shift from a religious building to a public space was furthered in Cosntantinople where the ritual emphasis was put on the imperial fora located on the south arm of the Mese. In fact, development of the urban structure of Constantinople till the mid-Vth century is closely bound with the definition of this arm as the triumphal route. In the mid-Vth century triumphal procession lost its significance, since the emperors no longer lead the armies to the campaigns. As a result, the southern arm of the Mese lost its significance, and the eastern tip of the city with the ceremonies in the hippodrome became the focus of the ritual. Justinian further developed this aspect when he rebuilt the Augusteion as his forum, and embellished it with triumphal connotations.
Keywords:

Istanbul,

___

Barini 1952 Barini, C., Triumphalia: Imprese ed onori militari durante l'impero romano, Turin.

Bauer 2002 Bauer, F. A., "Urban Space and Ritual: Constantinople in Late Antiquity", Ada ad Achaelogiam et Artium Historiam Pertinenta 15,27-61.

Bonfante Warren 1970 Bonfante Warren, L., "Roman Triumphs and Etruscan Kings", Journal of Roman Studies 60, 49-66.

Curran 2000 Curran, J.R., Pagan City Christian Capital: Rome in the Fourth Century, Oxford.

Favro 1994 Favro, D., "The Street Triumphant", Streets: Critical Perspectives on Public Space, ed. Z. Çelik, D. Favro, R. Ingersoll, London, 151-164.

Janin 1964 Janin, R. Constantinople byzantine, development urbain et reper- toire topographique, Paris.

Kalas 1999 Kalas, G. A., Sacred Image/Urban Space: Image, Installations and Rituals in the Early Medieval Forum, Ph. D. in Bryn Mawr College.

Kiilerich 1998 Kiilerich, B., The Obelisk Base in Constantinople: Court Art and Imperial Ideology.

Krautheimer 1983 Krautheimer, R., Three Christian Capitals: Topography and Politics, Los Angeles.

Kunzl 1988 Kunzl, E., Der Römische Triumph: Siegesfeiern im antiken Rom, Munich.

MacAdam 1989 MacAdam, A., Blue Guide: Rome and its Environs, New York.

MacCormack 1981 MacCormack, S. G., Art and Ceremony in the Late Antiquity, Berkeley.

Majeska 1984 Majeska, G. P., "Russian Travelers to Constantinople in the Fourteenth and Fifteenth Centuries", Dumbarton Oaks Studies 19, 136, 184.

Mango 2000 Mango, C., "The Triumphal Way of Constantinople and the Golden Gate", Dumbarton Oaks Papers 54, 173-188.

Mango 1993 Mango, C., "The Development of Constantinople as an Urban Center", Studies on Constantinople, Hampshire, 117-136.

McCormick 1986 McÇormick, M., Eternal Victory, Cambridge.

Müller-Wiener 2002 Müller-Wiener, W., İstanbul'un Tarihi Topografyası, Istanbul (Bildlexicon zur Topographie Istanbuls, Tubingen 1977, Türkçe çeviri).

Payne 1962 Payne, R., The Roman Triumph, London.

Tiftixoglu 1973 Tiftixoglu, V., "Die Hellenianai nebst einigen anderen Besitzungen im Vorfeld des friihen Konstantinopel", Studien zur Frühgeschichte Konstantinopels (Miscellanea Byzantina Monacensia 14) ed. H.G. Beck, Munich.

Turner 2002 Turner, V., "Liminality and Communitas", A Reader in the Anthropology of Religion, ed. M. Lambek, Massachusetts, 358-374

Turner 1982 Turner, V., From Ritual to Theater: Human Seriousness of Play, New York.

Versnel 1970 Versnel, H. S., Triumphus: An Inquiry into the Origin, Development, and Meaning of the Roman Triumph, Leiden.