DIOKAISAREIA’DAKİ (DAĞLIK KILIKIA) PODYUMLU TAPINAK İÇİN TARİHLEME VE KÜLT ÖNERİSİ

Diokaisareia’daki Podyumlu Tapınağı konu edinen bu çalışmanın hedefi, yapı için yeni bir tarih önerisinde bulunmak ve tapınakta hangi tanrısal kimliğin tapınım gördüğüne ilişkin öneri sunmaktır. Yeni tarih önerisi için yapıya ait olduğu önerilen Korinth başlıklarının stil analizinden faydanılmıştır. Kült önerisi için ise kentte ele geçen bir yazıttan yola çıkılarak, yapının tarihlendiği dönem içerisinde Doğu Dağlık Kilikia’nın siyasi yapısı ve Diokaisareia’nın Roma kenti olma süreci irdelenmiştir. Podyumlu Tapınağa ait başlıklar için Wannagat’ın yapmış olduğu öneriyi de kapsayan; ancak daha geniş bir zaman aralığına M.Ö. 10 – M.S. 40/41 yılları arasına ait olduğu önerilmiştir ve tapınağın da, bu tarihlere ait olması daha uygun görülmüştür. Ardından tapınak için önerilen bu tarih aralığı, yerleşimin Tiberius Dönemi’nde Diokaisareia adıyla bir Roma kentine dönüştürülmesi dikkate alınarak, daha da netleştirilmiş ve tapınağın yapım tarihi için Tiberius Dönemi önerilmiştir. Podyumlu Tapınakta tapınım gören tanrısal kimliğe ilişkin önerimiz için kentte ele geçen bir yazıt, bize yardımcı olmuştur. Bu yazıtta İmparator Tiberius, Tanrı’nın oğlu, kentin kurucusu ve kurtarıcısı olarak anılmıştır. İmparatorun kente ilgisinin ve yardımlarının sonrasında ithaf edildiği anlaşılan bu yazıt, Tiberius kültü için kanıt olarak kabul edilmiş ve Podyumlu Tapınağı’nda İmparator Tiberius’un kültü için inşa edilen yapı olduğu önerilmiştir. Yazıttan yola çıkarak yapılan öneriyi destekleyen başka verilerde mevcuttur. Burada vasal krallar ve imparatorluk kültü politikaları dikkat çekicidir. Iudeia, Dağlık Kilikia ve Mauretania’daki vasal krallar, imparator kültlerinin kurulmasına ve tapınaklarının inşa edilmesine özellikle özen göstermişlerdir. Dağlık Kilikia’da vasal kralların zamanında sadece imparatorluk kültü tapınakları inşa edilmiştir. Dolayısıyla Diokaisareia’da vasal kralların zamanında inşa edildiğini önerdiğimiz Podyumlu Tapınağın da, imparatorluk kültü anıtı olması kuvvetli bir olasılıktır. Çalışma içerisinde Podyumlu Tapınak ile ilgili bir diğer irdelenmiş olan özellik, yapının kent içerisindeki konumudur. Tapınağın Zeus Olbios Temenosu’nun hemen yanında ve çevresinde oluşturulan yeni kent merkezinde olması, önemli bir seçimdir. Burada dikkati çeken asıl ayırt edici özellik, Zeus Olbios Temenosu’na ait duvar ve tapınağın arka duvarının birbiriyle bir bütün halinde inşa edilmiş olmasıdır. Bu durum, yerleşimin yeni adı olan “Diokaisareia” ile de bütünlük oluşturur. Din ve siyasi gücün birbirine destek olması anlamına gelen bu bütünlüklü yaklaşımla, kentte Tiberius ile birlikte başlayan yeni politik sistemin doğrudan ve etkili propagandası yapılmak suretiyle, vatandaşların imparatora bağlanmaları amaçlanmış olmalıdır.

Suggestions on the Dating and Cult of the Diokaisareia Podium Temple

About Podium Temple in Diokaisereia, The aim of this article is to offer a new date for building and suggestion to learn which god worshipped before. For suggestion new date has been benefit stilistic analyse of Corinth capitals. Using the inscription which obtained from the city for cult advise, explained in the time of it, with the political process in Rough Cilicia and being Roman city of Diokaisereia. Comprehend the suggestion of Wannagat for Podium Temple’s capitals, but wide range of time, its suggested 10 B.C. to 40-41 A.D. and its considered to fit in this times. After range of time which suggested for temple, has been receiving to attention that in Tiberius period settlements conversioned to Roman city with the name of Diokaisereia. With this information is clarified that tempel building suggestion in the period of Tiberian times. An inscription,obtained from the city, about they worshipped which god, is helped us to our suggestion for identification of worshipped thing.In this inscription Emperor Tiberius,God’s son, is remembered as the founder and saver of the city.This inscription thought as the emperor dedicated after his care and helps to the city and accepted as the evidence for Tiberius cult and suggested that the building is built for emperor’s cult in Podium Temple. There are other suggestions which supports the suggestion.There are important things about the vassalage kings and politics of emperor cults.Iudeia,vassalage kings of Rough in Cilicia and Mauretania, specially cared about founding emperor cults and temple buildings. In the term of vassalage king in Rough Cilicia, only emperor’s cult temples have been built.In consequence it is a strong possibility that the podium temple which we suggested above is one of them. Another feature of the Podium Temple in this study is the location in this city. It is an important choice that the location of the temple is next to Zeus Olbious Temenos and new city center built around.The distinct feature in here is the wall of Zeus Olbios Temenos and the back wall of the temple built as one.This situation compose an integrity with the new name of the city as‚“Diokaisareia”. The approach of this way, it had aimed that the faitfulness of the citizens to the emperor.