Yapı Açısından Kilama Pepûgî Romanı

Bu makalede Kilama Pepûgî romanı yapısal açıdan analiz edildi. Yazar romanın kurgusal dünyasının imkânlarını kullanarak Kürtlerin ve Ermenilerin tarihsel süreç içinde yaşadıklarını okurlarına aktarma gayesi güder. Bunu yaparken romanın yapısal özelliklerinden fazlasıyla istifade eder. Çalışmada, romanın yapısal özellikleri ayrı alt başlıklar şeklinde analiz edildi. Bu alt başlıklarda romanın kimliği, bakış açısı ve anlatıcı, olay kurgusu, zaman, mekân, karakterler gibi yapısal unsurlar ayrıntısıyla analiz edilmeye çalışıldı.

The Novel Called The Song of The Cuckoo in Terms of Structure

In this article, the novel called Kilama Pepûgî will be analyzed. Deniz Gunduz reconstructs the elements of his language and culture in his novels. He is aware of the richness of his mother tongue. He handles these riches and rules very well according to the action of the events in his novels. In the work, the author reconstructs the events experienced by the Kurdish and Armenian peoples in the technique of novel. Structural features of the novel were analyzed in different parts of the article. In these subparts, the identity of the novel, its point of view and the narrator, the plot, the time of the novel, the environmental and sensorial places, the characters were analyzed. The characters were classified as W. J. Harvey determined, protagonist, norm characters, card characters, background characters.

___

  • Akman, İ. (2017). “Postmodern Dönemin İki Önemli Kavramı Folklor ve Büyülü Gerçekçilik Ekseninde Kilama Pepûgî (Guguk Kuşunun Şarkısı) Romanı”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, C. 6, S. 5, s. 2613-2629.
  • Akman, İ. (2019). “Zaza Romancılığı -Giriş-“, Sözden Yazıya Zazaca içinde (s. 179-231). İstanbul: Peywend Yayınları.
  • Çetin, N. (2021). Roman Çözümleme Yöntemi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Espar, J. Î. (2000). “Romanêko Newe: Kilama Pepûgî”, Kovara Vateyî, H. 12, r. 66-71.
  • Göğebakan, T. (2000). “Tarihsel Romanda ‘Kişiler’ Sorunu”. Studien zur deutschen Sprache und Literatur, S. 12, s. 115-123. Adresê https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuaded/issue/1044/11802 ra ame girewtiş.
  • Gündüz, D. (1998). “Wendoxan ra”, Kovara Vateyî, H. 5, r. 92-93.
  • Gündüz, D. (2000 a). Kilama Pepûgî. Ankara: Weşanxaneyê Vartan.
  • Gündüz, D. (2000 b). “Wendoxan ra”, Kovara Vateyî, H. 11, r. 102.
  • Gündüz, D. (2016). “Deniz Gunduzî reyde Roportaj” (M. Aygun, Rop.), Kovara Ewro, H 1, r. 27-41.
  • Gündüz, D. (2017). “Romannuştox Deniz Gunduzî reyde Roportaj” (A. A. Çîçek, Rop.), Kovara Zend, H 25, r. 3-21.
  • Harvey, W. J. (2017). “Romanda Sosyal Ortam”, Roman Teorisi içinde (s. 176-194). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Işık, İ. S. (2015). A’dan Z’ye Kürtler/ Kişiler-Kavramlar-Kurumlar. İstanbul: Weşanxaneyê Nûbihar.
  • Kıran, E. (2013). Pilingê Serhedê. Îstanbul: Weşanxaneyê Nûbihar.
  • Korkmaz, R. (2015). Yazınsal Okumlar Öykü/Roman. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Korkmaz, R. (2018). “Sabahattin Ali’nin Romanlarında Karakterler/Kişiler Dünyası”, Romanda Kişiler Dünyası (Roman Karakterlerinin Doğası Üzerine İncelemeler...) içinde (s. 11-23). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Mendilow, A. A. (2017). “Romanda Şimdiki Zaman Okuyucunun İçinde Yaşadığı Zaman”, Roman Teorisi içinde (S. 225-247). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Sazyek, H. (2021). Roman Terimleri Sözlüğü Roman -Roman Sanatında Yüz Terim-. Ankara: Hece Yayınları.
  • Stevick, P. (2017). “Roman Bölümlerinin Dayandığı Teori”, Roman Teorisi içinde (s. 155-166). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Tekin, M. (2018). Roman Sanatı 1 -Romanın Unsurları- (16 ç.). İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Yıldız, P. (2020). “Sey Yew Romanê Verênî Kilama Pepûgî Ser o Analîzêk”, The Journal of Mesopotamian Studies, Special Issue on Zazakî and Zazas, 74-97. (http://jms.artuklu.edu.tr/ tr/download/article-file/1308513 ra ame girewtiş)