CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK HİKÂYESİNDE GAYRİMÜSLİM KADINLAR

Tanzimat döneminde kaleme alınan roman ve hikâyelerde gördüğümüz kimi karakteristik özelliklerin Cumhuriyet Dönemi Türk Hikâyesinde de devam ettiği görülür. Örneğin kimi gayrimüslim kadınların metinlerde "gayr-i ahlâkî" bir konumda verilmeleri bu devamlılığa işaret eder. Ahmet Mithat Efendi'nin Felâtun Bey ile Râkım Efendi'de ve Nabizade Nazım'ın Zehra'da yaptığı gibi Hüseyin Rahmi, Yakup Kadri, Reşat Nuri, Nahit Sırrı ve Haldun Taner gibi yazarlarımız da Müslüman-Türk kadınının şahsında canlandıramayacağı ahlâksız kadın tipini gayrimüslim kadınlar üzerinden oluştururlar. Çalışmamızda Cumhuriyet dönemi Türk hikâyesindeki gayrimüslim kadınların cazibeli kimlikleri ve gayr-i ahlâkî tip olarak neden onların seçildiği tartışıldı. Ayrıca çalışmada, cazibedar gayrimüslim kadınlardan yazarların okuyucuya olumlu olarak sundukları karakterler de yorumlandı. Kimi cazibedar gayrimüslim kadınların masum, mazlum, merhametli ve şefkatli oldukları gözlendi. Dolayısıyla çalışmada, Cumhuriyet dönemi Türk hikâyesindeki gayrimüslim kadınlar, olumlu ve olumsuz olanlar şeklinde iki alt başlık halinde değerlendirildi.

NON-MUSLIM WOMEN IN THE REPUBLIC PERIOD OF TURKISH STORY

Tanzimat period novels and stories written some of the characteristics that we see in the story continued in the Republican Turkish seen. For example, some non-Muslim women in the texts "immoral" refers to a location continuity be given. Ahmet Mithat Efendi "Felatun Bey ile Rakım Efendi" and Nabizade Nazım "Zehra" as did Huseyin Rahmi, Yakup Kadri, Resat Nuri, Nahit Sırrı ve Haldun Taner like our authors Muslim-Turkish women in the shape of Muslim women were not portrayed depraved type of women using the form. In our study, the period of the Republic of Turkey consist of a charming story of women in the non-Muslim and the non-moral reasons such as their selected topics were discussed. Also in this study, charming non-Muslim women writers offer readers the characters are interpreted as positive. Some charming non-Muslim women were observed to be innocent, merciful and compassionate. Therefore, in the study, non-Muslim women in Republican Turkish story, in the form of positive and negative ones were evaluated in two sub-headings.

___

  • ABASIYANIK, S. F. (1982). Şahmerdan, Lüzumsuz Adam. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
  • Ahmet Mithat (2009). Jön Türk. İstanbul: Lacivert Yayınları.
  • BİLBAŞAR, K. (1939). Anadolu'dan Hikâyeler. İzmir: Türkiye Basımevi.
  • GÖKÇEK, F. (2000). "Tanzimat Dönemi Roman ve Hikâyelerinde Kadın Erkek İlişkilerinin Düzenlenişi İle İlgili Bazı Tespitler", Türk Yurdu, 153-154, 126-132.
  • GÜLENDAM, R. (2006). Türk Romanında Kadın Kimliği. Konya: Salkımsöğüt Yayınları.
  • GÜNTEKİN, R. N. (1960). Tanrı Misafiri. İstanbul: İnkılâp Kitapevi.
  • GÜRPINAR, H. R. (1947). Meyhanede Hanımlar. İstanbul: Hilmi Kitapevi.
  • GÜRPINAR, H. R. (1972). Tünelden İlk Çıkış. İstanbul: Oya Matbaası.
  • GÜRPINAR, H. R. (1998). Cadı Çarpıyor, Şakavet-i Edebiyye, (Hazırlayan: Kemal Bek). İstanbul: Özgür Yayınları.
  • KARAOSMANOĞLU, Y. K. (1981). Millî Savaş Hikâyeleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • KORAY, K. H. (1944). Bir Yudum Su. İstanbul: Kenan Matbaası.
  • KUDRET, C. (1991). Türk Edebiyatında Hikâye ve Roman 3. İstanbul: İnkılâp Yayınları.
  • OKAY, O. (2005). Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • OKAY, O. (2008). Batı Medeniyeti Karşısında Ahmed Midhat Efendi. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • ÖRİK, N. S. (1997). Kırmızı ve Siyah. İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Sabahattin Ali (1973). Değirmen, Dağlar ve Rüzgâr. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • TANER, H. (1970). Hikâyeler (Yaşasın Demokrasi, Tuş, Şişhane'ye Yağmur Yağıyordu). Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • TANPINAR, A. H. (2005). Edebiyat Üzerine Makaleler. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • YEŞİM, R. Ş. (1932). Beni Yakan Bir Ateş Var. İstanbul: Şirketi Mürettibiye Matbaası.
  • YÜCEBAŞ, H. (1964). Bütün Cepheleriyle Hüseyin Rahmi Gürpınar. İstanbul: İnkılâp ve Aka Kitabevi.