Gelenekçilikten "Muhafazakar Modernliğe" İmam Hatip Okulları Örneği

ÖzetBu çalışma İmam Hatip Lisesi öğrencilerinin modernizm, laiklik ve dine yöneliktutumlarını anlamaya yönelik bir sosyolojik çözümleme girişimidir. Çalışma 1997 ve 2009yıllarında Ankara’daki İmam Hatip okullarında gerçekleştirilen iki ayrı alan araştırmasınınkarşılaştırılmasına dayanmaktadır. Araştırma sonuçları İmam Hatip lisesi öğrencilerininradikal-gelenekçi bir tutumdan daha muhafazakâr-modernist bir tutuma doğru dönüştüğünügöstermektedir. Çalışmada bu dönüşümün Türkiye’de son yıllarda ekonomik, siyasal vekültürel alanlarda gerçekleşen değişim ve dönüşümlerle açıklanabileceği öne sürülmektedir.Anahtar Sözcükler: İmam Hatip Okulları, Modernlik, Muhafazakâr Modernlik, MilliGörüş. AbstractThis study is a sociological attempt to analyze the attitude of Imam Hatip students aboutmodernism, laicism and religion. The study is based on a comparitive analysis of two differentsurvey data which were obtained from students of Imam Hatip schools in Ankara in 1997and 2009. The main findings of the research show that the attitudes of Imam Hatip studentson modernism, laicism and religion transformed from the fundemental-traditionalist view tothe conversative-modernist one. The study claims that this transformation can be explainedthrough the recent changes and transformations in economical, political and cultural spheresin Turkey.Keywords: Imam Hatip Schools, Modernity, Conservative Modernity, National Outlook.

From Traditionalism to ‘Conservative Modernism’: The Case Of Imam Hatip Schools

___

  • Tanrıöver, Hülya Uğur (2003). “Ders Kitaplarında Cinsiyet Ayrımcılığı” Betül Çotuksöken, vd. (der.). Ders Kitaplarında İnsan Hakları: Tarama Sonuçları. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları içinde.
  • Kuru, Ahmet T. (2006). “Reinterpretation of Secularism in Turkey: The Case of the Justice and Development Party”, M. Hakan Yavuz, (der.). The Emergence of New Turkey. University of Utah Press: Salt Lake City içinde, s. 269.
  • Yavuz, M. Hakan (2006). “Introduction: The Role of the New Bourgeoisie in the Transformation of the Turkish Islamic Movement”, M. Hakan Yavuz, (der.). The Emergence of New Turkey. University of Utah Press: Salt Lake City içinde.
  • Heper, Metin (2006). Türkiye’de Devlet Geleneği, Ankara: Doğu-Batı Yayınları. Boratav, Korkut (2005). 1980’li Yıllarda Türkiye’de Sosyal Sınıflar ve Bölüşüm, Ankara: İmge Yayınları, s. 74.
  • Şenses, Fikret ve Erol Taymaz (2003). “Unutulan Bir Toplumsal Amaç: Sanayileşme: Ne Oluyor? Ne Olmalı?”, A. H. Köse-F. Şenses-E. Yeldan, (der.). İktisat Üzerine Yazılar-II, İktisadi Kalkınma, Kriz ve İstikrar. İstanbul: İletişim Yayınları içinde, s. 431-433.
  • Buğra, Ayşe (1998). “Class, Culture, and State: An Analysis of Interest Representation by Two Turkish Business Associations”, International Journal of Middle East Studies, 30/4, s. 536. Akşit, Bahattin ve Mustafa Kemal Coşkun (2004). “Türkiye’nin Modernleşmesi Bağlamında İmamHatip Okulları”, Modern Türkiye’de Siyasal Düşünce, İslamcılık, Cilt: 6, Ankara: İletişim Yayınları içinde.
  • Akşit, Bahattin, Mustafa Şen ve Mustafa Kemal Coşkun (2000). “Modernleşme ve Eğitim: Ankara’daki Ortaöğretim Okullarındaki Öğrenci Profilleri”, F. Atacan, vd. (der.). Mübeccel Kıray İçin Yazılar. İstanbul: Bağlam Yayıncılık içinde.
  • Shick, I.C. (1990). “Representing Middle Eastern Women: Feminism and Colonial Discourse”, Feminist Studies, 16/2, s. 345-380.
  • Yuval-Davis, Nira (2003). Cinsiyet ve Millet. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Çakır, Ruşen (2008). Mahalle Baskısı: Prof. Dr. Şerif Mardin’in Tezlerinden hareketle Türkiye’de İslam, Cumhuriyet, Laiklik ve Demokrasi. İstanbul: Doğan Kitapçılık.