The Place of Ekphrasis in the Formation of Architectural Narrative

Mimari tasarım sürecinde mimar(tasarımcı) kendisiyle, tasarladığı şey ile ve/veya diğer paydaşlar ile bir diyalog içerisindedir. Diyalog ise dil aracılığıyla gerçekleşir ve bir anlatı açığa çıkarır. Mimari tasarım süreci bağlamında bu dil, (mimari) temsil/çizim üzerinden/aracılığıyla kurulur. Ancak herhangi bir dilde olduğu gibi, mimari çizimde de sembolik ve anlamsal katmanlar o dilin içerisine yerleşir. Çalışma, bu kapsamda ilerleyerek, mimari temsilde/çizimde anlam üretimine odaklanır. Anlam tartışmasını yürütebilmek için görsel ve sözlü temsil ilişkisi üzerine kurulan “ekfrasis” kavramından faydalanılır. Bir yöntem olarak ekfrasis mimari çizimin anlam dünyası ile nasıl ilişkilenir ve mimari anlatıda kendisine nasıl yer bulur? sorusu üzerine kurulan çalışmada metin-anlam-çizim ilişkisi sorgulanır. Çalışma yapı söküm yöntemi ve örnek olay inceleme tekniğinden faydalanılır. Bu bağlamda ilk ekfrastik metin olması nedeniyle Homeros’un İlyada kitabının Akhilleus’un kalkanı bölümünden bir metin kesitinin seçildiği bir çizim atölyesi gerçekleştirilir. Atölyenin sonunda elde edilen veriler değerlendirilir ve sonuçlar mimari anlatının oluşumunda ekfrasisin yeri bağlamında tartışılır.

The Place of Ekphrasis in the Formation of Architectural Narrative

In the architectural design process, the architect(designer) engages in an internal dialogue with themselves, the object of their design, and other stakeholders. This dialogue, in turn, takes place through language and reveals a narrative. Within the architectural design, this language is established through (architectural) representation/ drawing. However, architectural drawing possesses symbolic and semantic layers akin to any language. This study focuses on these layers through “ekphrasis”, which is based on the relationship between visual and verbal representation, and asks: “How does ekphrasis as a method relate to the meaning of architectural drawing, and how does it find a place for itself in the architectural narrative?” In this study, the text-meaning-drawing relationship is examined using the deconstruction method and case study techniques. Therefore, a drawing workshop was conducted utilizing Homer’s Iliad, as it was the first ekphrastic text. The findings are then discussed in relation to the role of ekphrasis in shaping the architectural narrative.

___

  • Abbott, H. P. (2006). Narrative and Life. In The Cambridge Introduction to Narrative (pp. 1-11). (7th printing). Cambridge, New York: Cambridge University Press.
  • Ağıl, N. (2015). Ekfrasis: Batı’da ve Bizde Görsel Sanatın Sözlü Tasviri. İstanbul: Simurg Yayınları.
  • Alemdar, Z. Y. & Aydınlı, S. (2011). Mimarlıkta anlatı olarak imge. İTÜ Dergisi/d Mimarlık, Planlama, Tasarım. 10(1), 83-94.
  • Becker, A. S. (1995). The Shield of Achilles and the Poetics of Ekpharsis. Rowman & Littlefield Publishers.
  • Benton, M. (1997). Anyone for Ekphrasis. British Journal of Aesthetics. 37(4), 367-376.
  • Coates, N. (2012). Narrative Architecture. AD Primers. John Wiley & Sons Ltd.
  • Eco, U. (1995). Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti: Deneme. (K. Atakay, Çev.) (2nd.ed.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Frascari, M. (2009). Lines as architectural thinking. Architectural Theory Review. 14(3), 200-212. DOI: 10.1080/13264820903341605
  • Goldhill, S. (2007). What is Ekphrasis for? Classical Philology. (102), 1-9.
  • Gürer, T. K. & Yücel, A. (2005). Bir paradigma olarak mimari temsilin incelenmesi. ITU Dergisi/a. Mimarlık, Planlama, Tasarım. March 2005, 4(1), 84-96.
  • Heffernan, J. A. W. (1993). Museum of Words: The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Homer. (1991). The Iliad. (R. Fagles, Trans.). Penguin Books.
  • MoMA. (n.d.). Joseph Kosuth: One and Three Chairs 1965. Retrieved from https://www.moma.org/collection/works/81435
  • Nane, P. (2021). Deneyim ve anlatı odağında mekâna yeniden bakmak: perec ve butor’un yazınında mekânın temsil biçimleri. Tasarım + Kuram, (33), 163-175. Doi: 10.14744/tasarimkuram.2021.57299
  • Nişanyan dictionary. (n.d.). Temsil. Retrieved from https://www.nisanyansozluk.com/kelime/temsil
  • Pallasmaa, J. (2009). The Thinking Hand: Existential and Embodied Wisdom in Architecture. Wiley.
  • Somer, P. M. & Erdem, A. (2015). Mimari temsilde ekfrasis: danteum ve masumiyet müzesi üzerine. Megaron, 10(2), 179-194. Doi: 10.5505/MEGARON.2015.25338
  • Şenyigit, O. (2021). Production of representative spaces in architectural education through instrumentalization of the concepts of Ekphrasis and Hermeneutic. Journal of Qualitative Research in Education (25), 287-301. Doi:10.14689/enad.25.12
  • Wagner, P. (Ed.). (1996). Icons- Texts- Iconotexts: Essays on Ekphrasis and Intermediality. Walter de Gruyter · Berlin · New York.
  • Webb, R. (1999). Ekphrasis ancient and modern: The Invention of a Genre. Word & Image, 15(1): 7–18, http:// doi.org/10.1080/02666286.1999.10443970
  • Webb, R. (2009). Ekphrasis, Imagination and Persuasion in Ancient Rhetorical Theory and Practice. Ashgate Publishing Limited.