ÇEVRİMİÇİ OYUNLAR VE İNTİHAR: MAVİ BALİNA ÖRNEĞİ

Teknolojinin gelişimiyle birlikte hayatımıza giren çevrimiçi oyunlar özellikle ergenlik dönemindeki bireylerin dikkatini çekmektedir. Bu oyunların birçoğunun savaş olgusunu, silahları ve şiddeti içerdiği açık olarak görülmektedir. Çalışmamızın çıkış noktası olan Mavi Balina oyunu direkt olarak bireye yönelik bir oyundur. Bireyin, oyun kurucuları tarafından verilen görevleri yerine getirilmesi zorunlu kılınmakta eğer yerine getirmezse aile bireylerinden birinin öldürülmesiyle tehdit edildiği bilinmektedir. Oyuncuya aile bireylerinden birinin öldürülmesi görevi verildikten sonra oyuncu görevi reddedince intihara sürüklendiği ortaya çıkarılmıştır. Bu çalışma kapsamında bireylerin oyunlar yüzünden hayatlarına son verdikleri ve ailelerin, çocukların internet kullanımı açısından bilinçlendirilmesi gerektiği ortaya çıkarılmıştır. Çalışmamızın literatüre katkı sağlaması amaçlanmaktadır. Çalışmanın yöntemi olarak örnek olay seçilmiştir. Örnek olay, Adana’da 2020 yılında gerçekleşmiştir. Alınabilecek önlemlerin önemi çok büyüktür. Sonuç olarak intihara sürüklenmekte olan bireyin davranış değişikliklerinin fark edilmesi ve bunu önlemeye yönelik çözümler getirilmelidir.

___

  • AÇEV. (2020). Anne Çocuk Eğitim Vakfı. Nisan 1, 2020 tarihinde AÇEV Okul Öncesi: https://www.acevokuloncesi.org/ adresinden alındı.
  • Ardıç, E. (2019). Çevrim İçi Oyun Tehditlerine Karşı Çözüm Önerileri: Mavi Balina Oyunu. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi.
  • Ayan, S., & Memiş, U. (2012). Erken Çocukluk Döneminde Oyun. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi.
  • BBC. (2019, Ocak 29). Mavi Balina: 'İntihar oyunu' için hangi önlemler alınıyor? Nisan 13, 2020 tarihinde News Türkçe: https://www.bbc.com/ adresinden alındı.
  • Çavuş, S., Ayhan, B., & Tuncer, M. (2016). Bilgisayar Oyunları ve Bağımlılık: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Alan Araştırması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi.
  • GİM. (2019). Güvenli İnternet Merkezi. Nisan 13, 2020 tarihinde Dijital Oyunlar Raporu: https://www.guvenliweb.org.tr/ adresinden alındı.
  • Harmancı, P. (2015). Dünya'daki ve Türkiye'deki İntihar Vakalarının Sosyodemografik Özellikler Açısından İncelenmesi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal , vol-1.
  • Irmak, A. Y., & Erdoğan, S. (2016). Ergen ve Genç Erişkinlerde Dijital Oyun Bağımlılığı: Güncel Bir Bakış. Türk Psikiyatri Dergisi.
  • Oktik, N., Top, A., Sezer, S., & Bozver, Ü. (2003). Muğla İli İntihar ve İntihar Girişimlerinin Sosyolojik Olarak İncelenmesi, Kriz Dergisi.
  • Ritzer, G. (2014). Klasik Sosyoloji Kuramları. Ankara: De Ki Basım.
  • Sağlık, C. (2019). Emile Durkheim’ ın Metodolojisi ve Sosyolojisi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Şevik, A. E., Özcan, H., & Uysal, E. (2012). İntihar Girişimlerinin İncelenmesi: Risk Faktörleri ve Takip. Klinik Psikiyatri.
  • TDK. Genel Türkçe Sözlük. Nisan 1, 2022 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Tekindal, M., & Çalışkan, B. (2016). Üniversite 1. Sınıf Öğrencilerinin Çevrimiçi Oyun Oynama ve Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi: Hacettepe Üniversitesi İİBF Örneği. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi.
  • TÜİK. (2019, Ağustos 27). Türkiye İstatistik Kurumu. Nisan 10, 2020 tarihinde http://www.tuik.gov.tr adresinden alındı.
  • www.intihar.de. (tarih yok). İntiharın Tanımı. Nisan 5, 2020 tarihinde İlk Türkçe İntiharbilim Sitesi: http://www.intihar.de/ adresinden alındı.
  • Yılmaz, A., & Biricik, Z. (2017). Sağlık İletişiminde Sosyal Medya Kullanımının Çocuk Sağlığı Üzerine Etkileri: Sosyal Medya ve Çevrimiçi Oyunlar Üzerine Bir İnceleme. III. Uluslararası Sağlık İletişimi Sempozyumu, Erzurum: Atatürk Üniversitesi ve Anadolu Üniversitesi III. Uluslararası Sağlık İletişimi Sempozyumu.
  • Yılmaz, M., & Candan, F. (2018). Oyun Sanal İntihar Gerçek:“The Blue Whale Challange/Mavi Balina” Oyunu Üzerinden Kurulan İletişimin Neden Olduğu İntiharlar Üzerine Kuramsal Bir Değerlendirme. Akdeniz İletişim Dergisi.
  • Yücel, G., & Şan, Ş. (2018). Dijital Oyunlarda Bağımlılık ve Şiddet: Blue Whale Oyunu Üzerinde Bir İnceleme. Online Academic Journal of Information Technology.