Doğu Kiliseleri ve Monofizitizm

Monofizitizm, Hıristiyanlıktaki ilk önemli ihtilaflardan biridir. Doğu kiliseleri ile Ortodoks ve Roma Katolik Kilisesi arasında günümüze uzanan bir ayrılığın nedeni olan monofizit geleneğin teolojik ve siyasi tarafı bulunmak-tadır. Bu makalenin amacı monofizit düşüncenin bu iki yönü üzerine bir değerlendirme yapmaktır.

Eastern Churches and Monophysitism

Monophysitism is one of the first important schisms in early Christianity. Monophysite tradition, which caused a division between Eastern Churches and Greek Orthodox and Catholic Churches, has theological and political aspects. This article aims to comment the monophysite contro-versy via these two aspects.

___

  • Atiya, Aziz S., Doğu Hıristiyanlığı Tarihi, çev. N. Hiçyılmaz, İstanbul, 2005.
  • Aydın, Mehmet, “Hıristiyanlıkta Teslis Doktrini ve Hıristiyan İ'tizalleri”, İslami İlimler Enstitüsü Dergisi, sayı: 5 (1982), ss. 141-156.
  • Avcı, Casim, İslâm-Bizans İlişkileri, İstanbul, 2003.
  • Chapman, J., “Monophysites and Monophysitism”, The Catholic Encyclope- dia, New York: Robert Appleton Company, Retrieved May 11, 2013 (http://www.newadvent.org/cathen/10489b.htm).
  • Çoban, Bekir Zakir, Geçmişten Günümüze Papalık, İstanbul, 2009.
  • _______, “Bizans İkonoklazmının Nedenleri ve İslam Etkisi Tartışması”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, VIII/4 (2008), ss. 117–145.
  • Erdem, Mustafa, “Monofizit Kiliselerinde Din Anlayışı (Kıpti Kilisesi Ör- neği)”, Dinler Tarihi Araştırmaları-II (Sempozyum: 20-21 Kasım 1998, Konya), Ankara, 2000, ss. 89-97.
  • Frend, W.H.C., “Monophysitism”, Encyclopedia of Religion, ed. Mircea Eliade, MacMillan Publishing, New York, 1987, vol. 10, ss. 66-68.
  • Gündüz, Şinasi, Pavlus: Hıristiyanlığın Mimarı, Ankara, 2001.
  • Kaçar, Turhan, “Erken Bizans Döneminde Doğu: Süryani Monofizitliğinin Doğuşu”, I. Uluslararası Katılımlı Bilim, Din ve Felsefe Tarihinde Harran Okulu Sempozyumu, Şanlıurfa, 2006, ss. 106-118.
  • Krüger, G., “Monophysitism”, Encyclopedia of Religion and Ethics, ed. James Hastings, Edinburg, 1994, vol. 8, ss. 811-817.
  • Kutsal Kitap, Kitabı Mukaddes Şirketi, İstanbul, 2001.
  • La Due, William J., The Chair of Saint Peter: A History of the Papacy, Orbis Books, New York, 1999.
  • Lamont, John, “The Nature of Hypostatic Union”, HeyJ, XLVII (2006), ss. 16–25.
  • Lemerle, Paul, Bizans Tarihi, çev. Galip Üstün, İstanbul, 2005.
  • Luce, A. A., Monophysitism: Past and Present, London, 1920.
  • Meyendorf, John, Byzantine Theology: Historical Trends and Doctrinal Themes, Fordham University Press, New York, 1974.
  • Ostrogorsky, George, Bizans Devleti Tarihi, çev. F. Işıltan, Ankara, 1981.
  • Riches, Aaron, “After Chalcedon: The Oneness of Christ and the Dyothelite Mediation of His Theandric Unity”, Modern Theology, 24: 2 April 2008, ss. 199-224.
  • Roey, A. Van – Allen, P., Monophysite Texts of the Sixth Century, Leuven, 1994.
  • Rubenstein, Richard L., İsa Nasıl Tanrı Oldu, çev. Cem Demirkan, İstanbul, 2004.
  • Stravinskas, Peter, “Apollinarianism”, Catholic Dictionary, Huntington, 1993, s. 77.
  • Tanner, Norman P., Decrees of Ecumenical Councils, Sheed & Ward, Washing- ton, 1990.