Televizyon Yayıncılığında Dijitalleşme ile Değişen Yayıncılık

Hızla gelişen internet ve yeni medya teknolojileri toplumda köklü değişikliklere sebep olurken, iletişim pratiklerini de dönüştürmüştür. Yeni medyanın bireylere sunduğu en önemli özellik, etkileşimli iletişimdir. Geleneksel medyada tek taraflı bir iletişim söz konusuyken, yeni medya teknolojileri bu algıyı tamamen yıkmış, hatta izleyicilerin aktif olarak yayınlara katılıp, içerik belirlemesine olanak sağlamıştır. Çalışmada, Samsun’un internet televizyonlarının bir haftalık içerikleri incelenerek, giderek değişim gösteren teknolojiye uyum süreçleri anlamlandırılmaya çalışılmıştır. Değişen televizyon yayıncılığında izleyicinin etkisi, yayıncıların gözüyle değerlendirilmiştir. İnternet televizyonluğunun yoğun olduğu bu dönemde Samsun’da izleyicilerin en çok ne izlemek istediği, hem içerik analizi yöntemi ile ortaya çıkarılmış hem de yayıncılarla yapılan derinlemesine mülakat ile birlikte harmanlanarak okuyucuya sunulmuştur. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden derinlemesine mülakat tekniği kullanılırken, sorular yarı yapılandırılmış olarak belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemini, Samsun merkezde yayın yapan internet televizyonlarında çeşitli pozisyonlarda görev alan isimler oluşturmaktadır. Elde edilen bulgular söylem analizi yöntemi ile analiz edilerek, internet televizyonlarının bir haftalık yayınları da içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiş ikisi birleştirilerek sonuca ulaşılmıştır.

Changing Broadcasting with Digitization in Television Broadcasting: Samsun Sample

While the rapidly developing internet and new media technologies have caused radical changes in society, they have also transformed communication practices. The most important feature that new media offers to individuals is interactive communication. While there is a one-sided communication in the traditional media, new media technologies have completely destroyed this perception and even allowed the audience to actively participate in the broadcasts and determine the content. In the study, the contents of Samsun's internet televisions for a week were examined and the process of adaptation to technology, which was changing gradually, was tried to be understood. The influence of the audience in the changing television broadcasting has been evaluated through the eyes of the broadcasters. In this period when internet television was intense, what the audience wanted to watch most in Samsun was revealed by both content analysis method and blended with the in-depth interviews with the broadcasters and presented to the reader. While in-depth interview technique, one of the qualitative research methods, was used in the research, the questions were determined as semi-structured. The sample of the research consists of names who take part in various positions in internet televisions broadcasting in the city center of Samsun. The responses received were analyzed with the discourse analysis method, and the weekly broadcasts of internet televisions were analyzed with the content analysis method, and the results were obtained by combining the two.

___

  • Akaydın, A. (2014). Değişen Televizyon Platformlarının İzleyiciye Sunduğu Seçenekler. Erciyes İletişim Dergisi, 3.
  • Akcan, S. (2017). Televizyon Yayıncılığının Sosyal TV Aracılığıyla Sosyal Medya İle Etkileşimi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü-Yüksek Lisans Tezi.
  • Akyol, O. (2006). İnternet Üzerinden Televizyon Yayıncılığı ve Türkiye Uygulamaları Üzerine Bir İnceleme. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Akyol, O., & Ünlü, T. T. (2020). Televizyon Yayıncılığı ve Etkileşimli Televizyon Uygulamaları. E. Sirer içinde, Yeni İzlence Yeni İzlerkitle. Konya: Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Bolat, N. (2020). Televizyonun Teknik Dönüşümünün İçeriğe Etkisi. E. Sirer içinde, Yeni İzlence Yeni İzler kitle (s. 108-110). Konya: Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Çelik, H., & Ekşi, H. (tarih yok). Söylem Analizi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü.
  • Demirkıran, C. (2010). Geleneksel Televizyonun Sanal Modeli Olarak Web Tv ve Livestream Protalında Tv Yönetimi. Akdeniz İletişim Dergisi (14).
  • Dikmen, E. Ş. (2016). Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Yeni Medya Yapılanması. Televizyon içeriğinin yeni medya platformları üzerinden yeniden dolayımlanması. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo, Televizyon, Sinema Ana Bilim Dalı.
  • Güngör, N. (2020). Yeni İzlence Yeni İzlerkitle. E. Sirer içinde, Yeni İzlence Yeni İzlerkitle. Konya: Literatürk.
  • Kırık, A. M., & Karakuş, M. K. (2013). Sosyal Medya ve İnternet Teknolojisi ile Yöndeşen Televizyon Yayıncılığı: Sosyal TV. Online Akademik Bilgi Teknolojileri Dergisi, 4.
  • Küçük, B. (2015, Mayıs). Televizyon İzleme Pratiklerindeki Dönüşüm: Türkiye’de IPTV ve TİVİBU Örneği. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Öğüt, S., & Dilmen, N. E. (2006). “Yeni İletişim Ortamları ve Etkileşime İletişimsel Bilişim. Yeni İletişim Ortamları ve Etkileşim Uluslar arası Konferansı Kitabı. içinde İstanbul: Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi.
  • Sarı, Ü., & Türker, H. (2021). Anadolu Üniversitesi Dijital Platform Kullanıcılarının İzleme Alışkanlıklarına Yönelik Bir Araştırma: Netflix Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1).
  • Sirer, E. (2020). Zamanın Ruhu Eşzamansızlık. E. Sirer içinde, Yeni İzlence Yeni İzlerkitle. Konya: Literatür Akademi. Tutuk, Z. Ş., & Barutçu, B. (2019). Televizyon Diye Bir Şey Varmış. M. Karaca içinde, Geçmişten Geleceğe Televizyon Yayıncılığı. Trt Akademi.
  • Yılmaz, A. (2009). Türkiye’de 1990 sonrası dönemde özel televizyon yayıncılığı bağlamında izleyici-televizyon ilişkisi. Ankara.
  • İNTERNET KAYNAKLARI Samsun Haber. (2019, Ekim). samsunhaber.com: https://www.samsunhaber.com/samsun-haber/samsun- da-bir-devir-sona-erdi-haber-medya-grubu-kapaniyor-h50581.html adresinden alındı
  • Atasoy, B. (2012). Sosyalmedya.co. 2021 tarihinde sosyalmedya.com: https://sosyalmedya.co/sosyal-aglar-yas-ortalamasi/ adresinden alındı