Etnografik Belgesel Filmin Kültür Aktarım İşlevi Üzerine Bir Değerlendirme

Bu çalışmanın amacı, etnografik belgesel filmin özelliklerini ve en önemli işlevlerinden biri olan kültür aktarma işlevini betimlemektir. Çalışma; kültürü aktaran özelliğiyle etnografik belgesel filmin tanımlanması, bu verileri örneklerle somutlaştırıp özgün bir çalışma örneği sunarak, sınırlı sayıdaki bilimsel üretime katkı koyma hedefini taşımaktadır. Özgün değeri yüksek olan çalışmanın; kültür, etnografya, etnoloji, antropoloji kavramlarıyla ilintisi bulunmaktadır. Belgesel film, toplumda var olan gerçekliklerden hareket etmektedir ve dün ile bugün arasında bir köprü olma özelliğine sahiptir. Sözlü ya da yazılı kültür; yaşanan ya da yaşanmakta olan kültür belgesel filmin ilgi alanlarından biridir. Etnografik belgesel film, kültürü aktaran bir tür olarak belgesel film tarihinde yer almıştır. Bir değerlendirme çalışması olarak bu çalışma, K. Heider’in ‘Etnografik Film’ kriterleri çerçevesinde alanyazında, sonraki çalışmalar için içerik çözümlemesine olanak tanıyan bir yapıya sahiptir. Etnografik belgesel filmler, ele aldıkları kültürü etnografik anlayışla aktaran bir yapı ortaya koymaktadırlar.

An Evaluation of Ethnographic Documentary Film on Cultural Transfer Function

The aim of this study is to describe the characteristics of ethnographic documentary film and the cultural transfer function, which is one of its most important functions. This study, the identification of ethnographic documentary film with its feature that conveys culture is the goal of embodying this data with examples and offering an original study sample and contributing to a limited number of scientific productions. The study, which has a high original value, is a very high value culture, ethnography, ethnology, anthropology. Documentary film is driven by the realities that exist in society and has the ability to be a bridge between yesterday and today. Oral or written culture; the culture that is experienced or experiencing is one of the interests of the documentary film. Ethnographic documentary film has taken place in the history of documentary film as a genre that conveys culture. As an evaluation study, this study has a structure that allows to analyze content for subsequent studies in the field in the literature of the field within the framework of Karl Heider’s ‘Ethnographic Film’ criterias. Ethnographic documentary films reveal a structure that conveys the culture they address with ethnographic understanding.

___

  • Burke, P. (2006). Kültür Tarihi. Çev. M. Tunçay. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Cevizci, A. (2002). Felsefe Sözlüğü. Gözden Geçirilmiş İlaveli 5.bs., İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Crawford, P. I. (1992). “Film as Discourse: The Invention of Anthropological Realities”, Film as Ethnography, ed. Peter Ian Crawford, David Turton, Manchester, Manchester University Press.
  • Ersoy, T. (1998). Menopoz ve Kültür. Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Güngören, A. (2004). Sineantropos. İstanbul: Yol Yayınları.
  • Güvenç, B. (2005). İnsan ve Kültür. 11.bs., İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Güvenç, B. (2007). Kültürün ABC’si. 4.bs., İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Haviland, W. A. (2002). Kültürel Antropoloji. Çev. H. İnaç & S. Çiftçi. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Heider, K. G. (1976). Ethnographic Film, The United States of America: University of Texas Press.
  • Keyman, E. F. (1996). “Farklılığa Direnmek: Uluslararası İlişkilerde ‘Öteki’ Sorunu”, Oryantalizm, Hegomanya ve Kültürel Fark. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mejuyev, V. (1998). Kültür ve Tarih. Çev. S. H. Yokova, 2.bs., İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları.
  • Mutlu, E. (2004). İletişim Sözlüğü. 4.bs., Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Mükerrem, Z. (1999). “Belgeselde Gözlem Yönteminin Anatomisi”, Kurgu Dergisi, 16.Sayı.
  • Özlem, D. (2000). Kültür Bilimleri ve Kültür Felsefesi. Bütün Eserlerine Doğru-6, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Pink, S. (2001). Doing Visual Ethnography: Images, Media and Representation in Research. London: Sage Publications.
  • Rotha, P. (2000). Belgesel Sinema. Çev. İ. Şener, İstanbul: İzdüşüm Yayınları.
  • Ruby, J. (2005). Görüntünün Darbesi Manifestolar. Haz. U. Kutay & Ş. Erdoğan, İstanbul: Es Yayınları.
  • Saran, N. (1989). Antropoloji. İstanbul: İnkılap Kitabevi.