ECZACI RESSAMLAR: SPITZWEG, WHITE VE RECOUVREUR

Giriş: Sanat tarihinde derin izler bırakmış sanatçılar arasında birçok eczacı da yer almaktadır. Bununla birlikte, literatürde eczacı ressamlar hakkındaki çalışmaların, genellikle sanat tarihi alanıyla sınırlı kaldığı ve konunun eczacılık tarihi açısından derinlemesine incelenmediği görülmektedir. Gereç ve Yöntem: Retrospektif özellikteki bu çalışmada,on dokuzuncu yüzyılda doğmuş ünlü eczacı-ressamlar Carl Spitzweg (1808‒1885), John White (1854‒1943) ve Adrien Recouvreur (1858‒1944) hakkında Almanca, İngilizce ve Fransızca yazılmış biyografik kaynaklarda yer alan bilgiler değerlendirilmiş ve eczacılık mesleğinin, bu kişilerin oluşturdukları sanat eserlerini nasıl etkilediği tartışılmıştır.Bulgular: Alman romantizm çağı ressamlarından Spitzweg, 1825‒1828 yılları arasında eczacı çırağı olarak çalışmış, 1830‒1832 yılları arasında ise Münih Üniversitesi’nde eczacılık eğitimi almıştır. 1833’te eczacılık mesleğini bırakarak tüm zamanını resme vermiştir. İngiltere’nin Bath şehrinde doğan White, Bristol’de eczacılık eğitimi almıştır. 1878’de Güney Avustralya’ya göç etmiş; burada önce Kent Town’da, daha sonra ise Kadina ve Port Lincoln’da eczane açmıştır. 1899’da eczacılık mesleğini bırakmış ve yaşamının geri kalan kısmını sanat ve resimle uğraşarak geçirmiştir. Commercy’de doğan Fransız ressam Adrien Recouvreur ise Nancy ve Reims’de eczacılık eğitimini tamamlayarak 1885’te eczacı unvanını almıştır. Resme daha çok zaman ayırabilmek için 1890’lı yılların sonlarında eczacılık mesleğini bırakmıştır. Tartışma: Spitzweg ve Recouvreur’ü eczacılık mesleğini terk ederek resim yapmaya iten nedenler arasında, yakalandıkları hastalıkların da rol oynamış olabileceği düşünülmektedir. Çalışmaya konu olan eczacı-ressamlar arasında uluslararası alanda en çok tanınan isim Spitzweg iken White ve Recouvreur’ün ünü sırasıyla Avustralya ve Fransa ile sınırlı kalmıştır. Ayrıca, bu ressamların eserlerinden, eczacılık eğitiminde de yararlanılabileceği düşünülmektedir.Sonuç: Spitzweg, White ve Recouvreur’ün resim alanındaki başarılarında, eczacılık eğitimleri sırasında edindikleri kimya ve botanik bilgilerinin önemli katkısı olmuştur

Pharmacists As Painters: Spitzweg, White, and Recouvreur

Abstract Introduction: There are many pharmacists considered among the artists who had a deep impact in the history of art. However, it has been observed that the current literature mostly deals with pharmacist–painters’ importance in terms of the history of art, but it does not discuss them in terms of the history of pharmacy in detail. Material and Method: This retrospective study examines the biographical resources written in German, English and French languages about Carl Spitzweg (1808‒1885), John White (1854‒1943), and Adrien Recouvreur (1858‒1944), the famous pharmacist–painters born in the 19th century, and it discusses how the pharmacy profession influenced their artistic works. Findings: Spitzweg was a German romanticist painter who worked as a pharmacist’s apprentice between 1825 and 1828. Between 1830 and 1832, he furthered his studies in the field of pharmacy at the University of Munich. However, he quit the pharmacy profession in 1833, then fully devoted his time to painting. Born in Bath, England, White trained as a pharmacist in Bristol. In 1878, he immigrated to South Australia, where he would set up pharmacies first in Kent Town and then in Kadina and Port Lincoln. He quit the pharmacy business in 1899 and spent the rest of his life indulging in art and painting. French painter Recouvreur was born in Commercy. After studying pharmacy in Nancy and Reims, he qualified as a pharmacist in 1885. In the late 1890s, however, he quit pharmacy work in order to spend more time in painting. Discussion: Among the reasons that caused Spitzweg and Recouvreur to quit the pharmacy profession and devote their lives to painting might be the health problems they suffered. While Spitzweg is the most celebrated pharmacist–painter at an international level, White’s and Recouvreur’s fames have remained limited within Australia and France, respectively. Moreover, it is thought that the works of these painters can be usefully employed in pharmacy curriculum. Result: The chemical and botanical knowledge that Spitzweg, White, and Recouvreur learned during their pharmacy education greatly contributed to their success in the field of painting.

___

  • Friedrich C, Müller-Jahncke WD. Geschichte der Pharmazie. Eschborn: Govi-Verlag; 2005.
  • Habrich C, Wichmann S. Carl Spitzweg: Der Maler und Apotheker. Stuttgart: Belser; 2003.
  • Hein WH. Apotheker und Apotheken im Werk Carl Spitzwegs. Kelkheim: Selbstverlag; 1958.
  • Friedrich C. Pharmacists in German cultural history. An Real Acad Farm 2014;80(3):600-13.
  • Anonim. Pen portraits of people: artist and chemist. The News, 11 Aralık 1926, s.6.
  • Wikipedia [Internet]. John White (South Australian painter) [erişim: 11 Mayıs 2016], https://en.wikipedia.org/wiki/
  • John_White_ (South_Australian_painter). Labrude P. Pharmacien, peintre éclectique et graveur: Adrien Recouvreur. Rev Hist Pharm 1997;85(316):454-5.
  • Hosneld-Hatier S, Labrude P. Le pharmacien, peintre et graveur Adrien Recouvreur et la chimie de la peinture. Rev Hist Pharm 1999;87(323):325-34.
  • Recouvreur A. Photosculpture. Union Pharmaceutique 1886;27:495-6.
  • Goos B. Ein Leben in Hamburg. Hamburg: Junius Verlag; 2013.
  • Sandblom P. Creativity and Disease: How Illness Affects Literature, Art and Music. New York: Marion Boyars Publishers; Bogousslavsky J. Artistic creativity, style and brain disorders. Eur Neurol 2005;54(2):103-11.
  • Kolektif. Csontváry: An Extraordinary Master of Hungarian Painting. İstanbul: Pera Müzesi Yayınları; 2010.
  • Pecker A. Pierre Dupont (1916-1984), pharmacien, peintre, sculpteur, graveur. Rev Hist Pharm 1986;74(269):121-30.
  • Stracey F. Pinot-Gallizio’s industrial painting: towards a surplus of life. Oxford Art J 2005;28(3):391-405.
  • Asociación Española de Farmacéuticos de Letras y Artes [Internet], [cited June 1, 2016], Available from: http://www. aefla.portalfarma.com.
  • Duydu Y, Bolelli K, Yılmaz S, et al. Haberler. Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi e-Bülten 2016;2(9):1. [Internet] [cited
  • June 2, 2016] Available from: http://www.pharmacy. ankara.edu.tr/files/2016/01/ 201601_ebulten_09_ocak_SECURED. pdf.
  • Boisaubin EV, Winkler MG. Seeing patients and life contexts: the visual arts in medical education. Am J Med Sci ;319(5):292-6. Perry M, et al. The effectiveness of arts-based interventions in medical education: a literature review. Med Educ ;45(2):141-8. Dolev JC, Friedlaender LK, Braverman IM. Use of fine art to enhance visual diagnostic skills. JAMA 2001;286:1020-1.
  • Elder NC, et al. The art of observation: impact of a family medicine and art museum partnership on student education. Fam Med 2006;38(6):393-8.
  • Magowska A. Discovering herbalism through art: plants in Polish symbolic painting (1890–1914). Herba Pol ;60(3):89-100.