Endüstri devriminin doğurduğu yeni kadın tipine George Bernard Shaw’dan bir örnek: Bayan Warren’ın mesleği

Endüstri Devrimi Avrupa ve İngiltere’nin çehresini önemli ölçüde değiştirmiş ve bunun edebiyata, özellikle tiyatroya yansıması da aynı büyüklükte olmuştur. Metro- pollerin ortaya çıktığı 19. yüzyıl İngiltere’sinde kapitalizm ve beraberinde sınıflar arası uçurum hızla büyürken, bu durumdan memnuniyet duymayanlar, bu sistemin karşıtı olarak sosyalizme bel bağlamıştır. Toplumsal gelişme ve ilerleme için mevcut yapının ve geleneklerin değiştirilmesi konusunda ısrarcı olan sosyalistler, bu amaçla, toplumsal anlayışı ve yapıyı değiştirmek üzere edebiyata da güvenmişlerdir. İngiltere’de sosyalist yazarların en ünlüleri arasında bulunan G. Bernard Shaw, yazdığı oyunlarda toplum içinde her türden eşitlik vurgusu yapmıştır. Bayan Warren’ın Mesleği başlıklı oyununda, Endüstri Devriminin erkeklerle eşit koşullara sahip olmak için mücadele eden Yeni Kadın kimliğine uyan kadınlar, onun kadın- erkek eşitliğine verdiği önemi ortaya koymaktadır. Victoria Döneminin alışılagelmiş kadın tipinden çok büyük farklılıklar sergileyen anne-kız, özellikle de Vivie Warren, aşık olmadan ve evlenmeden, bir erkeğe bağımlı olmadan, kendi ayakları üzerinde yaşayabileceği bir hayat için üniversiteyi bitirir. Bu kararıyla, annesini ve çevresin- deki erkekleri afallatan Vivie, Shaw’un peşinde olduğu toplumsal değişimi gerçekleştirecek potansiyele sahip bir Yeni Kadın tiplemesi olarak kabul edilebilir.

The new woman type of the ındustrıal revolutıon from george bernard shaw: Mrs warren’s professıon

Industrial Revolution changed the face of Europe and England signifi- cantly and its reflection onto literature, especially theatre, became equally significant. While capitalism and its concomitant gap between the classes widened in England in the 19th century, those who were dissatisfied with the then existing state relied on socialism as the opposite to this system. Socialists, who kept insistent on changing the existing structure and tradi- tions for social progress and development, depended on literature for this purpose. Being one of the most famous of the socialist writers in England, G. Bernard Shaw stressed all sorts of equality in the society in his plays. In his play Mrs Warren‘s Profession, the women consistent with the New Woman type of the Industrial Revolution that struggled to have equal rights with men reveal the importance he attached to the equality between men and women. The daughter of a woman who makes shocking deci- sions considerably different from those of the usual woman type of the Victorian period, and who prostitutes to meet the cost and needs of her daughter at university, Vivie Warren graduates from the university for a life that she can lead without loving or marrying a man, independently of a man, and on her own feet. Appalling her mother and the men around her through this decision of hers, Vivie can be accepted as a New Woman type capable of realizing the need for social change idealized and pursued by Shaw.

___

  • Berst, Charles A., Bernard Shaw and the Art of Drama, Chicago: Univer- sity of Illinois Press, 1973.
  • Hunt, Hugh, Kenneth Richards, John Russell Taylor, The Revels History of Drama in English, Volume VII: 1880 to the Present, London: Me- thuen & Co. Ltd., 1978.
  • Gainor, J. Ellen, Shaw‟s Daughters; Dramatic and Narrative Construc- tions of Gender, Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1991.
  • Laurence, Dan H. (ed.), Bernard Shaw, Collected Letters, Volume 1, New York: Viking Books, 1986.
  • Laurence, Dan H. (ed.), Bernard Shaw, Collected Letters, Volume 4, New York: Viking Books, 1988.
  • Morrison, Harry, The Socialism of Bernard Shaw, Jefferson: McFarland & Company, Inc., Publishers, 1989.
  • Shaw, George Bernard, ―Preface: Mainly About Myself‖, Plays: Unplea- sant, Middlesex: Penguin Books, 1946.
  • Shaw, George Bernard, ―The Author‘s Apology‖, Mrs Warren‟s Profes- sion: A Play in Four Acts, London: Constable, 1905.
  • Shaw, George Bernard, ―Mrs Warren‟s Profession‖, The Complete Plays of Bernard Shaw, London: Paul Hamlyn Ltd, 1965.
  • Shires, Linda M., Rewriting the Victorians; Theory, History, and the Politics of Gender, New York: Routledge, 1992.
  • Thomas, J. (ed.), Bloomsbory Guides to English Literature: Victorian Literature, from 1830 to 1900, London: Bloomsbury Publishing Gorup, 1994.
  • Valakya, A.C. Singh, Social and Political Ideas of George Bernard Shaw, New Delhi: Radha Publications, 1993.
  • West, E.J. (ed.), Shaw on Theatre, New York: Hill & Wang, 1958.
  • Woodfield, James, ―Shaw‘s Widowers‟ Houses: Comedy for Socialism‘s Sake‖, Bkz. T.F. Evans (ed.), Shaw and Politics, Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press, 1991.
  • Watson, Barbara Bello, ―The New Woman and the New Comedy‖, Bkz. Elsie B. Adams (ed.), Critical Essays on George Bernard Shaw, New York: G.K. Hall & Co., 1991