Mimari Tasarıma Giriş Stüdyosunda Öğrenme Stilleri Üzerine Bir Araştırma

Bu çalışma, öğrenme stilleri ve mekânsal algı düzeyinin, mimari tasarlamadaki başarı ile aralarında bir ilişki olup olmadığını tespit etmek ama- cıyla gerçekleştirilmiştir. Mimarlık eğitiminde 17 ilk yıl mimarlık öğrencisinin katılımıyla, tasarım stüdyosu egzersizi olarak çok aşamalı ve beş hafta süren bir tasarım problemi tanımlanmıştır. Bu problemde bir meyvenin kesit bilgisinden, iki ve üç boyutlu olmak üzere, yapısal ve mekânsal bilgiler üretilmesi beklenmiştir. En son aşamada ise tüm analitik bilgiler ilişkilendirilerek tek kişilik mekânsal bir barınma kabuğu tasarlanması istenmiştir. Tüm süreç öğrencilerle önceden paylaşılmış olan tasarım ve değerlendirme kriterleri çerçevesinde incelenmiştir. Stüdyodaki tasarım çalışmasının tamamlanmasının ardından, tasarım üreten öğrencilere David Kolb’un öğrenme stilleri envanteri ve mekânsal algı testi yazılı ola- rak yüz yüze uygulanmıştır. Test sonunda elde edilen veriler, bilgisayar ortamına aktarılmış ve dijitalleştirilmiştir. Bu süreçte, Kolb’un öğrenme stili envanterinin sayısal değerlendirme aşamaları uygulanmıştır. Mekânsal algı testinde ise çoktan seçmeli ve çizerek tarifleme aşamaları karma olarak kullanılmış ve öğrencilerin tamamı bu teste doğru cevaplar verdiğinden, testin sonucu bu araştırmada etki eden bir veri olarak ele alın- mamıştır. Kolb testinde ise öğrencilerin, ayrıştıran, değiştiren, yerleştiren ve özümseyen öğrenme tiplerinden hangisinde olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Sonuçlarına göre, 17 katılımcı öğrenciden, %76.4’ünün “değiştiren”, %17.6’sının “özümseyen”, %6’sının ise “yerleştiren” olduğu görül- müştür. “Ayrıştıran” öğrenme stilinde bir öğrenci tespit edilmemiştir. Bu çeşitliliğe göre tasarım sürecinde en yüksek notları “özümseyen” öğrenme stiline sahip öğrencilerin aldığı ortaya çıkmıştır. Özümseyen öğrenme stillerine sahip öğrenciler, farklı öğrenme stillerine sahip diğer öğrencilere kıyasla bu tasarım çalışması için daha olumlu sonuçlar elde etmiştir. Sonuç olarak, tasarım eğitim stratejileri geliştirilirken bu tür araştırmaların önemli katkısı olabileceği görülmüştür.

A Research on Learning Styles - An Introduction to Architectural Design Studio

This research was executed with the purpose to discover if there is a correlation between the learning styles and spatial abilities of novice students of architectural education and their success in a given design exercise. In the research, a group of 17 first-year students of architectural education was assigned with a multiphase design problem. The design process was realised, improved, and finalised within 5 weeks through studio discussions and critics. After the exercises were completed, the students are asked to participate in David Kolb’s learning style inventory and a spatial-visual perception test. The results of the inventory and the test were compared with and correlated to the students’performance in the design studio for the given problem. According to the results of Kolb’s learning style inventory, among 17 attendants, it is seen that 76.4% of the students are “convergent” 17.6% is “assimilator”, 6% is “accommodator”. Interestingly there is no student with a “divergence” type of learning. Regarding the studio exercise, it is discovered that the grades of the 17 students differ. According to this comparison, it is observed that the students with the learning style of“assimilation”had the highest grades in the design process. In other words, the students with assimilating learning styles are accepted as more promising for this design exercise compared to the other students with other learning styles. It is found critical to further these kinds of studies through which the designedly educative strategies may adopt new methods to promote the production of creative knowledg

___

  • Amabile, TM. (1996). Creativity in context (Boulder, CO, West- view Press).
  • Cassidy, S. (2004). Learning styles: An overview of theories, mod- els, and measures. Educational psychology, 24(4), 419-444.
  • Cross, N. (1982). Designerly ways of knowing. Design studies, 3(4), 221-227.
  • Csikszentmihalyi, Mihaly. (1997). Flow and the psychology of dis- covery and invention. HarperPerennial, New York, 39.
  • Demirbaş, Ö.O. (2001). The Releation of Learning Styles and Per- formance Scores of the Students in Interior Architecture Ed- ucation, Doktora Tezi, Bilkent Üniversitesi Sosyal Bilimler En- stitüsü, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Anabilim Dalı, Ankara.
  • Dewey, J. (1986). Experience and education. Paper presented at the Educational Forum.
  • Kaufman, James C, & Baer, John. (2005). Creativity across do- mains: Faces of the muse: Psychology Press.
  • Kolb, A. Y. (2005). The Kolb learning style inventory-version 3.1 2005 technical specifications. Boston, MA: Hay Resource Di- rect, 200, 72.
  • Kolb, D. A. (2014). Experiential learning: Experience as the source of learning and development: FT press.
  • Kwan T., Yunyan, J. (2005). Students’ Learning Styles and Their Correlation with Performance in Architectural Design Stu- dio¬, Design Studies, 26(1): 19-34. https://doi.org/10.1016/j. destud.2004.06.004
  • Lawson, B. (2006). How designers think: The design process de- mystified. Routledge.
  • Manolis, Chris, Burns, David J, Assudani, Rashmi, & Chinta, Ravi. (2013). Assessing experiential learning styles: A methodolog- ical reconstruction and validation of the Kolb Learning Style Inventory. Learning and individual differences, 23, 44-52.
  • Özdemir, E.E. (2013). Mimarlık eğitiminde tasarım sürecinin geliştirilmesi yönünde bir yöntem arayışı, [Unpublished doc- toral dissertation]. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı, Ankara.
  • Peters, M. A., Marginson, S., & Murphy, P. (2009). Creativity and the global knowledge economy: Peter Lang.
  • Polanyi, M. (1958). Personal Knowledge: Towards a Post-Critical Philosophy Routledge. Paul, London.
  • Pope, Rob. (2005). Creativity: Theory, history, practice: Rout- ledge.
  • Salama, A. (1995). New trends in architectural education: De- signing the design studio: Arti-arch.
  • Schön, D. A. (1985). The design studio: An exploration of its tra- ditions and potentials: International Specialized Book Service Incorporated.
  • Tezel, E., Casakin, H. (2010). Learning Styles and Students’ Per- formance in Design Problem Solvin. Internatıonal Journal of Architectural Research, 4(2-3): 262- 277.