Çocuk Merkezli Kullanıcı Arayüz Tasarımlarında İkon Kullanımı

Son yıllarda geliştirilen kullanıcı arayüz tasarım kılavuzları, genel olarak yetişkinler için tasarlanmakta, fiziksel ve bilişsel gelişimleri nedeniyle özel bir ilgiye ihtiyacı olan çocuklar ise göz ardı edilebilmektedir. Çocuklar, yetişkinlere özel tasarlanan kullanıcı arayüzü tasarım unsurlarını kullanırken algı konusunda zorluklarla karşılaşabilmektedir. Bu yüzden çocuklara yönelik tasarlanan mobil uygulamalarda, onların kolaylıkla algılayabileceği ve kullanabileceği arayüz tasarım unsurlarına yer verilmelidir. Bu anlamda özellikle ikonlar, çocuklara sezgisel kullanıcı arayüzleri sunmak için gerekli tasarım unsurlarıdır. Fakat günümüzde çocukların algılamakta zorlanabileceği ikonların kullanıldığı birçok mobil eğitim uygulamasına rastlanmaktadır. Bu çalışma kapsamında, 9-11 yaş aralığındaki çocuklara yönelik, eğitim kategorisinde bulunan üç adet tablet uygulaması ikon kullanımları bakımından incelenmiştir. Araştırma kapsamında incelenen tablet uygulamalarının kullanıcı arayüzü tasarımlarında çocukların algılamakta zorlanabilecekleri ikonların yer aldığı tespit edilmiştir. Elde edilen bilgiler ışığında eğitim uygulamalarındaki genel ikon kullanımı sorunları saptanmış ve bu sorunlara yönelik çözüm öneriler sunulmuştur.

___

  • Kaynakça Arnheim, R. (1969). Visual Thinking. Berkeley: University of California Press. Bekke, T., Markopoulos, P. ve Kersten-Tsikalkina, M. (2002). Interaction Design and Children. Interaction design and children: proceedings of the International Workshop . Maastricht: Shaker. Blackwell, A. F. (2006). The Reification of Metaphor as a Design Tool. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 13(4), 490-530. Blattner, M. M., Sumikawa, D. A., ve Greenberg, R. M. (1989). Earcons and Icons: Their Structure and Common Design Principles. HUMAN-COMPUTER INTERACTION, 4, 11-44. Branton, A. (2003). Developing A Child-Centred Design Process. Erişim: 06 Ekim 2015, The Guardian Ağ Sitesi: https://www.theguardian.com/education/2003/jun/13/ elearning.technology Butterworth, G. ve Harris, M. (2009). Principles of developmental psychology. East Sussex: Psychology Press. Caroll, J. (2003). HCI Models, Theories, and Frameworks. San Francisco: Morgan Kaufmann. Carroll, J. M. (2013). Human Computer Interaction - Brief Intro. M. Soegaard ve R. F. Dam (Ed.). The Encyclopedia of Human-Computer Interaction (2. baskı). Aarhus, Denmark: Interaction Design Foundation. Cooke, J. ve Woollard, J. (2006). Visual literacy and painting with technology: observations in the early year’s classroom. M. Hayes, ve D. Whitebread (Ed.) Ict In The Early Years (s. 107-123). Maidenhead, England: Open University Press. Dix, A., Finlay, J., Abowd, G. D., ve Beale, R. (2004). Human–Computer Interaction (3. Baskı). Essex, İngiltere: Pearson Education Limited. Han, S. ve Northoff, G. (2008). Culture-sensitive neural substrates of human cognition: a transcultural neuroimaging approach. Nature Reviews Neuroscience, 646-654. Hutchinson, H., Druin, A. ve Bederson, B. B. (2007). Designing Searching and Browsing Software for Elementary-Age Children 13. J. Lazar (Ed.). Universal Usability: Designing Computer Interfaces for Diverse User Populations (s. 13-42). Chichester, England: John Wiley & Sons Ltd. Idler, S. (2013). 5 Key Difference Between Kids And Adults. Erişim: 03 Kasım 2015, UX Kids Ağ Sitesi: http://uxkids.com/blog/5-key-difference-between-kids-and-adults/ Laja, P. (2017). Intuitive Web Design: How to Make Your Website Intuitive to Use. Erişim: 05 Temmuz 2017, Conversion XL Ağ Sitesi: https://conversionxl.com/intuitive-web-design-how-to-make-your-website-intuitive-to-use/ McKnight, L. ve Read, J. C. (2009). Designing the ‘Record’ Button: Using Children’s Understanding of Icons to Inform the Design of a Musical Interface. Paolini, P. (Ed.). Proceedings of the 8th International Conference on Interaction Design and Children (s. 258-261). Como: ACM New York. Ormrod, J. E. (2011). Human Learning (6. baskı). Upper Saddle River: Pearson. Peirce, C. S. (1985). Logic as Semiotic: The Theory of Signs. R. E. Innis (Ed.). SEMIOTICS: An Introductory Anthology (s. 1-23). Bloomington: Indiana University Press. Piaget, J. (1970). Science of education and the psychology of the child. New York: Orion Press. Plowman, L., ve Luckin, R. (2004). Interactivity, interfaces, and smart toys. Computer Networks, 37(2), 98-100. Read, J. C., ve Bekker, M. M. (2011). The nature of child computer interaction. , L. Little ve L. Conventry (Ed.). CS-HCI '11 Proceedings of the 25th BCS Conference on Human-Computer Interaction (s. 16,-170). Swinton: British Computer Society. Sabrina, I. (2013). Child-Centered Design Is A Mindset, Not Rocket Science. Erişim 10 Ağustos 2015, Ux Kids Ağ Sitesi: http://uxkids.com/blog/child-centered-design-is-a-mindset-not-rocket-science/ Shneiderman, B., ve Plaisant, C. (2005). Designing The User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction (4. Baskı). Boston: Pearson. Siau, K. (2005). Human-Computer Interaction: The Effect of Application Domain Knowledge on Icon Visualization. Journal of Computer Information Systems, 45(3), 53-62. Stone, T. L., Adams, S., ve Morioka, N. (2006). Color Design Workbook. Beverly, USA: Rockport. Uden, L., ve Dix, A. (2000). Iconic Interfaces For Kids On The Internet. IFIP World Computer Congress, (s. 279-286). Beijing.
  • Görsel Kaynakçası Görsel 1: Yazarın çizdiği görsel. 10 Mayıs 2017. Görsel 2: Gatsou, C., Politis, A., ve Zevgolis, D. (2011). From icons perception to mobile interaction. Proceedings of the Federated Conference on Computer Science and Information Systems (pp. 705-710). Szczecin: IEEE Computer Society Press. Görsel 3: Iconfinder. (t.y.). Erişim: 15 Nisan 2017, http://www.iconfinder.com. Görsel 4: Pala Software. (2016). Mathboard Addition (Versiyon 3.0) [Mobil Uygulama Yazılımı] http://itunes.apple.com adresinden alındı. Görsel 5: Pala Software. (2016). Mathboard Addition (Versiyon 3.0) [Mobil Uygulama Yazılımı] http://itunes.apple.com adresinden alındı. Görsel 6: BrainPOP. (2016). BrainPOP Featured Movie (Versiyon 3.1.3) [Mobil Uygulama Yazılımı] http://itunes.apple.com adresinden alındı. Görsel 7: BrainPOP. (2016). BrainPOP Featured Movie (Versiyon 3.1.3) [Mobil Uygulama Yazılımı] http://itunes.apple.com adresinden alındı. Görsel 8: Amphio Limited. (2016). Barefoot World Atlas (Versiyon 3.0.10) [Mobil Uygulama Yazılımı] http://itunes.apple.com adresinden alındı. Görsel 9: Amphio Limited. (2016). Barefoot World Atlas (Versiyon 3.0.10) [Mobil Uygulama Yazılımı] http://itunes.apple.com adresinden alındı.