Bir Star Olarak Cüneyt Arkın’ın Reklam Filmlerine Yansıyan İmajı

Reklam pazarında önemli bir paya sahip olan televizyon reklamları, özellikle ünlü isimleri kullanarak hedef kitle üzerinde etkili bir yöntem izlemeye çalışmaktadır. Star imgesi, sinema sektöründe reklamın kendisi olarak yorumlanmaktadır. Reklamın kendisi olan starın edinmiş olduğu imajın, televizyon reklamlarına yansıması, hedef kitleyi ürünün satın alınmasıyla ilgili olumlu yönde etkilemektedir. Bu bağlamda düşünüldüğünde; reklamların, sinema filmlerindeki star oyuncuları kullanarak hedef kitleyi etkilemeye çalışması oldukça önemli unsur teşkil etmektedir. Araştırmanın sınırlılığı; Türk sinemasında yaşayan ve aktif olarak sinema ve reklam filmlerinde rol alan en eski jönlerimizden biri olan Cüneyt Arkın’a odaklanmaktadır. Arkın’ın araştırmanın merkezine alınmasının öncelikli nedenlerinden biri, soyadını marka olarak kullanan ilk sanatçı olmasıdır. Bununla birlikte oyunculuğunu yapmış olduğu filmlerde canlandırdığı karakterler ile televizyon reklam filmlerinde canlandırmış olduğu karakterler arasında paralellik de bulunmaktadır. Bu bağlamda araştırma; Cüneyt Arkın’ın oynamış olduğu tarihi kostüme avantür filmleri ve yine oynamış olduğu televizyon reklamlarını karşılaştırarak, sinemada edinmiş olduğu imajın reklam sektörüne nasıl yansıdığını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Film ve reklamlar metinlerarasılık yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Sonuç olarak; Cüneyt Arkın’ın rol aldığı tarihi kostüme avantür filmleri ile oynamış olduğu televizyon reklamlarında ürünü tanıtırken, beyazperdede edinmiş olduğu star imajını yansıttığını söylemek mümkün görünmektedir.

___

  • Abisel, N. (1995). Popüler sinema ve türler. İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Adorno, W. T. (2013). Kültür endüstrisi ve kültür yönetimi. Nihat Ülner vd. (Çev.),İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Aktulum, K. (2000) Metinlerarası ilişkiler. (2. Basım). Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Arkın, C. (2001). Adını unutan adam. (2. Basım). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Arkın, C. (2014). Fakir gencin hikâyesi. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Arslan, T. U. (2004). Bu kâbuslar neden Cemil. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Ayça, E. (1996). Yeşilçam’a bakış. İçinde M. Dinçer (Der.), Türk sineması üzerine düşünceler (ss. 93-113). Ankara: Doruk Yayımcılık.
  • Cereci, S. (2004). Reklam sanatı. İstanbul: Metropol Yayınları.
  • Cüneyt Arkın filmografi. (t.y.). Erişim Tarihi: 15.01.2016. Cüneyt Arkın: http://www.cuneytarkin.com.tr/filmography.aspx.
  • Cüneyt Arkın. (2006). Etkileşimli Pazarlama Zirvesi 2006. Erişim Tarihi : 10.12.15.
  • Cüneyt Arkın: http://www.cuneytarkin.com.tr/cuneyt-arkin-basin-takip-15.aspx
  • Cüneyt Arkın. (t.y.). (Halit Refiğ anlatıyor) - ‘Cüneyt Arkın benzersiz bir sinema oyuncusudur’. Erişim Tarihi: 7.01.2016, Cüneyt Arkın: (http://www.cuneytarkin.com.tr/halitrefig.aspx).
  • Elden, M. (2013). Reklam ve reklamcılık. (2. Basım). İstanbul: Say Yayınları.
  • Esen, Ş. (2010) Türk sinemasının kilometre taşları. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Günay, D. (2007). Metin bilgisi. (3. Basım). İstanbul: Multilingual Yayıncılık,.
  • Hakan, F. (2012). Türk sinema tarihi. Nigar Pösteki (Der.), İstanbul: İnkılap Yayınevi.
  • İri, M. (2012). Bir film izlemek: pop kültürü sökmek, (2. Basım). İstanbul: Derin Yayınları.
  • Kırel, S. (2005). Yeşilçam öykü sineması. İstanbul, Babil Yayınevi.
  • Kırel, S. (2012). Kültürel çalışmalar ve sinema. (2. Basım). İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi, 2012.
  • Kocabaş, F. ve Elden M. (1997). Reklam ve yaratıcı strateji. İstanbul: Yayınevi Yayıncılık.
  • Sabah. (2015). Reklamdan Servet Kazanan Ünlü İsimler. Erişim Tarihi: 10.12.2015, Sabah: http://www.sabah.com.tr/galeri/magazin/reklamdan-servet-kazanan-unlu-isimler.
  • Scognomillo, G. (2010). Türk sinema tarihi. (3. Basım). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Seguela, J. (1991). Hollywood daha beyaz yıkar. İsmail Yerguz (Çev.), İstanbul:AFA Yayıncılık.
  • Sinematik Yeşilçam. (2013). Cüneyt Arkın’ın Adı bir Marka. Erişim Tarihi:10.12.2015, Sinematik Yeşilçam: http://sinematikyesilcam.com/2013/03/cuneyt-arkinin-adi-bir-marka-2/.
  • Yıldırım, T. E. (2011). Tarihi kostüme avantür sinemasında kahraman tiplemesinin psikolojik analizi. İçinde S. Kırel, (Ed.), Türk ve dünya sineması üzerine sentezler (ss. 69-83) İstanbul: Parşömen Yayıncılık.