Murathan Mungan’ın Şairin Romanı İsimli Eserinin Yapısalcı Metodoloji Çerçevesinde İncelenmesi

Edebî eseri anlamak ya da anlamlandırmak için ortaya atılan pek çok yöntem ve kuram vardır. Esere anlam kazandırmaya çalışan bu yöntemlerden biri de yapısalcılıktır. Batı dünyasında “structuralism” olarak bilinen, temelinde Rus biçimciliğinin olduğu ve 20. yüzyılda ortaya çıkan yapısalcı yöntemde incelenen herhangi bir nesnenin kendi içinde anlaşılabilir olmasını sağlamak esastır. Genel hatlarıyla nesneyi “yapı” kavramından hareketle açıklamaya çalışan bu kuramın özünü oluşturan ana öge, yapıdır.  Edebî eser bazında düşündüğümüzde ise her eser, bütünlük arz eden çeşitli yapı unsurlarından oluşur. Eserde anlam bütünlüğünü sağlayan yapıyı “anlatıcı”, “olay örgüsü”, “kişiler”, “zaman”, “mekân”, “dil ve üslup” gibi unsurların meydana getirdiği söylenebilir. Yapısalcılık kuramı doğrultusunda Murathan Mungan’ın 2011 yılında yayımlanan Şairin Romanı isimli eserinin ele alındığı bu çalışmada söz konusu eser, “anlatıcı ve anlatma yöntemi”, “içerik”, “olay örgüsü ve vaka takdimi”, “dil ve üslup” unsurları yönünden incelenmiştir. Diğer bir ifadeyle yapı unsurları arasındaki ilişki verilerek romanın kurgusal özellikleri tespit edilmeye çalışılmış ve romanın yapısal çözümlemesi yapılmıştır.

Examination of The Murathan Mungan’s Şairin Romanı in the Frame of Structuralist Methodology

There are many methods and theories to understand or make sense of the literary work. One of these methods that try to give meaning to it is structuralism. There is Russian formality on the basis of what is known as “structuralism” in the Western world and it is essential to make any phenomenon which is examined by structuralist method that emerged in the 20th century understandable in itself. The main item that constitutes the essence of this theory is the structure and the theory attempts to explain the phenomena in general with the motive of “structure”. On the other hand, every work is composed of various structural elements which are integral when considering the context of literary work. We can say that items such as “narrator”, “event”, “people”, “time”, “space”, “language and wording” create the structure that ensures content integrity in the work. In our work which addressed the work named Şairin Romanı published by Murathan Mungan in 2001 in line with structuralism approach, it was analysed in terms of the elements “narrator and narrating method”, “content”, “storyline and abstract”, “language and wording”. In other words, the fictional features of the novel are tried to determine and structural analysis of it was done thereby revealing the relationship between the items of the structure of the novel.

___

  • ALAK, Mustafa (2009). Murathan Mungan’ın Eserlerinde Benlik Arayışı ve Kendini Gerçekleştirme, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
  • BAYRAKDAR, Sema (2008). Yapısalcılığa Saussure ile Dilsel İletişim Açısından Eleştirel Bir Yaklaşım, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • BERK, Yusuf ve YILDIRIM, Kasım (2015). “Yapısalcılık ile Post-Yapısalcılık Bağlamında Dil ve Metinden Anlam Kurma”, Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 3 (2): 39-45.
  • BEZEL, Nail (Mayıs 1989). “Ütopya ve Karşı Ütopyalarda Yaşam, Düşünce ve Sınırları”, Milliyet Sanat, (216): 2-11.
  • İLHAN, Nilüfer (Temmuz 2013). “Murathan Mungan’ın Fantastik Bir Polisiye Romanı: Şairin Romanı”, International Journal of Social Science, 6 (7): 563-579.
  • KOCADAYI, Ali (2013). Kaşdişlen Tahtacılarının Dini ve Sosyo-Kültürel Yapısı, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • MORAN, Berna (2007). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • MUNGAN, Murathan (Ağustos 2005). “Hâlâ Sokağa Çıkmak İçin Yazı Yazan Bir Çocuğum”, Milliyet Sanat, 96-99.
  • MUNGAN, Murathan (2010). Metinler Kitabı, İstanbul: Metis Yayınları.
  • MUNGAN, Murathan (2011). Şairin Romanı, İstanbul: Metis Yayınları.
  • OMAY, Murad (2009/1). “Ütopya Üzerine Genel Bir İnceleme”, Sosyoloji Dergisi, (18): 1-14.
  • SAY, Ömer (2013). “Yapısalcılıktan Post-Yapısalcılığa Çoğulculuğun İnşası”, Akademik İncelemeler Dergisi, 8 (2): 331-346.
  • ŞABAŞ, Esra Polat (2014). Murathan Mungan’ın Öykü ve Romanlarında Kadın, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.
  • TAMAY, Sedat (2009). Tahtacı Semahları ve Mengi (İnceleme ve Metinler), (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • TODOROV, Tzvetan (2004). Fantastik: Edebi Türe Yapısal Bir Yaklaşım, çev. Nedret Öztokat, İstanbul: Metis Yayınları.
  • ARMAN, Ayşe (2011). “Hayat Yalan Olduğunda Güzel”. Hürriyet, Erişim Tarihi: 03.05.2016, (http://www.hurriyet.com.tr/hayat-yalan-oldugunda-guzel-17507309).
  • AKTUĞ, Elif (2011). “Kafam ömrümün yetmeyeceği kadar çok tasarıyla dolu”, Erişim Tarihi: 10.05.2016, (https://www.aksam.com.tr/pazar/kafam-omrumun-yetmeyecegi-kadar-cok-tasariyla-dolu--35590h/haber-35590).
  • BÖREKÇİ, Gülenay (2013). “Murathan Mungan: ‘Sol hülyaları olan bir yazarın ütopyasını yazdım’ ”, Habertürk, Erişim Tarihi: 15.05.2016, (http://egoistokur.com/murathan-mungan-sol-hulyalari-olan-bir-yazarin-utopyasini-yazdim/).
  • DEMİR, Fethi (2013). “Murathan Mungan’dan Avangart Bir Poetik-Roman: Şairin Romanı”, Erişim Tarihi: 05.04.2016, (http://eprints.ibu.edu.ba/2215/10/MURATHAN%20MUNGAN%E2%80%99DAN%20AVANGART%20B%C4%B0R%20POET%C4%B0K-ROMAN%20%C5%9EA%C4%B0R%C4%B0N%20ROMANI%20full%20paper.pdf).
  • ERCİYES, Cem (Nisan 2011). “ ‘Arenayla opera arasında bir hayat benimkisi’”, Radikal, Erişim Tarihi: 21.05.2016, (http://www.radikal.com.tr/kitap/arenayla-opera-arasinda-bir-hayat-benimkisi-1045625/).
  • ERCİYES, Cem (Temmuz 2015). “Ne aşk ne ejderha kurtarır bu romanı”, Radikal, Erişim Tarihi: 21.05.2016, (http://www.radikal.com.tr/yazarlar/cem-erciyes/ne-ask-ne-ejderha-kurtarir-bu-romani-1396166/).
  • TOSUN, Necip (2012). “Şair Roman Yazarsa”, Hece. Erişim Tarihi: 16.04.2016, (http://tosunnecip.blogcu.com/sair-roman-yazarsa/10158761).