Günümüzde Doğa-Kültür Sürekliliği Bağlamında Sanatçı Rezidans Programlarına Üç Örnek: Endonezya'da Jatiwangi Art Factory, Çekya'da Heartbreaker ve İspanya'da Nau Coclea

Bir konu hakkında düşünmenin, diyalogların, gidilen mekanların bir sanat formu olarak ele alınması açısından ilişkisel sanat çalışmaları önem arz etmektedir. Ancak söz konusu ilişkisel estetiği anlamak ve yorumlayabilmek için sanat üretiminde etkisi olan geçmişteki ve günümüzdeki toplumsal, siyasal, ekonomik durumları / sorunları anlamak gerekmektedir. Bu çalışmada doğa - kültür - sanat ilişkisi üzerinden derlenen bilgilere yer verileceği gibi başlıkta belirtilen sanatçı stüdyolarına davet yoluyla gidilmiş olup belirli bir süre orada gerçekleştirilen kendi sanatsal pratiklerimizin incelenmesi ve değerlendirilmesi yoluna gidilecektir. Sanatsal üretiminin sürekliliği esasından yola çıkarak oluşturulan bu çalışmada, dünyanın farklı yerlerinde Endonezya, Çekya ve İspanya’daki konuk sanatçı programlarında sanatsal çalışmalar gerçekleştirilmiş ve bu çalışmalar ve gidilen yer hakkında belgesel videolar çekilmiştir. Bu çalışmanın niteliğini anlamak için çalışmanın sonuç kısmında URL linkleri belirtilen söz konusu videoların izlenmesi gereklidir. Oluşturulan bir kavramın ya da olgunun sanatsal üretim ve sergileme pratiğine nasıl yansıtıldığı, bu pratikler için başlıktaki adı geçen stüdyoların neden tercih edildiği üzerinde durulacaktır.

Three Examples of Artist Residence Programs in the Context of Nature-Culture Continuity of Today: Jatiwangi Art Factory in Indonesia, Heartbreaker in Czechia, and Nau Coclea in Spain

Relational art studies are important in terms of considering thinking about a subject, dialogues and places as an art form. However, in order to understand and interpret the relational aesthetic in question, it is necessary to understand the past and present social, political, economic situations / problems that have an impact on art production. In this study, information compiled on the relationship between nature - culture - art will be included, as well as the artist studios mentioned in the title will be visited by invitation and the examination and evaluation of our own artistic practices realized there for a certain period of time. In this research, which was constituted on the basis of the continuity of art production, art works have been carried out in artist residence programs in Indonesia, Czechia and Spain -in different parts of the world, and documentary videos about these art works and the places gone. In order to understand the nature of this study, it is necessary to watch the aforementioned videos, whose URL links are specified in the conclusion part of the study. It will be focused on how a concept or phenomenon is reflected in artistic production and exhibition practice, and why the studios mentioned in the title are preferred for these practices.

___

  • Atakan, N. (1997). Arayışlar: Resimde ve heykelde alternatif akımlar. Yapı Kredi Yayınları.
  • Bourriaud, N. (2005). İlişkisel estetik (S. Özen, Çev.). Bağlam Yayınları.
  • Galeri Sam83, (2021) AiC Česká Bříza heARTbreaker 2021, 6'10'' [video], Retrieved October 5,2022, from https://www.youtube.com/watch?v=W-BSgpOGOAE
  • Gari, C., (2022). Caminar, molt més que un Art. Retrieved November 23,2022, from https://sompirineu.cat/senderia/caminar-molt-mes-que-un-art/
  • Güçlü, A., Uzun, E., Uzun, S., Yolsal Ü.H. (2008). Felsefe sözlüğü. Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Marshall, G. (2005). Sosyoloji sözlüğü.. (D. Kömürcü, Çev.). Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Özayten, G., (2019). Uçan Kanatlı Tohumların Peşinde 1 3'45'' [documentary video]. Retrieved December 5,2022, from https://vimeo.com/433223117
  • Özayten, G., (2022). Nature As a Studio, 13'07". Retrieved November 5,2022, from https://www.youtube.com/watch?v=71eU6zoyTyA
  • Özayten, G., (2023). Nature As a Studio 2, 12’38”. Retrieved May 3,2023, from https://www.youtube.com/watch?v=ynQrnDy9634
  • Özayten, İ. Ş. (2021). Aesthetic mechanics of 'flying winged seeds' (Alsomitra Macrocarpa); nature as a studio. [Marmara Univ. Insitute of Fine Arts Department of Painting unpublished Ph.D. thesis]. Access date: 22.06.2023.
  • Pizmo, 47 (2022) Interview from PİZMO, 47 (by Denisa Bytelova & Srac Sam)
  • Sirkeci, İ. (2015, August 2). Kapitalizm sonrası. Retrieved October 10,2022, from https://www.birgun.net/haber/kapitalizm-sonrasi-85953
  • Şenel, İ. (2016). Changing spatial perceptions and the new material aesthetic. [Dokuz Eylül Univ. Insitute of Fine Arts Department of Painting unpublished master thesis]. Access date: 22.06.2023. https://tez.yok.gov.tr/
  • TransArtist. (n.d). Retrieved October 2,2022, from https://www.transartists.org/en/about-dutchculture-transartists
  • Türer, C. (2009). Pragmatizm'in doğruluk evi. Bilimname 2(17), 165-185.
  • Vancat, P. (2016) Prace Galerie Sam83. Ostrava.
  • Washington Post (2016). Retrieved November 5,2022, from https://www.washingtonpost.com/news/answer-sheet/wp/2016/03/08/most-literate-nation-in-the-world-not-the-u-s-new-ranking-says/ Wikipedia (2023). Artist-in-residence. Retrieved April 28, 2023, from https://en.wikipedia.org/wiki/Artist-in-residence#:~:text=7%20