Tek Mekânda Geçen Tek Kişili Filmlerin Anlatım Biçimi

Bu çalışmada tek mekanda geçen tek kişili filmlerin anlatım biçimi incelenmiştir. Önce tek mekanlı filmler ile tek kişili filmler ayrı başlıklar halinde tanımlanmış; tek mekanda geçen tek kişili filmler ise tanımlandıktan sonra örnekler üzerinden incelenmiştir. İnceleme film boyunca tek mekan ve tek kişi sınırını aşmayan “Toprak Altında” ve “Locke” adlı filmler üzerinden yapılmıştır. İncelemeler künye, dramatik yapı, çatışma, kişi, mekan, zaman, ışık, müzik ve ses, konuşma örgüsü, çekim planları ve oyunculuk öğeleri üzerinden yapılmıştır. Her iki film öğelerle incelenirken, tek mekanda geçen tek kişili filmlerin izleyici ilgisini canlı tutan özellikleri vurgulanmıştır. İnceleme sonucunda tek mekanda geçen tek kişili filmlerin temel ve ortak özellikleri belirlenmiş; bu tür filmlerin yapım sürecinde, izleyicilerin ilgisini kaybetmemek için, dikkat edilmesi gereken hususlar sunulmuştur.

___

  • Arnheim, R. (2002). Sanat Olarak Sinema. Ankara: Öteki Yayınevi
  • Arslanyürek, S. (2004). Senaryo Kuramı. İstanbul: Pan Yayıncılık
  • Beşışık, G. (2013). Sinema ve Mimarlıkta Mekan Kurgusu ve Kavrayışı. Dokuz Eylül Üniversitesi Kurumsal Akademik Açık Arşivi. (Erişim Tarihi: 22.04.2023) http://acikerisim.deu.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12397/7585
  • Brindle, M. (2013). Dijital Film Yapımı El Kitabı. İstanbul: İnkılap Yayın
  • Brown, B. (2008). Sinematografi: Kuram ve Uygulama. İstanbul: Hil Yayın
  • Carriere, J. C. (1995). Sinemanın Gizli Dili. İstanbul: Der Yayınları
  • Carter, D. (2011). Oyunculuk Sanatı ...ve Bu Sanatta Ustalaşmak. İstanbul: Kalkedon Yayınları
  • Çalışlar, A. (1995). Tiyatro Ansiklopedisi. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi
  • Çelik, T. (2008). Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler 7-Kolektif, İstanbul: Bağlam Yayınları
  • Hayward, S. (2012). Sinemanın Temel Kavramları. İstanbul: Es Yayınları
  • Fener, S. ( 2012). HD Sinematografi. İstanbul: Bebek Yayınları
  • Lotman, Y. M. (2012). Sinema Göstergebilimi. Ankara: Nirengi Kitap
  • Mascelli, J. V. (2007). Sinemanın 5 Temel Öğesi. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları
  • Monaco, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur?. İstanbul: Oğlak Yayıncılık
  • Özkan, U. B. (2022). Eğitim Bilimleri Araştırmaları İçin Döküman İnceleme Yöntemi, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Sözen, M. (2014). Tek Mekânlı Filmlerde Anlatımın Biçimlenişi ve Örnek Çözümlemeler. Erciyes İletişim Dergisi “akademia”, Cilt: 3, Sayı: 4, (2-16). (Erişim Tarihi: 22.04.2023) https://dergipark.org.tr/tr/pub/erciyesiletisim/issue/5871/77662.
  • Topçu, A. D. (2004). Sinemada Anlatı ve Türler, Sinema ve Zaman. Editörler: Fatma Dalay Küçükyurt, Ahmet Gürata. Ankara: Vadi Yayınları
  • Vardar, B. (2012). Sinema ve Televizyon Görüntüsünün Temel Öğeleri. İstanbul: Beta Yayıncılık
  • Wajda, A. (2006). Sinema ve Ben. İstanbul: Es Yayınları
  • Yürür, F. (2019). Tek Mekânlık Filmler. Ankara: Persus Yayınevi