intihar Eylemlerinde Dinin Anlamı ve Sınırları

ÖzetBu makalede, özellikle Filistin örneğinden hareketle, müslüman kimliği ta§ıyan eylemcilerin gerçekle§tirdikleri intihar eylemlerinin din! bir anlam evreni içinde nasıl me§rOla§tırıldığı ve bu dinimeşruiyet kurgusunun anlamı ve sınırları ele alınmaktadır. Bu çerçevede, dinin çatl§ma sürecininneresinde yer aldığı, dini radikalizm içinde dini idealizmin yeri, eylemlerin İslam! meşruiyeti sorunu,eylemlerde dini motivasyon ve ıneşrOla§tırma problemleri ele alınmaktadır. intihar eylemleriyledin! radikalizm arasında kurulan doğrusal bağın geçerli olmadığı görülmektedir. Eylemlerin din!yorumların doğrusal bir sonucu olmaktan ziyade, dinin dı§ındaki sosyal ve siyasal dinamiklerinetkisi altında gerçeklqtiği, din faktörünün eylemleri motive etmede ve meşrOlaştırmada kullanıldığıgörülmektedir.Anahtar Kelimeler: İ ntihar, Filistin, radikalizm, isti§had.AbstractThis article deals with how the suicide bombings, especially in the Palestinian case, are legitimatedwithin the religious sphere, and what the meaning and limit of this religious legitimationis. In this context, it focuses on the questions of how religion functions in the processes of conflictand violence, w hat the meaning of religious idealism is in religious radicalism, how the Islamiclaw explains the suicide bombings, and how religious motivation and legitimating are utilizedin these perpetrations. lt does not seem to be an accurate explanation to directly link thesuicidc bombings to religious radicalism. Rather than be ing the direct outcomc of religious interprctations,the suicidc bombings take shape under the social and political dynamics outside religionand in this process religion is particularly used as a mechanism of motivation and legitimationfor the attacks.Key Words: Self-destruction, suicide, Palestine, radicalism, istishad.