Entelektüel Zümreleri Dönüştürmenin Kavramsal Aracı Olarak Sudûr Teorisi

ÖzSudûr nazariyesi felsefî kültürü hazmeden zümrelere bir Müslüman olarak nasıl hitap edilebileceğininimkânlarını yoklamak uğrunda esaslı bir tecrübedir. Temel inanç esaslarından uzaklaşmadanİslâm dışı yapıyı dönüştürme mecburiyeti, Grek felsefesinin İslâm düşüncesinde alabileceğikarşılıklardan biri olan bu teorinin inşâ edilme sebeplerindendir. Meseleyi oluşturan malzeme ilebu malzemeyi işlevsel kılmada takip edilen usûl, önemli bir tarafıyla İslâm dışı felsefî ve mistikmirasa dayansa da ulaşılan/ulaşılmak istenilen neticeler, meseleyi bambaşka bir mecraya kaydırmakta,haliyle hâdise rakiplerin düşüncelerinin nasıl dönüştürülebileceğinin müşahhas bir örneğihaline gelmektedir. Eski din ve kültürlere ait verileri esas alan filozoflar, düşünce geleneklerinifethedilen coğrafyalardaki felsefî birikime yaslayarak bu mirasa İslâmî bir yön vermişler, içeriğiİslâmî, formu Yunânî bir çerçevede, fethedilen topraklarla karşı karşıya gelecek bir donanım sağlamışlardır.Anahtar Kelimeler: Sudûr nazariyesi, filozoflar, Grek felsefesi, İslâm düşüncesi, İslâm dışı felsefîve mistik mirasSudur Theory as a Conceptual Means of Transforming the Intellectual GroupsAbstractSudur theory is an essential experience in pursuit of examining the possibilities of how to addressthe groups that have internalized the philosophical culture, as a Muslim. The necessity of transformingthe non-Islamic structure without deviating from the basic tenets of Islam is among thereasons for establishing this theory, which is one of the reactions that Greek philosophy couldpossibly get in Islamic thought. Even if the material that forms the issue, and the method that isfollowed to make this material functional are mostly based on non-Islamic philosophic and mysticheritage, the outcomes that are reached (or expected to reach) drive the issue to a completelydifferent direction so the situation becomes an obvious example of how to be able to transformthe ideas of opponenets. The philosophers, who take the data of ancient religions and cultures asbasis, have directed the heritage towards an Islamic way by using the philosophical accumulationof conquered geographies(territories) as the basis of their thought tradition and they could obtaincompetence that can challenge against that of conquered territories in the framework that is Islamicin content and Greek in form.Keywords: Sudur theory, philosophers, Greek philosophy, Islamic thought, non-Islamic philosophicand mystic heritage