Bir Cerh Sebebi Olarak Teşeyyu‘ (Şiîlik Eğilimi) Kavramına Tarihsel Bir Bakış

ÖzŞiî eğilimlere sahip olmak (teşeyyu‘), Ehl-i hadîs’e göre bid‘at olarak kabul edilmekte ve râvininrivâyetlerinin, bazı durumlar hariç, terkini gerektirmektedir. Ancak teşeyyu‘ kavramı incelendiğinde,onun geniş bir içeriğe sahip olduğu, kavramın kullanıldığı döneme ve müellife göre farklıanlamlar taşıdığı anlaşılmaktadır. Özellikle mezhepleşme öncesindeki birtakım cemaatlerin telakkîleriile müesses mezhebin doktrinleri arasındaki fark, râvi değerlendirmeleri esnasında mutlakadikkate alınmalıdır. Bunun yanı sıra bölgesel anlayışların ve özellikle de tafdîl tartışmalarının,kavramın kullanımlarında önemli etkileri bulunduğu görülmektedir. Bu makalenin son kısmındacerh-ta‘dîl âlimlerinden Ahmed b. Hanbel, İclî ve İbn Hibbân’ın eserleri çerçevesinde yapılaninceleme, kavramın farklı kullanımlarının görülmesine ve anlam alanının netleştirilmesineimkân vermiştir.Anahtar Kelimeler: Teşeyyu‘/Şiî, cerh-ta‘dîl, Ahmed b. Hanbel, İclî, İbn Hibbân.A Historical Glance to the Concept of Tashayyu (Shī‘īte tendencies) as a Reason for JarhAbstractTo have Shī‘īte tendencies, i.e tashayyu, considered bid'a according to Ahl-al Hadīth. And, exceptfor some circumstances, reports of a narrator with Shī‘īte tendencies are refused. However,when the concept of tashayyu is studied, it should be kept in mind that it has a wide, range ofusage, and thus different meanings depending on the period and the author. Especially before thefoundation of Shī‘īsm, the difference between the considerations of some communities and establishedmazhab must be taken into account while evaluating the rāwī. On the other hand, regionalunderstandings and especially tafdeel discussions had an important impact on the use of the concept.The article, also includes a brief study of three leading hadith scholars’ works (Ahmad b.Hanbal, Ijlī and Ibn Hibbān), which will help realize different meanings of the concept and clarifyits background.Keywords: Tashayyu‘/Shī‘ī, jarh-ta‘deel, Ahmad b. Hanbal, Ijlī, Ibn Hibbān.