Dabtu'l-Mushaf ve Tecvidli Mushaf Basımına Dair Bazı Tespit ve Değerlendirmeler

Özİlk mushaflar harfleri ayıran nokta ve sesli harf yerine geçen harekeleri içermiyordu. Bu durumunokumada sorun çıkarması üzerine önce hareke çözümleri, sonraları da benzer harfleri ayıran noktalamaçözümleri geliştirildi. “Dabtu’l-mushaf” terimiyle anılan bu çözümler uygulama bakımındankıraatlere, ictihadlara ve bölgelere göre farklılık arz etmektedir. Günümüzde okumayı kolaylaştırmakiçin mushaflara ilave edilen işaretler denetimsiz bir şekilde çoğalmış ve karmaşık bir halalmıştır. Bu araştırma, dabt faaliyetlerinin tarihsel sürecini kısaca ele aldıktan sonra günümüzdekiuygulamaların ortaya çıkardığı sorunları örneklerle açıklayarak bu sorunlara çözüm önerilerindebulunmakta ve mushaflara yapılacak ilavelerin ehil kurullar tarafından yapılması gerektiği sonucunuçıkarmaktadır.Anahtar Kelimeler: Kur’an, Mushaf, Dabt, Tecvîd, Teşkîl.Punctuation of The Holy Quran and Some FindingsUpon The Printing of Quranic Text Including TajweedAbstractThe first Mushaf text that had came about had not been punctuated For this reason at first tomake it easier for reading 'harakas' or in other words signs, were used to diffrenciate betweensounds. Later on dots were used to differenciate between similar letters. This application knownas 'Dabtul-Mushaf' seems to diffrenciate according to the various reading styles (Qiraat) , thevarious discussions among scholars (Ijtihad) and regional changes. The Mushaf text which includedtajweed being published today has not been inspected and looked over and is being publishedin this manner. With the research done here, firstly, history of punctuating Mushaf Texthad been studied and the problems upon the application of Tajweed on the Mushaf Text hasbeen presented including examples. Solutions have also been presented. It has been concludedthat the the additions of punctuation that is done upon Mushaf Texts should be done by scholarsand professionals of the field.Keywords: Quran, Mushaf, Tajweed, Dabt, Teşkîl

___

  • Çetin, M.Nihat, “Arap Yazısı”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), III, 277, İstanbul, 1992.
  • ed-Dabba', Ali Muhammed, Semîru't-Tâlibîn, el-Mektebetü'l-Ezheriyye li't-Türas, Kahire, 1999.
  • ed-Dânî, Ebû ‘Amr ‘Osman bin Sa‘îd (444/1052), el-Muhkem, fî Nakti’l-Mesâhif, tahk.: İzzet Hasan, Daru’l-Fikri’l-Muasır, 2. Baskı, Beyrut 1997.
  • Demirci, Muhsin, Vahiy Gerçeği, M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı, İstanbul 1997.
  • Halil b. Ahmed, Kitâbu’l-‘ayn, tahk.: Abdulhamid Hendavi, Daru’l-kütübü’l-ilmiyye, Beyrut 1424/2003.
  • Maşalı, Mehmed Emin, Kur’ân’ın Metin Yapısı: Mushaf Tarihi ve İmlâsı, İlâhiyât Yayınları, Ankara 2004.
  • Mushafü'l-Medîne, Mucemma' Melik Fahd, Medine-Suudi Arabistan 2000.
  • Okumuş, Mesut, "Kur’ân İmlâsının Gelişim Süreci Üzerine Bazı Tespit ve Değerlendirme- ler", Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c.9, s.5-37, 2010/1.
  • Şükrî, Ahmed Halid, Alamâtü'd-Dabt fi'l-mushafi'ş-Şerîf, Ürdün'deki "Câmi'atü'l-Ulûm el-İslâmiyye el-'Âlemiyye" Üniversitesinde yapılan "el-mushafü'ş-Şerîf ve Mekânetuhû fi'l-Hadârati'l-İslâmiyye" konulu Sempozyumda sunulan Tebliğ, 2011, s. 5.