KUR’AN-I KERİM’DE ALLAH’IN SEVDİĞİ İNSAN TİPLERİ
Sevgi/muhabbet, beğenip kalben meyletmek demektir. Bu da insanın doğasında var olup onun davranışlarını yönlendiren bir duygudur. İnsan için
eksiğini tamamlamak, her hangi bir şeye sahip ya da herhangi bir şeyden
kaçınmayı ifade eder. Allah için ise kuluna merhamet etme ve ona maddîmanevî lütufta bulunması şeklinde tezahür eder. Allah, Kur’an’da sekiz insan
tipine yönelik sevgisini özel olarak beyan etmiştir. Söz konusu tipleri ifade
eden kavramlar, Kur’an’da çeşitli sıklıkta geçmektedir. Allah, özel sevgisini
beyan ederek inananları söz konusu tiplerde bulunan davranışlara teşvik etmektedir. Kanaatimize göre bu davranışların bir araya gelmesi kâmil mümin
karakterini/kişiliğini meydana getirecektir.
___
- Heyet, Kur’an-ı Kerim ve Türkçe Meâli, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
EBU’S-SUÛD, Muhammed b. Muhammed el Amâdî, İrşâdu’l-Akli’s-Selîm İlâ
Mezâyâ’l-Kur’ani’l-Kerim, Daru İhyau’t-Turasi’l-Arabî, Beyrut, tarih yok.
ed DİMAŞKÎ, Ebu Hafs Ömer b. Ali b. Adil el Hanbelî, el-Lubâb fî UlUmi’lKitâb, Daru’l-Kutubi’l-İlmîyye, Beyrut, 1998.
el ALÛSÎ, Ebu’l-Fadl Şihâbuddin es Seyyid Mahmûd, Ruhu’l-Meani fî Tefsiri’lKur’ani’l-Azîm ve’s-Seb’i’l-Mesâni, Daru İhyau’t-Turasi’l-Arabî, Beyrut, tarih yok.
el BUHARÎ, Muhammed b. İsmail, Sahîhu’l-Buharî, Daru İbni Kesîr, Dimaşk,
2002.
el CEVHERÎ, İsmail b. Hammâd(thk: Ahmed Abdulğafûr Attar), es Sıhah Tacu’lLuğa ve Sıhahu’l-Arabiyye, Daru’l-İlmli’l-Melâyîn, Beyrût, 1990.
el HAŞİMÎ, Gazi b. Muhammed b. Talâl, el Hubfi’l-Kur’ân, Rutab Yay, Ürdün,
2012.
el GAZALÎ, Ebu Hâmid Muhammed b. Muhammed, Ihyâu Ulumu’d-Dîn, Mektebetu ve Matbaatu Kiryata Fotra Samarağ, Endonezya, t.y.
------------------, el Maksadu’l-Esnâ fî Şerhi Esmâillahi’l-Husnâ, Mektebetu’lKur’ân, Kahire, t.y.
el KİLÂBÂZÎ, Ebubekr Muhammed b. İshak, et Taarruf li Mezhebi Ehli’tTasavvuf, Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrût, 1993.
el KUŞEYRÎ, Ebu’l-Kasım Abdulkerim (thk: Abdulhalim Mahmud ve Mahmud
b. eş Şerif ), er Risâletu’l-Kuşeyrîyye, Daru’l-Mearif, Kahire, t.y.
el MAVERDÎ, Ebu’l-Hasan Ali b. Muhammed b. Habib, en Nuketve’l-Uyûn
(Tefsiru’l-Maverdî), Daru’l-Kutubi’l-İlmîyye, Beyrut, tarih yok.
er RAZÎ, Fahruddin Muhammed b. Ömer el Hatîb, Levâmiu’l-Beyyinât Şerhu
Esmâillahi ve’s-Sıfât, el Matbaatu’ş-Şerefîyye, Mısır, 1323.
-----------, Mefâtîhu’l-Gayb, Daru’l-Fikrli’t-Tibâe ve’n-Neşri ve’t-Tevzî’, Beyrût,
1981.
es SA’DÎ, Abdurrahman b. Nasır, Teysîru’l-Kerimi’r-Rahman fî Tefsiri Kelâmi’lMennân, Daru’s-Selâm, Riyad, 2002.
es SA’LEBÎ, Ebu İshak Ahmed, el Keşfve’l-Beyân(Tefsiru’s-Sa’lebî), Daru İhyau’tTurasi’l-Arabî, Beyrut, 2002.
eş ŞA’RAVÎ, Muhammed Mutevelli, Tefsiru’ş-Şa’ravî, tarih ve yer yok.
et TABERÎ, Ebu Ca’fer Muhammed b. Cerîr, Camiu’l-Beyân an Te’vîli Ayi’lKur’ân, Daru Hecr, Kahire, 2001.
et TANTAVÎ, Muhammed Seyyid, et Tefsîru’l-Kebir li’l-Kur’ani’l-Kerim,
Matbaatu’s-Saade, yer yok, 1987.-
et TİRMİZÎ, Muhammed b. İsâ, el Câmiu’l-Kebîr, Daru’l-Garbi’l-İslâmî, yer yok,
1996.
ez ZEBİDÎ, Muhammed Murtaza el-Huseynî, Tacu’l-Arûs min Şerhi’l-Kamûs, el
Matbaatu’l-Hayriyye, Mısır, 1306.
ez ZEMAHŞERÎ, Ebu’l-Kasım Mahmud b. Ömer, el Keşşâf An Hakayiki
Gavamidi’t-Tenzîl Ve Uyûni’l-Akâvîl fî Vucûhi’t-Te’vîl, Mektebetu Abikan,
Riyad, 1998.
HEYET (Heyet başkanı: İbrahim Medkûr), Mu’cemu Elfâzi’l-Kur’an-ı Kerimi’lKerim, Kahire, 1988.
İBN AŞÛR, Muhammed Tahir, et Tahrîrve’t-Tenvîr, Daru’t-Tunisîyiyye li’n-Neşr,
Tunus, 1984.
İBN HAZM, Ali el Endelüsî, Tavku’l-Hamamefi’l-Ülfetive’l-Üllaf, Müessesetü
Hindavîli’t-Ta’limve’s-Sekafe, y.y., 2016.
İBN KESİR, Ebu’l-Fida İsmail ed Dimaşkî, Tefsiru’l-Kur’ani’l-Azîm, Muessesetu
Kurtuba, Cîze, tarih yok.
İBN MANZÛR, Lisanu’l-Arab, Dâru’l-Maarif, Kahire, t.y.
KUTUB, Seyyid, Fî Zilâli’l-Kur’an, Daru’ş-Şurûk, Kahire, 2003.
MUSLİM b. el Haccâc, el Kuşeyrî en Nisâbûrî, Ebu’l-Huseyn(thk: Muhammed
Fuad Abdulbaki), Sahîhu Muslim, Daru İhyau’l-Kutubi’l-Arabîyye, Kahire, 1991.