TÜRKİYELİ GÖÇMENLER, ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK VE KÜLTÜRLERARASILIK (ALMANYA ÖRNEĞİ)

1960’lı yıllardan itibaren Türkiye’den Almanya’ya yapılan göç ile birlikte bugün üç milyon civarında Türkiyeli göçmen Almanya’da yaşamaktadır. Farklı bir din ve kültür içerisinde yaşamaya çalışan Türkiyeli göçmenlerin bu toplumla ilişki biçimleri kendi içerisinde farklılaşmaktadır. Aynı zamanda Alman kamuoyunda buna bağlı olarak bu ilişki biçimi tartışmalarda yer almaktadır. Türkiyeli sivil toplum örgütleri de kendi arasında bu tartışmalara katkı sunmaktadır. Bu makalede çokkültürlülük konusunda yapılan tartışmalara, Alman toplumunun Türkiyeli göçmenlere yönelik tutumlarına ve Türkiyeli göçmenlerin Almanya’daki toplum ile olan ilişkilerinde kendilerini nasıl konumlandırdıklarına değinilecektir.  

___

  • Abadan-Unat, N. (2002). Bitmeyen Göç Konuk İşçilikten Ulus-Ötesi Yurttaşlığa, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Ağçoban, S. (2016). “Dinsel Şiddet Bağlamında SETA’nın ‘Almanya’da İslamofobi 2015’ Raporunun Değerlendirilmesi”, Bilimname XXXII, 2016/3, 147‐163 Aktay, Y. (2003). “Küreselleşme ve Çokkültürlülük”. Tezkire Dergisi,1:35. AlSayyad, N. (2004). “Müslüman Avrupa ya da Avro-İslam: Kimlik ve Kültür Söylemleri Üzerine”,.Müslüman Avrupa ya da Avro-İslam. Ed: AlSayyad,N ve ve Castells,M., Çev: Savan, Z. İstanbul: Everest Yayınları. Amerikan Bülteni, (2017), http://amerikabulteni.com/2017/09/25/almanyadaparlamentoya-giren-asiri-sagi-parti-afdnin-sira-disi-lideri/. (Erişim Tarihi: 02 Aralık 2017). Anık, M. (2012). Kimlik ve Çokkültürcülük Sosyolojisi. İstanbul:Açılım Yayınevi. Bağlı, M. ve Özensel, E. (2005). Çokkültürlü Vatandaşlık: Kanadalı Türklerin Aidiyet Çabaları ve Değer Yapıları. Konya: Çizgi Kitabevi. Başer, B. (2013).Diasporada Türk-Kürt Sorunu: Almanya ve İsveç’te İkinci Kuşak Göçmenler. İstanbul: İletişimYayınları. Bauman, Z. (1998). Sosyolojik Düşünmek. çev: Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Bertelsman Vakfı, https://www.bertelsmann‐stiftung.de/en/topics/aktuellemeldungen/ 2015/januar/religion‐monitor/), (Erişim Tarihi 03 Aralık 2017). Canatan, K. (1995). Avrupa’da Müslüman Azınlıklar. İstanbul: İnsan Yayınları. Castles, S. ve Miller, M.J.(2008).Göçler Çağı: Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketleri. çev. Baran, B.U. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. TÜRKİYELİ GÖÇMENLER, ÇOKKÜ Çetin, S. (2017). Avrupa’nın Yükselen aşırı Sağ ile İmtihanı http://akademikperspektif.com/2015/01/16/avrupanin-yukselen-asiri-sag-ile-imtihani/ (Erişim Tarihi: 3 Aralık 2017). Emiroğlu, B. (2016). “Avrupa Birliği’nin Çokkültürlülük ile İmtihanı”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 44. sayı, 91-12 Erdoğan, M. (2014). “11 Eylül’den Sarrazin’e Almanya’da Sosyal ve Siyasal Bağlam İçinde İslam”, Almanya’da Müslümanlar, Ed: Bulut, Y. Ankara: Kadim Yayınları. Gellner, E. (1998). Milliyetçiliğe Bakmak. Çev. Özertürk, S. ve Soyarık, N. İstanbul: İletişim Yayınları. Gitmez, A. S. (1983). Yurtdışına İşçi Göçü ve Geri Dönüşler, İstanbul:Alan Yayıncılık. Göç Vakfı (2016). “Avrupa’da Aşırı Sağın Endişe Veren Yükselişi”, http://gocvakfi.org/avrupada-asiri-sagin-endise-veren-yukselisi/ (Erişim Tarihi: 3 Aralık 2017). Göle, N. (2015). Gündelik Yaşamda Avrupalı Müslümanlar. İstanbul:Metis Yayınları. Habermas, J. (2005). “Demokratik Anayasal Devlette Tanınma Savaşımı”. Çokkültürcülük ve Tanınma Politikas. Çev. Doğan, M. H. Yay. Haz. Gutman, A.İstanbul:Yapı Kredi Yayınları. Holub, R. (2004). Entellektüeller ve Avro-İslâm. Müslüman Avrupa Ya da Avro-İslam. Ed. Alsayyad,N-Castells,M. Çev. Savan,Z. İstanbul: Everest Yayınları. Kartarı, A. (2014). Kültür, Farklılık ve İletişim: Kültürlerarası İletişimin Kavramsal Dayanakları. İletişim Yayınları: İstanbul. Karagöz, R. (2007). Almanya Yeni Yurt Son Göçün Anatomisi, İstanbul: Fide Yayınları. Karataş, A. (2006). Almanya’daki Türkiyeli Göçmenler Özelinde Asimilasyon ve Entegrasyon. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kaya, A., Kentel,F. (2005).Euro Türkler Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Köprü mü Engel mi?.İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Kastoryano, R. (2009). “Çok Kültürlülük Avrupa İçin Bir Kimlik mi?”, Avrupa’ya Kimlik, İstanbul: Bağlam Yayınlan. Küçükcan, T. (1999). Politics of Ethnicity, İdentity and Religion Turkish Muslims in Britain, Yayınlanmış Doktora Tezi, University of Warwick. Martin, P. L. (1991). Bitmeyen Öykü: Batı Avrupa’ya Türk İşçi Göçü, Ankara: Pelin Ofset. Parekh, B.(2002). Çokkültürlülüğü Yeniden Düşünmek, Kültürel Çeşitlilik ve Siyasi Teori Çev. Bilge Tanrıseven, Ankara: Phoenix Yayınları. Perşembe, E. (2005). Almanya’da Türk Kimliği Din ve Entegrasyon. Ankara: Araştırma Yayınları. PEW (2016). http://www.pewresearch.org/fact‐tank/2016/07/19/5‐facts‐about‐t he‐muslimpopulation‐in‐europe/, (Erişim Tarihi: 3 Aralık 2017). Sakarya Üniversitesi Diaspora Araştırma Merkezi (2017). Avrupa’da İslam Düşmanlığı Analizi, Ocak Şubat Mart 2017 Raporu. Sezal, İ. (2003). Sosyolojiye Giriş, 2. Baskı, Ankara: Martı Yayınları. Simmel, G. (2009). Bireysellik ve Kültür, çev: Tuncay Birkan, İstanbul: Metis Yayınları. Şan, M.K. (2005). “Farklılık ve Çokkültürlülük Siyasetleri Üstüne, Bir Deneme”, Milel ve Nihal. 3. Şen, F.ve Koray, S.(1993). Türkiye’den Avrupa Topluluklarına Göç Hareketleri. Köln: Önel Yayınevi. Tabakcı, N. (2009). Alt Kültürlerde Kimlik Türkiye’deki Karaçaylar. Konya: Kömen Yayınları. Taşdelen, M. (2001). “Avrupa’da Yeni Kuşak Türk Gençliği”. Sakarya Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Dergisi. Sakarya. Turan, K. (1992). Almanya’da Türk Olmak, İstanbul: Sümer Kitabevi. Yaman, F. (2015). Sivil Toplum Bağlamında Avrupa’da İslâm ve Müslüman Kimliği: Almanya Örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi.İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.