Mütekellimlere Göre Kelam-ı Nefsî ve İşitilebilirliği
Halku’l-kur’an konusunda Eş’ariyye ve Mâturîdiyye lafzî kelam – nefsî kelam ayrımına başvurmuş, bu ayrım da nefsî kelamın işitilebilir olup olmadığı sorusunu gündeme getirmiştir. Nefsî kelam çoğu Eş’arîlere göre işitilebilir; Maturîdilerin geneline göre ise işitilemez. Makalede Eş’ariyye ile Maturidiyye arasında ihtilaf noktalarından sayılan kelam-ı nefsinin işitilebilirliği noktasında her iki ekolun kendi içinde görüş birliği içinde olmadığı ortaya konacaktır. Ayrıca onun işitilebilirliğini kabul eden bazı kelamcıların bununla duyuyla algılamayı kastetmedikleri tespit edilecektir. Onların işitilebilir olma ile mananın doğrudan kavranmasını kastettikleri gösterilecektir. Diğerlerine göre ise kelam-ı nefsinin işitilmesi, bu dünyadakinden tamamen farklı, ses ve harfleri algılamanın ötesinde bir kavrayıştır
Divine Discourse and its Audibility According to Muslim Theologians
In the subject of creation of Quran, Ash’ariyyah and Maturidiyyah distinguished verbal discourse (revelation) and divine interior speech, which then did raise up the question of whether divine interior speech is audible or not. Divine interior speech is audible accord- ing to the most of the Ash’arites, while it is not audible according to the Maturidites in general. In this study, it was aimed to indicate that there is no concensus among the scholars of each school about audibility of divine interior speech, which is considered as one of the points of conflict between two schools. Besides, it was pointed out that the theologians, who acknowledge audibility of divine interior speech, did not mean detection by sense of hearing but direct understanding of the meaning by acknowledging audibility. According to other theologians, audibility of divine interior speech is totally different from ordinary audibility in the world and beyond the understanding which is based on detection of voice and letters
___
- Aliyyül-Kârî, Şerhul-Fıkhil-Ekber, thk. Mervan M. eş-Şeâr, Dârun-Nefâis, Dimeşk 1430/2009.
- el-Âmidî, Ebul-Hasen, Ebkârul-Efkâr fî Usûlid-Dîn, thk. A. Ferid Mezîdî, Beyrut, 1424/2003.
- el-Bağdâdî, Abdulkahir b. Tahir, Usulud-Din, Dârul-Âfâkıl-Cedîde, III. bs., Beyrut 1401/1981.
- el-Bâkıllânî, Ebû Bekr, Temhîdül-Evâil ve Telhîsud-Delâil, thk. İ. A. Haydar, Beyrut 1987/1407.
- el-Bâkıllânî, el-İnsâf fî-mâ Yecibu İtikâduh velâ Yecûzül-Cehlü bih, nşr. M. Zâhid el-Kevseri, Kahire 1413/1993.
- Baktır, Mehmed, Allahın Fiilî Sıfatlarında Zaman Sorunu, Kelam Araştırmaları Dergisi, II/2 (2003), Ankara 2003, ss. 93-108.
- el-Beyâdî, Kemaleddin Ahmed b. Hasen, İşârâtül-Merâm min İbârâtil-İmâm, nşr. Yusuf Abdurrazzâk, Kahire 1368/1949.
- Ebû Azbe, Hasen b. Abdilmuhsin, er-Ravdatul-Behiyye fîmâ Beynel-Eşâira vel-Mâturîdiyye, thk. Ali Ferid Dehrûc, Beyrut, 1416/1996.
- Ebû Hanife, el-Âlim vel-Müteallim, İmâm-ı Azamın Beş Eseri, nşr. Mustafa Öz, İFAV Yay., İstanbul 1992.
- Ebû Hanife, el-Fıkhul- Ekber, İmâm-ı Azamın Beş Eseri, nşr. Mustafa Öz, İFAV Yay., İstanbul 1992.
- Ebû Mansur Mamer el-İsfahânî, Kitâbül-Menâhic, Akâid Risaleleri, nşr. Ali Nar, İstanbul 1998.
- Ebû Yalâ, Muhammed b. Huseyn, İbtâlüt-Tevîlât li-Ahbâris-Sıfât, thk. M. en-Necdî, Kuveyt 1407.
- el-Cûzcânî, Atâ b. Ali, Şerhul-Fıkhıl-Ekber, Haydarâbâd 1321.
- el-Cüveynî, Ebul-Mealî, el-Akîdetün-Nizâmiyye fil-Erkânil-İslâmiyye, İFAV Yay., İstanbul ty.
- el-Cüveynî, Kitâbül-İrşâd, tr. Adnan B. Baloğlu ve dğr., TDV. Yay., Ankara 2010.
- el-Eşarî, Ebul-Hasen, el-İbâne an Usûlid-Diyâne, nşr. Abdullah Mahmud M. Ömer, Beyrut, 1426/2005.
- el-Gazzalî, el-İktisâd fil-İtikâd, nşr. Mustafa el-Kabani el-Dımeşkî, el-Matbaatül-Edebiyye, Mısır ty.
- el-Gazzalî, Kitâbul-Erbaîn fî Usûlid-Dîn, Dârul-Kütübil-İlmiyye, Beyrut 1409/1988.
- el-Gazzalî, Feysalüt-Tefrika beynel-İslâm vez-Zendaka, Mecmûatü Rasâilil-İmâm el-Gazzalî, Beyrut 1429/2008.
- el-Hayyât, Ebul-Hüseyn, Kitabul-İntisâr ver-Redd alâbnir-Ravendî el-Mulhıd, nşr. Alber N. Nader, Beyrut 1957.
- İbn Ebil-İzz, Ali b. Ali, Şerhut-Tahâviyye fil-Akîdetis-Selefiyye, thk. A. M. Şakir, Suudi Arabistan 1418.
- İbn Ebî Şerif, el-Müsâmere fî Şerhil-Müsâyere fil-Akâidil-Münciyye, Kitabul-Musâyere, Çağrı Yay. İstanbul 1979.
- İbn Humam, Kemaleddin, el-Müsâyere, Çağrı Yay., İstanbul 1979.
- İbn Kutluboğa, Zeynüd-Dîn Kasım, Şerhul-Müsâyere, Kitabul-Musâyere, Çağrı Yay., İstanbul 1979.
- İbn Teymiyye, Takıyyüd-Dîn, et-Tisîniyye, thk. M. el-Aclân, Mektebetül-Maarif, Riyad, 1420/1999.
- el-Îcî, Adudiddin, el-Mevâkıf fî İlmil-Kelâm, Âlemül-Kütüb, Beyrut ty.
- el-İsferâyînî, Ebul-Muzaffer, et-Tebsîr fî Usûlid-Dîn ve Temyîzil-Firkatin-Nâciyeti anil-Firakıl-Hêlikîn, thk. M. Zahid el-Kevserî, Beyrut 1408/1988.
- Kâdî Abdulcebbâr, el-Muhtasâr fî Usûlid-Dîn, Resâilul-Adl vet-Tevhid, nşr. M. Ammara, Dârul-Hilâl, Kahire 1971.
- Kâdî Abdulcebbâr, el-Muğnî fî Ebvâbi-Tevhîd vel-Adl, thk. İbrahim el-Ebyârî, Taha Huseyn, Kahire1380/1960.
- Kâdî Abdulcebbâr, Şerhul-Usûlil-Hamse, thk. Abdülkerim Usman, Mektebetü Vehbe, Kahire 1316/1996.
- el-Mâturîdî, Ebû Mansur, Risâle fil-Akâid, İslam Akaidine Dair Eski Metinler I-, nşr. Y. Z. Yörükan, AÜİF. Yay., İstanbul 1953.
- el-Mâturîdî, Tevîlâtül-Kurân, nşr. Bekir Topaloğlu ve dğr., Mizan Yayınevi, İstanbul 2005-2009.
- İbnul-Münîr el-İskenderî, el-İnsâf fî-mâ Tedammunu-hul-Keşşâf minel-İtizâl el-Keşşâf an Hakâikıt-Tenzîl ve Uyûnil-Ekâvîl, Dârül-Fikr, Mısır ty.
- en-Nesefî, Ebul-Muîn, Tebsıratül-Edille fî Usûlid-Dîn, thk. Hüseyin Atay, Ş. Ali Düzgün, Ankara 1994.
- en-Nesefî, Ebul-Muîn, Bahrul-Kelâm fî Akâidi Ehlil-İslâm, Konya 1327.
- el-Pezdevî, Ebul-Yusr, Ehl-i Sünnet Akaidi (Usûlüd-Din), çev. Şerafeddin Gölcük, Kayıhan Yay., II. bs. İstanbul 1988.
- er-Râğıb el-İsfehânî, el-Müfradât fî Ğarîbil-Kurân, Kahraman Yay., İstanbul 1986.
- er-Râzî, Fahruddin, Kitâbul-Erbaîn fî Usûlid-Dîn, nşr. Mahmud Abdulaziz Mahmud, Beyrut 2009.
- er-Râzî,, el-Metâlibül-Âliyeti minel-İlmil-İlâhî, thk. Ahmed Hicâzî es-Sekâ, Beyrut 1407/1987.
- er-Râzî,, Kelama Giriş (el-Muhassal), çev. Hüseyin Atay, Ankara 2002.
- es-Sâbûnî, Nureddin, el-Bidâye fî Usûlid-Dîn, nşr. Bekir Topaloğlu, DİB Yay. Ankara, 1995.
- es-Saffâr, Ebû Ishak, Risâle fil-Kelâm, (Çelidze, Rasim, Ebû İshak İbrahim es-Saffâr: Hayatı, Görüşleri ve Risâle fil-Kelâm Adlı Eseri [Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, içinde) Bursa 2007.
- es-Senûsî, Ebû Abdillah, el-Umdetü ehlit-Tevfîk vet-Tesdîd fî Şerhi Akideti Ehlit-Tevhid, Mısır, 1316.
- es-Senûsî, Erbaûne Mesele fî Usûlid-Dîn, thk. Yusuf Ehnânâ, Beyrut, 1993.
- es-Sübkî, Ebû Nasr, Tabakâtüş-Şâfiiyyetil-Kübrâ, Kahire 1965.
- eş-Şehristânî, Ebul-Feth, el-Milel ven-Nihal, thk. Emir Ali Mehnâ, Ali Hasen Fâur, Beyrut 1415/1995.
- eş-Şehristânî, Nihâyetul-İkdâm fî İlmil-Kelâm, nşr. Alfred Guillaume, London 1934.
- Şeyhzâde, Abdurrahim b. Ali el-Mueyyed, Nazmul-Ferâid ve Cemul-Fevâid, İstanbul 1288.
- Taftazânî, Saduddin, Şerhul-Akâid, Salah Bilici Kitabevi, İstanbul ty.
- el-Üsmendî, Alâeddin Muhammed b. Abdilhamîd es-Semerkandî, Lübâbül-Kelâm, thk. M. Said Özervarlı, İstanbul 2005.
- Yavuz, Yusuf Şevki, İbn Kullâb, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), İstanbul 1999, XX, 156-157.
- Yılmaz, Sabri-İlhan, Mehmet, Cüveynîye Göre Kelâmullah ve Kelâm-ı Nefsî, Kelam Araştırmaları, IX/1 (2011).
- ez-Zebîdî, Muhammed Murtaza, İthâfüs-Sâdetil-Muttekîn bi-Şerhi İhyâi Ulûmid-Dîn, Müessesetüt- Târîhil-Arabî, Beyrut 1414/1994.
- Zemahşerî, Ebul-Kâsım, el-Keşşâf an Hakâikıt-Tenzîl ve Uyûnil-Ekâvîl, Dârül-Fikr, Mısır ty.