Mekânsal Değerinin Ötesinde Kültürel Bir Öge Olarak Pazar Yeri: Sanatçının Tuvallerinde Konumları

 Birey her zaman kendini ifade etme arayışı içerisinde olmuş ve iletişim kurma yetisine yönelik birçok yöntem geliştirmiştir. Sanat gibi özel bir alanının keşfiyle gelişen süreçte, eserlerin çıkış kaynağına sanatçının yerel değerlerde gelişen çevresine dair gözlemleri, yaşanmışlıkları ve günlük yaşam dinamikleri referans olabilmektedir. Bir gelenek yapısı ve gıda, giyim, araç ve gereç gibi günlük temel ihtiyaçların karşılanmasında etkinlik alanı olan pazar yerleri sanatçının eserlerinde bir kültürel değer ve kültürler arası diyaloğu sağlayan unsur olarak kendi konumunu alabilmektedir. Çalışmada Çağdaş Türk Resim Sanatında varlığıyla kendini somutlaştıran “pazar yeri” temalı eserler, plastik yaklaşımlar ve kültürel etkileşim noktaları açısından irdelenmiştir. Bu yolla kültürel bir dokuyu ifade eden pazar yeri temasının, eserlerdeki vücut bulma biçemleriyle varlığı sorgulanmıştır.

The Bazaar as A Cultural Item beyond Its Spatial Value: The Artist's Positions On Canvas

The individual has always been searching for self-expression and has developed many methods for the ability to communicate. In the process that advances with the discovery of a particular field such as art, the artist's observations, experiences and daily life dynamics of the artist's environment that develops in local values can be a reference to the origin of the works. Bazaar, which is a traditional structure and an activity area for meeting daily basic needs such as food, clothing, tools, and equipment, can take their position as a cultural value and intercultural dialogue in the artist's works. In this study, the "bazaar" themed works that embody themselves in Contemporary Turkish Painting Art are examined in terms of plastic approaches and cultural interaction points. The existence of the bazaar theme, which expresses a cultural texture in this way, has been questioned with it styles in the artistic works.

___

  • Ana Britannica (2004). Ana Britannica ansiklopedisi. İstanbul: Ana Yayıncılık.
  • Arda, Z. (2007). Sanat eğitimcisi ve ressam Aydın Ayan’ın resimlerine estetik bir yaklaşım (Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Başbuğ, F. (2017). Türk dünyası ressamı Mehmet Başbuğ’un düşünce izleri üzerine. Türk Yurdu Dergisi, 106(360), 65-66.
  • Başbuğ, F. (2017). Mehmet Başbuğ Bozkırdaki Atlar/Desenler. Ankara: Artsürem Yayınları.
  • Büyük Ansiklopedi (1990). Büyük ansiklopedi. İstanbul: Milliyet Yayınları.
  • Büyük Larousse (1986). Büyük Larousse sözlük ve ansiklopedisi. İstanbul: Gelişim Yayınları.
  • Büyük Lügat ve Ansiklopedi (1990). Büyük Lügat ve Ansiklopedi ansiklopedisi. İstanbul: Meydan Yayınevi.
  • Büyük Sözlük (t.y.). Büyük sözlük ansiklopedisi. İstanbul: Arkın Kitabevi.
  • Çağbayır, Y. (2007). Ötüken Türkçe sözlük. İstanbul: Ötüken Yayınevi.
  • Doğan, M. (1981). Büyük Türkçe sözlük. Ankara: Birlik Yayınları.
  • Ersoy, A. (1998). Günümüz Türk resim sanatı (1950’den 2000’e). İstanbul: Bilim Sanat Galerisi.
  • Ersoy, A. (2004). 500 Türk sanatçısı plastik sanatlar. İstanbul. Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Galeri Soyut (2021). Nurettin Ergüven. Erişim Adresi: https://www.galerisoyut.com.tr/artist/nurettin-erguven/ galerisoyut.com. Erişim Tarihi: 14.02.2021.
  • Geçaydın, Z. (2021). Mustafa Ayaz. Erişim Adresi: https://www.mustafaayaz.com/tr/page/makaleler. Erişim Tarihi: 13.02.2021.
  • Giray, K. (2000). Türkiye İş Bankası resim koleksiyonu. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Güngör, T. (2018). 1980 sonrası Türk resim sanatında figüratif eğilimler ve Mehmet Başbuğ (Sanatta Yeterlik Tezi). Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Antalya.
  • Haydaroğlu, M. (Edt.). (2003). Sanat dünyamız. İstanbul: Yapı Kredi Kültür ve Sanat Yayınları.
  • Kanar, M. (2009). Osmanlı Türkçesi sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları.
  • Kocabey, E. (2017). Türk Resı̇m Sanatı’nda akademı̇syen sanat eğı̇tı̇mcı̇lerı̇n dışavurumculuk hakkındakı̇ görüşlerı̇ ve eserlerı̇nı̇n ı̇ncelenmesı̇ (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Ünı̇versı̇tesı̇ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Kuban, D. (1968). Anadolu-Türk şehri: Tarihi gelişmesi, sosyal ve fiziki özellikleri üzerinde bazı gelişmeler. Vakıflar Dergisi, 7, 53-73.
  • Nişanyan, S. (2007). Sözlerin soyağacı çağdaş Türkçenin etimolojik sözlüğü. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Özbaş, N. A. (2020). Mustafa Ayaz’ın hayatı ve sanatı (Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Sarıdikmen, G. (2005). Ressam Üsküdarlı Cevat (Göktengiz). İçinde Z. Kurşun, A. E. Bilgili, K. Kahraman, C. Güngör ve S. Ünlü (Edt.), Üküdar sempozyumu II (ss. 655-676). İstanbul, Üsküdar Belediye Başkanlığı Üsküdar Araştırmaları Merkezi Yayını.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (2001). Sanat kavram ve terimleri sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tokol, T. (1996). Alış-veriş merkezleri, çevre ve mekan ilişkisi (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Toven, M. B. (2004). Yeni Türkçe lügat. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi-Cover
  • ISSN: 1694-7215
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2001
  • Yayıncı: Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi