BELGESEL FOTOĞRAFÇILIKTA ALTERNATİF BİR EĞİLİM: GEÇ FOTOĞRAFÇILIK

Belgesel fotoğrafın son yıllarda teknolojik, kültürel ve estetik anlamda değişim içerisinde olduğu görülmektedir. Bu değişimlerden biri, olay anını gösteren “kritik an” fotoğrafının olay sonrası görüntülerini sunan peyzaj fotoğraflarına dönüşmesidir. “Geç fotoğrafçılık” olarak adlandırılan bu yeni eğilim, fotoğrafın estetik yapısını etkilemiş ve belgesel fotoğrafı sanatsal alana doğru yaklaştırmıştır. Bu çalışmada belgesel fotoğrafın olayın sıcak anını gösteren tekil an fotoğrafları yerine yeni estetik eğilim olarak karşımıza çıkan geç fotoğrafçılık incelenecektir. Çalışmada geç fotoğrafçılığın oluşum koşulları, etkileri, fotoğrafa sunduğu yeni imkânlar ve onun sanatla olan ilişkisi kuramsal olarak örnekler üzerinden değerlendirilecektir.

AN ALTERNATIVE TENDENCY IN DOCUMENTARY PHOTOGRAPHY: LATE PHOTOGRAPHY

It is seen that documentary photography has changed in technological, cultural and aesthetic for recent years. One of these changes is the transformation of the “deceive moment” photos that shows the moment of the event into landscape photographs that present post-event images. This new trend, called “late photography” influenced the aesthetic structure of photography and approximate it to the field of documentary photography. In this study, we aim to examine late photography as a new aesthetic trend instead of snapshots of documentary photography. This study also consists of the formation of late photography, its effects, new opportunities provided to the art of photography and theoretical evaluation of its relationship with the art.

___

  • Barthes, R. (2003). Çağdaş söylenler (Üçüncü Basım). Metis Yayınları.
  • Bresson, H.C. (2006). Henri cartier-bresson karar anı (Edt: İ. Maga). İstanbul: YGS Yayınları.
  • Burgin, V. (2013). Fotoğrafı düşünmek. İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları.
  • Campany, D. (2003). Safety in numbness: someremarks on problems of “latephotography”. Içinde D. Green (Ed.), Where is the photograph? (ss. 88-94). Maidstone, Kent: Photoworks. https://west minsterre search.westminster.ac.uk/item/93717/safety-in-numbness-some-remarks-on-problems-of-late-photography Erişim Tarihi: 21.12.2018
  • Clark, T. (2011). Sanat ve propaganda: Kitle kültürü çağında politik imge (Çev: E. Hoşsucu). İstanbul: Ayrıntı.
  • Çelikel, S. B. (2015). Endüstriyel tasarımda paradigma kaymaları Bruno Latour’a özel bir ilgiyle. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Dayı, H. (2017). International interdisciplinarity in the arts symposiums-I : On the possibility of non-existent time in photography. Cinius Yayınları, 1(1), 19-31.
  • Eisenman S. F. (2007). Ebu Graib etkisi - Batı sanatında şiddetin kökenleri (Çev: I. Özbek). İstanbul: Versus.
  • Faulkner, S. (2014). Late photography, military landscapes, and the politics of memory. The Open Arts Journal, 3. https://doi.org/10.5456/issn.2050-3679/2014s22sf Erişim Tarihi: 04.01.2019. Haeckel, J. J. (2015). An aesthetic of absence. Critical Counter-narratives of Journalistic Story-telling in Eva
  • Leitolf’s Photography Image & Narrative. http://www.imageandnarrative.be/index.php/imagenarrative/article/view/766 Erişim:10.07.2018
  • Kemp, W. (1990). Images of Decay: Photography in the Picturesque Tradition. The MIT Press, 54, 102-133
  • Linfield, S. (2013). Acımasız aydınlık. İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları.
  • Lisle, D. (2011). The surprising detritus of leisure: Encountering the late photography of war: Environment and
  • Planning D: Society and Space. https://doi.org/10.1068/d9910 Erişim Tarihi:15.04.2018
  • McKenna, K. (1993). ART : Picture Imperfect : Formaverick Duane Michals, a photo is worth far less than a thousand words when the questionnaire about the very meaning of truth. Los Angeles Times. Geliş tarihi http://articles.latimes.com/1993-03-14/entertainment/ca-543_1_duane-michals Erişim Tarihi: 22.04.2017.
  • Roberts, J. (2009). Photography after the photograph: event, archive, and the non-symbolic. Oxford Art Journal, 32(2), 281-298.
  • Sontag, S. (2003). Başkalarının acısına bakmak. İstanbul: Agora Kitaplığı.