Dizilerin turizm faaliyetlerine etkisi: Gönül Dağı Dizisi Örneği

Film ve dizi endüstrisi küreselleşme ve dijitalleşme ile birlikte ekonomik getirisi milyar dolarları bulan büyük bir sektördür. Bu sektör yalnızca kendi bünyesinde istihdam alanı oluşturmakla kalmayıp farklı birçok sektörü de etkilemektedir. Dizi ve filimler çekimlerin yapıldığı mekânların birer tanıtım araçları olup, bu bölgelerin tanınırlığını artırarak turizm sektöründe hareketlenmeye neden olmaktadır. Bu araştırma Eskişehir ilinin Sivrihisar ilçesinde çekimleri yapılan “Gönül Dağı” dizisinin Sivrihisar’ın tanınırlığına ve turizm potansiyeline olan etkisini, bu konuda yerel halk ve yetkililerin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını Sivrihisar ilçesi yerel halkı ve Sivrihisar Belediyesi Kültür ve Sosyal Hizmetler Müdürlüğü yetkililerinden oluşan 30 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; Gönül Dağı dizisinin Sivrihisar’ın tanıtımına olumlu katkı sağlayarak turizm faaliyetlerini artırdığı ve ekonomiye olumlu yönde katkı sağladığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte katılımcıların, dizi bittikten sonra da turizmde yaşanan bu canlılığın devam edeceğini, ziyaretçilerin dizi çekim mekânlarını ziyaret etmelerinde Gönül Dağı dizisinin hem aile dizisi hem de geleneklerimizi yansıtıyor olması, ayrıca uygunsuz içerikli sahnelerin ve şiddetin olmaması, samimi olması, kadının toplumda güçlü bir karakter olarak gösterilmesinin etkili olduğunu düşündükleri belirlenmiştir. Araştırmada yerel halkın, Sivrihisar’da çekim yapılan alanların trafiğe kapatılmasından ve dizi çekim yerlerinin Yozgat ili Gedelli kasabası olarak gösterilmesinden rahatsızlık duydukları tespit edilmiştir.

The impact of tv series on tourism activities: The case of Gönül Dağı Series

The movie and TV series industry, the economic return of which reaches billions of dollars has become a large sector with globalization and digitalization. Not only does create employment in its own structure but also affects many distinct sectors. The places where being done movie shooting has been contributed to advertisement also ensure the mobility of the tourism sector. In this research, a TV series named Gönül Dağı, which is movie shooting in the Sivrihisar district of Eskişehir province was to found out the impact of tourism potential and recognizability of Sivrihisar as well the opinion of local people and local authorities. It was used a case study pattern in qualitative research methods. The participants of study consisted of 30 people who are local people of Sivrihisar and Sivrihisar Municipality Directorate of Culture and Social Services authorities'. It was chosen semi-structure interview as a data collection technique in the study. At the end of the study, it was determined that Gönül Dağı series has a positive impact on recognizablity of Sivrihisar and increase in tourism mobility also affects economic growth of Sivrihisar. In addition to these, the participants of study think that when the TV series ends it would last of tourism mobility on Sivrihisar. Furthermore, it has been determined that when tourists visit their series of attractions, Gönül Dağı Tv series is a family series, reflecting Turkish culture, no inappropriate scenes, no violence, being sincere, that they think it is effective that women are shown as a strong character in society. Sivrihisar local community are uncomfortable with the closure of areas taken in Sivrihisar to traffic and the appearance of their series attractions as Gedelli, from Yozgat.

___

  • Akdu, U., & Akın, M. H. (2016). Film ve dizilerin destinasyon tercihlerine etkileri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9(45), 1042-1052. https://doi.org/0.17719/jisr.20164520677
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles ve Huberman Modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1) 1-15.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1). 231-274.
  • Beeton, S. (2008). From the screento the field: infulence of film on tourism and recreation. Tourism Recreation Research. 30(1), 39-47. https://doi.org/10.1080/02508281.2008.11081288
  • Busby, G., & Klug, J., (2001). Movie-induced tourism: The challenge of measurement and other issues. Journal of Vacation Marketing, 7(4), 316-332. https://doi.org/10.1177/135676670100700403
  • Connel, J. (2012). Film tourism-evolution, progress and prospects, Tourism Management, 33, 1007-1029. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2012.02.008
  • Çakmak, V., Karadağ, Ş., & Solmaz, B. (2011). Popüler kültür bağlamında filmlerin ve televizyon dizilerinin destinasyon imajına etkileri: “Yer Gök Aşk” dizisi üzerine bir inceleme. 1. Uluslararası Nevşehir Tarih ve Kültür Sempozyumu. ss.105-118.
  • Demirbulat, G. Ö., Oflaz, M., & Buzlukçu, C. (2015). Kırsal yörelerde televizyon dizilerinin turizm hareketleri üzerindeki etkisi: Sevdaluk dizisi örneği. I. Eurasia International Tourism Congress: Current Issues, Trends, and Indicators, 256-265.
  • Frost, W. (2010). Life Changing Experiences Film and Tourists in the Australian Outback. Annals of Tourism Research. 37(3), 707-226. https://doi.org/10.1016/j.annals.2010.01.001
  • Gündüz, M., Aktepe V., Uzunoğlu H., & Gündüz D. D. (2017). Okul öncesi dönemdeki çocuklara eğitsel oyunlar yoluyla kazandırılan değerler. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 62-70. https://doi.org/10.21666/muefd.303856
  • Güngör Ş., & Uysal, A. (2018). Film turizmi, popüler kültür aracı olarak film ve dizilerin Nevşehir ili turizm faaliyetlerine etkisi. International Journal of Geography Education, 39, 189-202. https://doi.org/10.32003/iggei.489920
  • Hudson, S., & Ritchie, J. R. B. (2006). Film tourism and destination marketing: the case of Captain Corelli’s Mandolin. Journal of Vacational Marketing. 12(3), 256-268. https://doi.org/10.1177/1356766706064619
  • Jacobs, L. (2013), Influences of films on tourism behaviour. Multinational and Tourist Groups, Hes so // Valaıs, Wallıs.
  • Kalkınma Bakanlığı (2018). Görsel Hizmetler Sektörünün Geliştirilmesi Çalışma Grubu Raporu. https://www.sbb.gov.tr/wp- content/uploads/2020/04/GorselHizmetlerSektorununGelistirilmesiCalismaGrubuRaporu.pdf. Adresinden 19.02.2022 tarihinde erişildi.
  • Karadağ, Y. (2011). Television series and tourism-ımapcts of a television series on ıts screened location and relationships between the film production and the location. (Yüksek lisans tezi Stocholm/Sweden: Soderton University).
  • Karakök, E.Ç., & Çakmak A. (2021). Sinema ve dizi filmlerde kültür ve mekân algısının turizme etkisi. SDÜ. Fen- Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. (54), 199-219.
  • Kervankıran, İ., & Aktürk, M. (2016). Türkiye’de yazılı medyanın turizme yaklaşımı: Sorun çok ilgi yok. Journal of Recreation and Tourism Research, 3(2), 36-49.
  • Kervankıran, İ., & Çuhadar, M. (2018). Mardin’de çekilen dizi ve filmlere dönük yerel halkın algısı. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi. 2(1), 44-59. https://dx.doi.org/10.26677/tutad.2018.23
  • Kim, H., & Richardson, S.L. (2003). Motion picture impacts on destination images. Annals of Tourism Research. 30(1), 216-237. https://doi.org/10.1016/s0160-7383(02)00062-2
  • Kömürcü, S., & Öter, Z. (2013). Türkiye’nin destinasyon pazarlamasında dizi ve filmlerin rolü. Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi. 43, 15-19.
  • Kuliveya, V. (2012). Film turizmi: destinasyonların pazarlanmasında filmlerin rolü. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Nuroğlu, E. (2013). Dizi turizmi: Orta Doğu ve Balkanlar’dan gelen turistlerin Türkiye’yi ziyaret kararında Türk dizileri ne kadar etkili? 5. Uluslararası İstanbul İktisatçılar Zirvesi, Küresel ve Bölgesel Değişim Sürecinde Yeni Türkiye’nin Ekonomik Vizyonu. 1-13.
  • Patton, Q. M. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Çev. Bütün M.& Demir B.Ş., Pegem Akademi, 1. Baskı.
  • Riley, R., Baker D., & Van Doren C. S. (1998). Movie Induced Tourism. Annals of Tourism Research, 25(4),919-935. https://doi.org/10.1016/s0160-7383(98)00045-0
  • Saltık, I. A., Coşar, Y., & Kozak, M. (2010). Televizyon dizilerinin destinasyon pazarlaması açısından olası sonuçları. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21(1), 41-50.
  • Şahbaz, R. P., & Kılıçlar, A. (2009). Filmlerin ve televizyon dizilerinin destinasyon imajına etkileri. İşletme Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31-52.
  • Şahin, B., Poyraz T., Öktem P., & Şimşek A. (2003). Bir popüler kültür ürünü olarak Asmalı Konak dizisinin yöre turizmine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Sosyoloji Bölümü e-dergisi, http://www.sdergi.hacettepe.edu.tr/makaleler/asmalimakale.pdf .
  • Taş, S., Başkan, K., & Kamber-Taş, S. S. (2017). Turistik destinasyon tercihlerinde filmlerin ve tv dizilerinin etkisi: Doğu Karadeniz Bölgesi örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(54), 1134-1145. https://doi.org/10.17719/jisr.20175434682
  • Tooke, N., & Baker, M. (1996). Seeing is Believing: The Effect of Film on Visitor Numbers to Screened Locations. Tourism Management, 17(2), 87-94. https://doi.org/10.1016/0261-5177(95)00111-5
  • URL1: Sivrihisar Belediyesi Gezilecek Yerler,https://sivrihisar.bel.tr/tr/sivrihisar/gezi-rehberi/ adresinden 10 Mart 2022 tarihinde edinilmiştir.
  • URL2: Karadeniz Stratejik Araştırmalar Merkezi https://kasam.org/abdden-sonra-en-fazla-dizi-ihrac-eden- ulke-turkiye/ adresinden 16 Mart 2022 tarihinde edinilmiştir.
  • Yanmaz, P. (2011). Turizm tanıtımında sinemanın rolü. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2, 112-139.
  • Yıldırım A., & Şimşek H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara, 10. Baskı.
  • Yılmaz, H., & Yolal, M. (2008). Film turizmi: destinasyonların pazarlanmasında filmlerin rolü. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 175-192.
  • Yılmaz, Y., & Sarıbaş Ö. (2013). Destinasyon pazarlamasında farklılaşan turist davranışlarıyla birlikte film dizi sektörünün rolü. Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, 43, 34-37.