SOREN KİERKEGAARD'IN VAROLUŞ FELSEFESİNİN POSTMODERN KURMACADAKİ YANSIMASI: LEYLA ERBİL'İN KALAN ROMANI

Leyla Erbil, edebiyatın sınırları yoklayan tarzıyla 'farklı ve yetenekli' bir yazar olma sıfatını hiç kaybetmemiştir. Yeni bir söylem arama ısrarından vazgeçmemesi eserlerinde belirginleşen ironiyle el ele yürürken felsefenin arka plandaki varlığı hissedilir. Kalan (2015) romanı Erbil’in varoluşçu felsefeyle ilgisini zengin bir şekilde ortaya koyan bir içeriğe sahiptir. Yazar, Kalan’la bu akımın kurucusu kabul edilen Soren Kierkegaard’ın bazı eserleri arasında metinsel bir iletişim kurmuştur. Danimarkalı filozofun öznenin varoluş basamaklarına dair görüşleri ile Korku ve Titreme (2002) adlı kitabı, Kalan’daki ana karakterin hakikat arayışına eşlik eder. Leyla Erbil, Soren Kierkegaard'ın etik inanç çıkmazına dair görüşlerinin roman tecrübesinde olabilirliğini postmodern bir bakış açısıyla denemiştir. Bu çalışma, Erbil'in kurmaca olarak Kierkegaard'ın söylemini romanda tecrübe etmesini ortaya çıkarmaya çalışacaktır.

___

  • KAYNAKÇA AKARSU, Bedia,(1979) Çağdaş Felsefe,.İstanbul,İnkılapYayınları.AKATLI,Füsun (2007) Leyla Erbil’le yazarlığını, hikâyeciliğini, romancılığını, ‘dili’ni konuştu. http://www.radikal.com.tr/kultur/leyla-erbil-dil-yazarin-huyudur-da-818950/.AKTULUM,Kubilay (2014) Metinler Arası İlişkiler,Ankara,Kanguru Yayınları.ALTUNYA,Hülya (2017) Klasik Mantık Açısından Hakikat ve Şiir ,İstanbul, Büyüyen Ay Yayınları.ANDERSON, S. L. (2000) On Kierkegaard, Wadsworth: Belmont.ÇİFTÇİ,Erdem( 2016) Nietzsche'nin Hınç Çözümlemesi ve Hümanist Psikoterapi,Beytulhikme An International Journal of Philosophy , cilt 6 sayı 1, s.99-113.DEMİRYÜREK, Meral (2013) Kurgusal Metinlerde İkinci Kişili Anlatıcı ve Bakış Açısı,FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi , Sayı 2 ,Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, İstanbul,s.119-139. ERBİL, Leyla (2015) Kalan, İstanbul, İş Bankası Yayınları.GÖDELEK,Kamuran(2010) Kierkegaard,istanbul,Say Yayınları.GÖDELEK, Kamuran(2008) Kierkegard’da İnsan Anlayışı, Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 1, 5.sayı,s.357-371. GÜL,F.(2014) Varoluşçu Felsefenin Türk Düşünce Hayatındaki Yansımaları, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,s.18, s.27-32.GÜVENÇ, Bozkurt (2010). Türk Kimliği., İstanbul, Boyut Yayınları.KIERKEGAARD, Soren (1997) Ölümcü Hastalık Umutsuzluk, ,İstanbul, Ayrıntı YayınlarıKIERKEGAARD, Soren(2002) Korku ve Titreme,İstanbul, Anka Yayınları.KOÇAK, Orhan (1991), “Aynadaki Kitap/Kitaptaki Ayna”, Defter, Sayı: 17, Ağustos-Aralık 1991, s. 141.OĞUZERTEM,Suha (2007)Leyla Erbil’de Etik ve Estetik, ,İstanbul, s.147-179. Kanat Kitap.SÖYLEMEZ, Derya (2016) Güven Turan Şiirinde Varoluşçuluk, (Yüksek Lisans Tezi)Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, Mersin. ŞAHİN,Elmas (2009) Leyla Erbil'in Eserlerine Feminist Bir Yaklaşım,Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Doktora Tezi), Erzurum.ŞEN, Cafer (2010), Türk Romanında Felsefî Açılımlar, Ankara, Akçağ Yayınları.TANYOLAÇ ÖZTOKAT, Nedret (2006) Yazınsal Metin Çözümlemesinde Kuramsal Yaklaşımlar,, İstanbul.Multilingual Yabancı Dil Yayınları. TAŞDELEN, Vefa (2004) Kierkegaard’da Benlik ve Varoluş,Ankara,Hece Yayınları. TURA,Saffet Murat Tura( 2005) Günümüzde Psikoterapi, İstanbul. http://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20EDEBIYATI/servet_tiken_cahit_sitki_taranci_ayna_psikanalitik_yaklasim.pdf 11.04.2017.YALÇIN,Şahabettin(2011) Ben Neyim?, Beytülhikme,İnternatioanl Journal of Phlisophy, cilt 1, sayı 2, s.27-38. (http://www.beytulhikme.org/Makaleler/1061451689_02_Yalcin