Heteroseksizm ve Ötekileştirme Eleştirisi

Sanayi devrimi sonucunda bireyin emeği, makine ile paylaşılmış; makine gücüne sahip olanlar aynı zamanda bireye ait işgücüne ve emeğe de sahip olmuşlardır. Bu nedenle, bireylerin toplumsal bir biçimde hareket etme güdüleri sanayi devriminin yarattığı emek ve işgücü karşılığında elde edilen kazançların eşitsizliği doğrultusunda şekillenmiştir. İlk başta ekonomik nedenlerden dolayı sınıfsal olan toplumsal hareket bilinci, yirminci yüzyılın ikinci yarısından başlayarak, ulus devletlerin yaygınlaşması, kültürlerin değişmesi, yayılması ve melezleşmeye başlaması ekonomik ve sınıf tabanlı toplumsal birlikteliklerin farklı tabanlara kaymasında etken olmuşlardır. Bu farklı oluşumlar yeni politik paradigmalar içerisinde değerlendirilirken; bu paradigmalar çerçevesinde oluşan hareketler de yeni toplumsal hareketler olarak tanımlanmıştır (Offe 1999:56-79). Yeni toplumsal hareketler, 1970’lerden başlayarak insan hakları, barış, çevre ve özellikle kişisel özerklik ile kimlik odaklı sosyo-ekonomik hareketler tarzında gelişmişlerdir.

___

  • Baird, Vanessa (2004), Cinsel Çeşitlilik, Yönelimler, Politikalar, Haklar ve İhlaller (Çev. Hayrullah Doğan), İstanbul, Metis yayınları.
  • Benhabib, S. (2006), Ötekilerin Hakları: Yabancılar, Yerliler, Vatandaşlar (Çev. B. Akkıyal), İs- tanbul: İletişim yayınları.
  • Butler, Judith (2005), İktidarın Psişik Yaşamı (Çev. Fatma Tütüncü), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Butler, Judith (2007), Taklit ve Toplumsal Cinsiyet (Çev. Osman Akınhay), İstanbul: Agora.
  • Butler, Judith (2008), Cinsiyet Belası (Çev.Başak Ertür), İstanbul: Metis.
  • Chodorow, Nancy (1997), “Gender Relation and Difference in Psychoanalytic Perspective”
  • Key Concepts in Critical Theory: Gender, (ed. Carol Gould), Atlantic Highlands: Humanities Press.
  • Erbaydar, Tuğrul (2011), “Cinsel Haklar”, Anti-Homofobi, Ankara: Kaos GL.
  • Harrison, W., Hood, W. (2002), Beyond Sex and Gender, Londra: Sage.
  • Kearney, R. (2012), Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, (Çev. B. Özkul), İstanbul: Metis yayınları.
  • Kristeva, Julia (2004), Korkunun Güçleri, İğrençlik Üzerine Deneme, (Çev. Nilgün Tutal), İstan- bul: Ayrıntı yayınları.
  • Levinas, E. (2002), Otherwise Than Being or Beyond Essence, Pennsylvania: Duquesne Uni- versity Press.
  • Lloyd, M. (2007), Judith Butler From Norms to Politics, Cambridge: Polity.
  • Offe, C. (1999), “Yeni Sosyal Hareketler: Kurumsal Politikanın Sınırlarının Zorlanması”, Yeni Sosyal Hareketler: Teorik Açılımlar, (Ed. K. Çayır), İstanbul: Kaknüs yayınları.
  • Onur İnce, Hilal (2003), ‘Öteki Sorunsalının ‘Alterite’ Kavramı Çerçevesinde Yeniden Okun- ması Üzerine bir Deneme’, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakülte Der- gisi, no.21, s.255-277.
  • Sartre, Jean Paul (1964), Varoluşçuluk-Egzistansiyalizm Bir Hümanizma mıdır?, (Çev. E. T. Eli- çin), İstanbul: Ataç Kitapevi.
  • Savran, Acar G. (2004), Beden Emek Tarih: Diyalektik Bir Feminizm İçin, İstanbul: Kanat Ya- yınları.
  • Touraine, A. (2012), Modernliğin Eleştirisi, (Çev. H. Uğur Tanrıöver), İstanbul: Yapı Kredi ya- yınları.