Çevrimiçi Kadın Topluluklarına Feminist Metodolojiye Dayalı Çevrimiçi Etnografi Yöntemi ile Bakmak

Teknolojik gelişmelere bağlı olarak toplumsallaşma biçimleri giderek çeşitlenmektedir. Her gün milyonlarca insan İnternet dolayımı ile etkileşime geçmekte, yeni biraradalık tarzları oluşmaktadır. Bu durum kaçınılmaz olarak sosyal bilimler alanında yeni araştırma metodlarının geliştirilmesini gerekli kılmaktadır. Özellikle kadın çalışmaları açısından bakıldığında yeni yaklaşımlara duyulan bu ihtiyaç daha da elzemdir. Sebebi ise yeni medya teknolojilerinin hem mevcut iktidar örüntülerini dönüştürme fırsatı sunması, hem yeni kadınlık deneyimlerine hem de mevcut kadınlık deneyimlerinin aktarılmasına imkân tanımasıdır. Buna ek olarak kadınların yeni teknolojiler dolayımıyla görünürlüklerinin artması ve temsiliyet biçimlerinin dönüşüm geçirmesi de kadın çalışmaları açısından dikkate değer bir diğer husustur. Kadınlar artık kendilerine ait web siteleri, bloglar, vloglar ve sosyal medya hesapları üzerinden kendi temsillerini yaratabilmektedir. Bu mecralar yoluyla çevrimiçi topluluklar oluşturabilmektedirler. Dolayısıyla bu yeni toplumsallaşma tarzları kadın çalışmaları açısından yeni araştırma yöntemleri üzerine düşünülmesini gerekli kılar. Bu çalışmada ise çevrimiçi kadın topluluklarını çalışmak için elverişli bir yöntem olarak çevrimiçi etnografi yönteminin imkanları üzerine bir tartışma yürütülmüştür.

Studying Online Female Communities via Online Ethnography Based on Feminist Methodology

Depending upon the technological developments, forms of socialization are gradually diversifying. Every day millions of people interact through the Internet by creating new ways of coexistence. This inevitably requires the development of new research methods within social sciences. This need for new approaches is even more crucial and urgent in women’s studies. The reason behind this is that new media technologies offer both the opportunity to transform existing power patterns and allow new experiences along with narration of already existing experiences of femininity. In addition, the increase in the visibility of women through new technologies and the transformation of their representation styles are other noteworthy issues to be considered in terms of women’s studies. Today women can now create their own representations through their own websites, blogs, vlogs, and social media accounts. These channels enable them to create online communities. Therefore, these new socialization styles make it necessary to think about new research methods in terms of women’s studies. With this perspective, in this study, a discussion was conducted on the possibilities of online ethnography as a convenient method to study online female communities.

___

  • Altuntek, Serpil (2009), ‘Yerli’nin Bakışı Etnografya: Kuram ve Yöntem, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Alyanak, B., Zeynep (2014), “Etnografi ve Çevrimiçi Etnografi”, Mutlu Binark (Ed.) Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, ss. 117-163.
  • Baym, K., Nancy (1999), Tune in, Log on: Soaps, Fandom, and Online Community, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Binark, Mutlu ve Bayraktutan, Günseli (2013), Ayın Karanlık Yüzü: Yeni Medya ve Etik, İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • boyd, danah (2009), A Response to Christine Hine, Annette N. Markham ve Nancy K. Baym (Ed.) Internet Inquiry Conversations about Method, Los Angeles: Sage, ss. 26-32.
  • Correll, Shelley (1995), The Ethnography of An Electronic Bar: The Lesbian Café, Journal of Contemporary Ethnography, 24(3), ss. 270-298.
  • Çaylı Rahte, Emek (2018), Türkiye’de Medya Etnografisi Yapmak: Alanın Gelişimi ve Seyrine Eleştirel Bir Bakış, Mülkiye Dergisi, 42 (4), ss. 593-637.
  • Emerson, Robert, Fretz, I.,Rachel ve Shaw, L., Linda (1995), Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press.
  • Ergül, Hakan (2013), Sahanın Sesleri: İletişim Araştırmalarında Etnografik Yöntem, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Harding, Sandra (1987), “Is There a Feminist Method?”, Sandra Harding (Ed.) Feminism and Methodology, Bloomington: Indiana University Press, ss. 1-14.
  • Hine, Christine (2009), How Can Qualitative Internet Researchers Define the Boundaries of Their Projects?, Annette N. Markham ve Nancy K. Baym (Ed.) Internet Inquiry Conversations about Method, Los Angeles: Sage. 1-20.
  • İliç, Deniz Tansel ve Yıldırım, Pınar (2018), Araçsal Akla ve Pozitivizme Karşı Çıkan Bir Feminist Metodoloji, Folklor/Edebiyat, 24, 96(4), ss. 201-210. DOI:10.22559/folklor306
  • Kozinets, V., Robert (2010), Netnography Doing Ethnographic Research Online, London: Sage Puclications.
  • Kökalan Çımrın, Füsun (2018), Sosyal Bilimlerin Değişen Yüzü ve Kadın Araştırmaları, International Social Science Journal, 4(26), ss. 5620-5629.
  • Kümbetoğlu, Belkıs (2017), Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Markham, Annette ve Buchanan, Elizabeth (2015), Etik Karar Alma ve İnternet Araştırmaları, Folklor/Edebiyat, 21 (83) 3, ss. 411-431.
  • Markham, N., Annette (1998), Life Online: Researching Real Experience in Virtual Space, Walnut Creek, CA: Altamira.
  • Markham, N., Annette ve Baym K., Nancy (2008), Internet Inquiry: Conversations about Method, Thousand Oaks ve London: Sage.
  • Morley, David (1992), Television, Audiences, and Cultural Studies, London ve NY: Routledge.
  • Rotman, Dana ve Preece, Jenny (2010), The “WeTube” in YouTube- Creating an Online Community Through Video Sharing, International Journal of Web Based Communities, 6 (3).
  • Saka, Erkan (2014), Türkiye’de Yeni Medya Etnografisi Yapmak. Ramazan Aras (Der.) Sınırları Aşmak. Konya: Çizgi Kitabevi, ss. 82-102.
  • Skeggs, Beverley (2001), “Feminist Ethnography”, Paul Atkinson, Amanda Coffey, Sara Delamont, John Lofland ve Lyn Lofland (Ed.) Handbook of Ethnograhpy, London: Sage Publication, ss. 426-442.
  • Somersan, Semra (2009), “Bir İktidar Türü olarak Araştırma Üzerine Düşünceler”, Dilek Hattatoğlu ve Gökçen Ertuğrul (Ed.) Méthodos: Kuram ve Yöntem Kenarından, İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi, ss. 161-170.
  • Subaşı, Necdet (2005), “İnternet ve Sanal Cemaat Tartışmaları”, Mutlu Binark ve Barış Kılıçbay (Ed.) İnternet, Toplum, Kültür, Ankara: Epos Yayınları, 106-117.
  • Tedlock, Barbara (1991), From Participant Observation to the Observation of the Participation: The Emergence of Narrative Ethnography, Journal of Anthropological Research, 47 (1), ss. 69-94.
  • Timisi, Nilüfer (2005), “Sanallığın Gerçekliği: İnternetin Kimlik ve Topluluk Alanlarına Girişi”, Mutlu Binark ve Barış Kılıçbay (Ed.) İnternet, Toplum, Kültür, Ankara: Epos Yayınları, 89-105.
  • Tunç, Selda (2014), “Yeni Medya Ortamlarında Araştırma Etiği ve Özdüşünümsellik”, Mutlu Binark (Ed.) Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, ss. 164-194.
  • Türkoğlu, Nurçay (2009), “Medya ve İletişim Çalışmalarının İçerisi-Dışarısı”, Dilek Hattatoğlu ve Gökçen Ertuğrul (Ed.) Méthodos: Kuram ve Yöntem Kenarından, ss. 281-294.
  • Tüzel, B., Gökçe (2009), “Feminist Bir Doktora Tezi Yazmak”, Dilek Hattatoğlu ve Gökçen Ertuğrul (Ed.) Méthodos: Kuram ve Yöntem Kenarından, İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi, ss. 527-549.
  • Ünlü, Çiğdem Yasemin (2019), '‘Feminist Yöntemi Alan Deneyimleri(m) Üzerinden Tartışmak”, Fe Dergi, 11(1), 1-8.
  • Van Dijk, A., G., Jan (2006), Network Society Social Aspects of New Media, London: Sage.