Sühreverdî üzerine araştırmalar -III- kendini tanıyan rabbini tanır

Sühreverdî epistemolojisinde gaye marifetullahtır. Bu en şerefli ve ulaşılması zorunlu bilgidir. Bu amaca ulaşmada bilen bir varlık olarak insan, bedeni ve nefsiyle ilk bilinmesi gerekendir. Çünkü o, metafizik âlemle fizik âlemin sınırlarının birbirine karıştığı noktada bulunmaktadır. İnsanın ‘ben diye işaret ettiği kendisi cisim değildir ve bedende de bulunmamaktadır. O nûrlar âleminin ferlerinden mücerret nûrdur. Bu nedenle metafizik bilgi insan için mümkündür.

Studies on suhrawardî –III- he who knows himself knows his lord

In the epistemology of Suhrawardî, the goal is ma’rifatullah. This is a knowledge which has the utmost honour and it is a must. Human as a being who knows, to reach this aim, must be known with his body and himself (soul). Because he is at the point where metaphysics and physics world mix. The self that man refers as ‘me’, isn’t body and not whithin his body. It’s an incorporeal light from the universe of lights. So the knowledge of metaphysics world is a possibility forhuman.

___

Aminrazavi, Mehdi. “Shihâb al-Dîn Suhrawardî’s Sufi Poetry”, Zailan Moris (Ed). Knowledge is Light içinde. Chicago: ABC International Group, 1999, ss. 297-324.

Aminrazavi, Mehdi, “Suhrawardi’s Theory of Knowledge”, Ph.D. Thesis, Temple University, Philadelphia 1989.

Arnaldez, R. “Ishrâkiyyûn”, The Encyclopedia of Islam. Vol..IV, Leiden: E. J. Brill, 1978.

Bekiryazıcı, Eyüp. “Şihâbüddin Sühreverdî’nin Felsefesinde Ontoloji Problemi”, Yayınları mamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, SBE, Erzurum 2005.

Bekrî, Alâu’d-dîn. “”el-İşrâkiyye”, el-Mevsûatü’l-Arabiyye . c. 2, Dimeşk, 2000.

Bylebly, Michael Edward. The Wisdom of Illumination: A Study of the Prose Stories of Suhrawardi , Ph.D. Thesis, Universty of Chicago, 1976.

Cihan, Ahmet Kamil. Sühreverdî’nin Felsefesinde İnsan ve Âlemdeki Yeri, Kayseri: Laçin, 2003.

Corbin, Henry. “Önsöz 5”, Fevzi Topaçoğlu (çev). İslâm Felsefesinde Sembolik Hikâyeler içinde. Derya Örs ve diğerleri (drl). 2. Basım, İstanbul: İnsan Yayınları, 2003, ss. 115-128.

Corbin, Henry,History of Islamic philosophy. Liadain Shherrad (çev). London: Kegan Paul International, 1993;

İslâm Felsefesi Tarihi. Hüseyin Hatemi (çev). İstanbul: İletişim Yayınları, 1986.

Çubukçu, İbrahim Agâh. “Sühreverdî ve İşrâkiyye Felsefesi”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. c. XVI, 1968, ss. 177-200.

Dinanî, Gulam Huseyn İbrahimî. Şuâ’-i Endişe vü Şuh’ud der Felsefe-i Sühreverdî, Tahran: İntişarât-ı Hikmet, 1366.

Durand, Gilbert. Sembolik İmgelem. Ayşe Meral (çev). İstanbul: İnsan Yayınları, 1998.

Durusoy, Ali. İbn Sînâ Felsefesinde İnsan ve Âlemdeki Yeri. İstanbul: Marmara Üniversitesi İFAV Yayınları, 1993.

el-Musevî, Musa. Mine’s-Sühreverdî ile’ş-Şirazî, Beyrut: Dâru’l-mesire, 1979.

Erdoğan, İsmail. Hermetik İslâm Düşüncesinde Türlerin Efendisi ve Kâmil Tabiat Anlayışı, Ankara: İlahiyat Yayınları, 2004.

Erdoğan, İsmail. “İşrâkilik’in İslâm Felsefesi İçerisindeki Yeri ve Kaynakları”, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Sayı. 8, 2003, ss. 159-178.

Hejazi, Sayyed Mohammad Reza. “Knowledge by Presence (al-‘ilm al-huduri) in Suhrawardi and Mulla Sadra Shirazi”, Master of Arts, McGill University, The Instutite of Islamic Studies, Canada 1994.

Hilâl, İbrahim İbrahim. Nazariyyetü’l-Ma’rifeti’l-İşrâkiyye I. Kâhire: Dârü’n-Nahdati’l-Arabiyye, 1977.

Izutsu, Toshihiko.İslâm Mistik Düşüncesi Üzerine Makaleler, Ramazan Ertürk (çev). İstanbul: Anka Yayınları, 2001.

Izutsu, “İrâkiyah”,Encyclopedia of Religion. Vol.7, New York: The Macmillan Co., 1987.

İbn Kemmûne.et-Tenkîhât fî şerhi’t-Telvîhât: el-Fennü’s-sânî fi’t-tabî’î, Hossein Ziai ve Ahmed Alwishah (Ed). California: Mazda Publishers, 2003.

Kaya, Mahmut. “İşrâkiyye”, TDV İslâm Ansiklopedisi. c. 23, İstanbul 2001, ss. 435-438.

Kılıç, Cevdet. “Sühreverdî’nin Varlık Düşüncesinde Nûrlar Hiyerarşisi ve Meşşâî Felsefe İle Karşılaştırılması”, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 13:2, (2008), ss. 55-72.

Kutbuddîn Şirâzî, Allâme Mahmûd b. Mes’ud Kâzerûnî, Şerhu Hikmeti’l-işrâk-ı Sühreverdî, Abdullah Nûrânî ve Mehdî Muhakkık (nşr). Tehran: Müessese-i Mutâleât-ı İslâmî Dânişgâh-ı Mc Gill Şûbe-i Tehran, 2001/1380.

Kutluer, İlhan. Felsefe Tasavvuru, İstanbul: İz Yayıncılık, 1996.

Kutluer, İlhan., “Sühreverdî, Maktûl”, TDV İslâm Ansiklopedisi, c. 38, İstanbul 2010, ss. 36-40.

Muvahhid, Samed. Ser-Çeşmehây-i Hikmet-i İşrâk. Tehran: İntişârât-i Ferâvân, 1995.

Marcotte, Roxanne D. “Suhrawardî (d.1191) and His Interpretation of Avicenna’s (d.1037) Philosophical Anthropology”, Ph.D. Thesis, McGill University Institute of Islamic Studies, Canada 2000.

Nasr, Seyyid Hüseyin. “Şihâbeddîn Sühreverdî Maktul”, M. Alper Tuğsuz (çev), M. M. Şerif (Ed). İslâm Düşüncesi Tarihi içinde. M. M. Şerif (Ed). İstanbul: İnsan Yayınları, 1990, ss. 411-435.

Nasr, Seyyid Hüseyin, “Suhrawardî: The Master of Illumination, Gnostic and Martry”, Journal of The Regional Cultural Institute. Vol.2, No.1, Tehran: Regional Cultural Institute, 1969, ss. 209-225.

Nasr, Seyyid Hüseyin,Se Hâkim-i Müselmân. Ahmad Ârâm (çev.) Tehran: Şirket-i İntişârât-ı ilmî ve Ferhengî, 1382; Üç Müslüman Bilge. Ali Ünal (çev). İstanbul: İnsan Yaınları, 1985.

Netton, Ian Richard. “The Neoplatonic Subsrate of Suhrawardi’s Philosophy of Illumination”, Leonard Lewisohn (Ed). The Legacy of Mediaeval Persian Sufism içinde. London: Kha - niqahi-Nimetullahi Publication, 1992, ss. 247-260.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek. “Hikmetü’l-işrâk”, John Walbridge – Hossein Ziai (Ed). The Philosophy of Illumination içinde. 1. Basım, Utah: Birigham Young University Pres, 1999, ss.1-163.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “Kitâbu’t-Telvihâti’l-levhiyye ve’l-‘arşiyye: el-ilmü’s-sâlis”, Henry Corbin (Ed). Mecmua-i Musannefât-ı Şeyh-i İşrâk I içinde. Tehran: Müessese-i Mütâleât ve Tahkîkât-ı Ferhengî (Pijûhişgâh), 1993/1372, ss. 1-121.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “Kitâbu’l-Meşâri’ ve’l-mutârahât: el-İlmü’s-sâlis”, Mecmua-i Musannefât-ı Şeyh-i İşrâk I içinde. ss. 193-506.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “Kitâbu’l-Mukâvemât”, Mecmua-i Musannefât-ı Şeyh-i İşrâk I içinde. ss. 123-192.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “Âvâz Per-i Cebrail” Seyyid Hüseyin Nasr ve Hanry Corbin (Ed). Mecmua-i Musannefât-ı Şeyh-i İşrâk III içinde. 3.Basım. Tehran: Pijûhişgâh-i Ulûm-i İnsanî ve Mütâleât-ı Ferhengî, 2001/1380, ss. 207-223.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “Risaletü’l-İbrâc”, Mecmua-i Musannefât-ı Şeyh-i İşrâk III i çinde. ss. 461-471.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “Akl-i Surh”, Mecmua-i Musannefât-ı Şeyh-i İşrâk III içinde. ss. 225-239.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “Fî Hakikati’l-aşk”, Mecmua-i Musannefât-ı Şeyh-i İşrâk III içinde. ss. 267-291.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “Elvah-ı İmâdî” Mecmua-i Musannefât-ı Şeyh-i İşrâk III içinde. ss. 109-195.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “Yezdân-ı Şinâht”, Mecmua-i Musannefât-ı Şeyh-i İşrâk III içinde. ss. 403-459.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “Pertevnâme”, Mecmua-i Musannefât-ı Şeyh-i İşrâk III içinde. ss. 1-81.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “Heyâkilü’n-nûr”, Mecmua-i Musannefât-ı Şeyh-i İşrâk III içinde. ss. 83-108.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek,“Risâle Fî Hâleti’t-tufûliyye”, Mecmua-i Musannefât-ı Şeyh-i İşrâk III içinde. ss. 251-266.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “Bustânu’l-kulûb”, Mecmua-i Musannefât-ı Şeyh-i İşrâk III içinde. ss. 333-401.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “Fî Hakikati’l-aşk”, Mecmua-i Musannefât-ı Şeyh-i İşrâk III içinde. ss. 267-291.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “Lügat-i Mûrân”, Mecmua-i Musannefât-ı Şeyh-i İşrâk III içinde. ss. 333-401.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “Safîr-i Simurk”, Mecmua-i Musannefât-ı Şeyh-i İşrâk III içinde. ss. 313-332.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “el-Lemehât”, Necefkuli Habibi ve Seyyid Hüseyin Nasr (Ed). Mecmua-i Musannefât-ı Şeyh-i İşrâk IV içinde. Tehran: Pijûhişgâh-i Ulûm-i İnsânî ve Ferhengî, 1380/2001, ss. 141-241.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “Kelimetü’t-Tasavvuf”, Mecmua-i Musannefât-ı Şeyh-i İşrâk IV içinde. ss. 99-139.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “Risâle Fî i’tikâdi’l-hukemâ”, Henry Corbin (tsh). Mecmua-i Musannefâ-i Şeyh-i İşrâk II içinde. 3. Basım, Tehran: Pijûhişgâh-i Ulûm-i İnsanî ve Mütâleât-ı Ferhengî, 2001/1380, ss. 260-272.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “Kıssatu’l-Gurbetü’l-garbiyye”, Mecmua-i Musannefâ-i Şeyh-i İşrâk II içinde. ss. 273-297.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “Kıssatu’l-Gurbetü’l-garbiyye”, İsmail Yakıt (çev). İslâm Felsefesinde Sembolik Hikâyeler içinde. 2. Baskı, İstanbul: İnsan Yayınları, 2003, ss. 97-106.

Sühreverdî, Şihâbuddîn Ebu’l-Fütûh Yahya ibn Habeş ibn Emîrek, “et-Telvîhât: el-ilmü’s-sânî fi’t-tabî’î”, Hossein Ziai ve Ahmed Alwishah (Ed). İbn Kemmûne. et-Tenkîhât fî-şerhi’t-Telvîhât: el-Fennü’s-sânî fi’t-tabî’î içinde. California: Mazda Publishers, 2003, ss. 3-461.

Okudan, Rıfat. “Şeyhu’l-İşrâk Sühreverdî’nin Tasavvufî Görüşleri”, EKEV Akademi Dergisi. Sayı: 22, Kış 2005, ss. 111-126.

Sedat, Baran. Cebrail’in Kanat Sesi, Sufi Kitap, İstanbul 2006.

Şehrezûrî, Şemseddin Muhammed b. Mahmud. Şerhu Hikmeti’l-işrâk. Hossein Ziai (tsh). Tehran: Mevsûatu’l-mutâla’ât ve tahkîkât-ı ferhengî, 1372.

Şehrezûrî,Nüzhetü’l-ervâh ve ravdatu’l-efrâh: Tarihu’l-Hukemâ. Abdulkerim Ebû Şuveyrib (thk.), Trablus: Cemiyyetü’t-Da’vetü’l-İslâmiyyeti’l-Âlemiyye, 1988.

Tehranî, Kazem. “Mystical Sembolizm in Four Treatises of Suhrawardî”, Ph.D. Thesis,Columbia University, 1974.

Uluç, Tahir.Sühreverdî’nin İbn Sînâ Eleştirisi, İnsan Yayınları, İstanbul 2012.

Uludağ, Süleyman. “Mârifet”,TDV İslâm Ansiklopedisi. c. 28, İstanbul 2003, ss. 54-56.

Užlavins, Algis. “Divine Light in Plotinus and al-Suhrawardî”, Sacred Web: a Journal of Tradition and Modernity. No. 10, January 2003, ss.7 3-89.

Walbridge, John.The Wisdom of Mystic East. Albany: State University of New York Press, 2001.

Yenen, Halide. “Sühreverdî Felsefesinde Epistemoloji”, Yayınlanmamış Doktora Tezi,Marmara Üniversitesi, SBE, İstanbul 2007.

Yenen, Halide, “Sühreverdî Üzerine Çalışmalar -I- Huzûrî Bilgi”, Kutadgubilig,Sayı: 15, Mart 2009,ss. 113-134.

Yörükan, Yusuf Ziya.Şihâbeddîn Sühreverdî ve Nûr Heykelleri, A. Kamil Cihan (sdl.), İstanbıl: İnsan Yayınları, 1998.