Gombrowicz ve biçim

Bu makale, Gombrowicz'in yapıtlarının ana teması olan Biçim hakkındaki geniş literatüre bir katkıdır. Gombrowicz insanın hareketinin kaynağını, diğer bir deyişle kendisini gerçekleştirmesini, insanlar arasında, kendi Biçimleri uğruna, onları birbirlerine dayata dayata verilen, kesintisiz bir mücadelede olarak görür. Bu, süjenin öteki için bir nesneye dönüşmemek uğrundaki acı verici mücadelesidir: "Şu sonuca vardım ki benim "ben"im, sadece kendim olma irademe dayanıyor. Kim olduğumu bilmiyorum, ama bozulmaya uğratıldığımda acı çekiyorum,işte hepsi bu." Sartre'dan farklı olarak, oluşun, "bizden ziyade, bizim aramızda" ortaya çıktığına göre, bilince dayanamayacağını düşünür. Oluş, mücadeleye dayanır.

Gombrowicz and the from

This article is just a contribution to the extensive literature on the main theme of Gombrowicz's works: The Form. Gombrowicz sees the basis of the human's motion, in other words, his self-realization in an incessant struggle among the people for their own Forms by imposing them upon themselves. This is the painful struggle of the subject to not to be turned into an object for the other: "I have come to the conclusion that my "I" is solely based on my will of being myself. I do not know who I am, but I suffer when I am staying distorted, that's all." He notes that, unlike Sartre, being could not be based on consciousness, since it raises "between us, rather than from us." Being is based on struggle.

___

Aristoteles (2001). Fizik. Çeviri: Saffet Babür. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları

Cataluccio F. M. i Illg, J. (1991). Gombrowicz Filozof. Krakow: ZNAK.

Çınar, Aliye (2006). Martin Buber'de Varoluş ve Etile: 'Ben-Sen' İlişkisi. İstanbul: Değerler Eğitimi Dergisi, Sayı 12.

Fiala, E. (1974). Oficjalnosc i podoficjalnosc o koncepcji czlowieka w powiesciach Witolda Gombrowicza. Lublin: Roczniki Humanistyczne, Tom XXII.

Descartes (1998). Felsefenin İlkeleri. Çeviri: Mesut Akın. İstanbul: Say Yayınları.

Gombrowicz, W. (1986 [1]). Dziennik 1953-1956. Krakow-Wroclaw: Wydawnictwo Literac-kie.

Gombrowicz, W.(1986 [2]). Dziennik 1957-1961. Krakow-Wroclaw: Wydawnictwo Literackie.

Gombrowicz, W.(1991). Kosmos. Çeviri: Aykut Derman. İstanbul: Can Yayınları.

Gombrowicz, W.(1993). Taammüden Cinayet. Çeviri: Münir Göle. Redaksiyon: Ayşen Gür. İstanbul: İletişim Yayınları.

Gombrowicz, W. (1996). Ferdydurke. Çeviri: Yaşar Avunç. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Gombrowicz, W. (1998). Pornografi. Çeviri: Berran Tözen. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Gombrowicz, W. (1999). Bakakal'. Çeviri: Ece Korkut. İstanbul: Aynntı Yayınları.

Heidegger, M. (2008) Varlık ve Zaman. Türkçesi: Kaan H. Ökten. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi ve Agora Kitaplığı ortak yayını.

Jarzebski J. (1991). Pojecie "Formy" u Gombrowicza. Warszawa: Pamietnik Literacki LXII, z.4.

Mengüşoğlu T. (1992). Felsefeye Giriş. İstanbul: Remzi Kitapevi.

Nirenberg R. (1998). Gombrowicz, or the Sadness of Form, www.albany.edu/offcourse/nov98/ gombro.html.

Oklot, M. (2009). Phantasms of Matter in Gogol (and Gombrowicz). Champaing and London: Dalkey Archive Press.

Sargas J. P. (2004). Pod oknami Sartre'a [Bylem przed wszystkimi. Rodzialy: Okna Sartre'a i „Przy drzyviach zamknietych" kontra „Slowa"]. Fransızcadan Lehçeye çeviren J. M. Kloczowski. http://www.gombrowicz.net/Salgas-Pod-oknami-Sartre-a.html

Sartre, J. P. (1999 [1]). Bulantı. Çeviri: Erdoğan Alkan. İstanbul: Oda Yayınları.

Sartre, J. P. (1999 [2]). Varoluşçuluk (existentialisme). Çeviren: Asım Bezirci. İstanbul: Say Yayınları.

Sartre, J. P. (2009). Varlık ve Hiçlik, Fenomenolojik Ontoloji Denemesi. Çevirenler: Turhan İlgaz ve Gaye Ç. Eksen. İstanbul: İthaki Yayınları.

Szukanie Glosu Gombrowicza [Alejandro Russovich o Gombrowiczu, ss. 31-37] (2002). Redaksiyon: Kolano, D. Radom: Radom Jan Kochanowski Tiyatrosu yayını.

Wahl, J. (1999). Varoluşçuluğun Tarihçesi. Çeviri: Bertan Onaran. İstanbul: Payel Yayınları.

Wroczynski, T. (1993). Literatura polska po 1939 roku. Varşova: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.