FÂRÂBÎ’NİN KAYIP NİKOMAKHOS AHLÂKI ŞERHİ’NDEN KALAN PARÇALAR: TERCÜME VE TAHLİL

Fârâbî; Aristoteles'in meşhur ahlâk eseri Nikomakhos Ahlâkı'nı okumakla kalmamış, tabakât eserlerinin ve diğer bazı filozofların bildirdiğine göre bu esere bir de şerh kaleme almıştır. Bu şerhin tamamı günümüze ulaşmamış olsa da şerhin giriş kısmı olduğu düşünülen birkaç sayfalık metin elimizdedir. Söz konusu metin, felsefe tarihinde yeri olan bazı tartışmalara ilişkin mühim bilgiler içermesi bakımından son derece dikkate değerdir. Bu makalede, Fârâbî'nin kayıp şerhinden günümüze ulaşmış bu giriş metninin keşfi ve otantikliğine dair tartışmalara değinildikten sonra, metnin katkıda bulunduğu problemlere işaret edilecektir. Son olarak makalede, söz konusu metnin Türkçe tercümesi Türk okuyucularının istifadesine sunulmuştur

THE SURVIVED FRAGMENTS FROM AL-FARABI’S LOST COMMENTARY ON THE NICOMACHEAN ETHICS: THE TURKISH TRANSLATION AND THE ANALYSIS

Al-Farabi has not only read Aristotle’s well-known book Nicomachean Ethics but also according to the bio-bibliographical (tabaqât) sources and the other philosophers’ statements he has written a commentary on this book. We do not have the whole text today but we have a survived text which seems like an some problems in history of philosophy. In this article, the historical background of the text will be analyzed and the contributions of the text to the some of the problems of philosophy will be pointed at and also Turkish translation of the text will be presented

___

Ammonius; On Aristotle Categories, trs. S. Marc Cohen, Gareth B. Matthews, Cornell University Press, Ithaca, New York, 1991.

Aristoteles; Êthika Nikomakheia, F. Susemihl (Ed.), Leipzig: Teubner, 1884.

Berman, Lawrence V.; “Appendix A”, Multiple Averroes içinde, Paris: Les Belles Lettres, 1978, s. 306-311.

––––; “Excerpts from the Lost Arabic Original of Ibn Rushd’s Middle Commentary on the Nicomachean Ethics”, Oriens, Vol. 20, Brill, 1967, s. 31-59.

––––; “Ibn Rushd’s Middle Commentary on the Nicomachean Ethics in Medieval Hebrew Literature”, Multiple Averroes içinde, Paris: Les Belles Lettres, 1978, s. 287-301.

––––; “The Broken Mirror: Ibn Rushd and Ibn Rushd’s Aristotle on Ethics”, L’Homme Et Son Univers Au Moyen Âge, Christian Wenin (Ed.), II, Louvain-La-Neuve, 1986, s. 764-767.

––––; “The Revised Hebrew Translation of Averroes’ Middle Commentary on the Nicomachean Ethics”, The Seventy-Fifth Anniversary Volume of The Jewish Quarterly Review, ed. Abraham A. Neuman, Solomon Zeitlin, Philadelphia, 1967.

Davidson, Herbert; “Maimonides on Metaphysical Knowledge”, Maimonidean Studies, 3, 1992-3.

Fakhri; Majid, Ethical Theories in Islam, New York: E. J. Brill, 1991.

Fârâbî; et-Tenbîh alâ sebîli’s-saâde, Sahban Halifat (Ed.), Amman: el-Câmiatu ürdüniyye, 1987.

––––; Fusûl Müntezea, thk. Fevzi Mitri Neccâr, Beyrut: Dâru’l-maşrık, 1986.

––––; Kitâbu’l-Cem’ beyne re’yeyi’l-hakîmeyn, el-Mecmû’ içinde, Mısır, 1907.

––––; “Felsefe Öğreniminden Önce Bilinmesi Gereken Konular”, çev. Mahmut Kaya, Felsefe Arkivi, Sayı: 26, 1987, s. 185-192.

Gutas, Dimitri; “The Meaning of madanî in al-Farabi’s ‘Political’ Philosophy”, Mélanges de l’Université Saint-Joseph, Vol. LVII, 2004, s. 259-282.

İbn Bâcce; Resâilu felsefiyye li-Ebi Bekr b. Bacce: Nusus felsefiyye gayri menşura, nşr. Cemaleddin Alevî, Beyrut, 1983.

İbn Ebî Useybia; Uyûnu’l-enbâ fî tabakâti’l-etıbbâ, thk. Nizar Rıza, Dâru Mektebeti’l-hayât, Beyrut.

İbn Rüşd; eş-Şerhu’l-kebîr li-Kitâbi’n-nefs li-Aristû, nşr. B. Garbî, Kartaca: Beytü’l-hikme, 1997.

İbn Tufeyl; Hayy bin Yakzan, nşr. Albert Nader, Beyrut: Dâru’l-maşrık, 1968.

İbnü’l-Kıftî; Târîhu’l-hukemâ, nşr. Julius Lippert, 1903.

Kaya, M. Cüneyt; “Tabipler İçin Felsefe: İbn Hindû’nun Felsefe Tasavvuru ve Sözlüğü”, Felsefe Arkivi, Sayı: 34, 2011, s. 21-79.

Macit, Muhittin; “Fârâbî’ye Nispet Edilen İki Risâle”, M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Dergisi, S. 26, 2004/1, s. 5-21.

Neria, Chaim Meir; “Al-Farabi’s Lost Commentary On The Ethics: New Textual Evidence”, Arabic Sciences and Philosophy, Vol. 23, 2013, s. 69-99.

Omay, Necati Murad; “Aristoteles’te İnsanın Nihai Amacı”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Anabilim Dalı, 2010.

Özturan, Hümeyra; Akıl ve Ahlâk: Aristoteles ve Fârâbî’de Ahlâkın Kaynağı, Klasik Yayınları, 2014.

Philoponus; On Aristotle categories 1-5; A treatise concerning the whole and the parts, trs.

Riin Sirkel, Martin Tweedale, John Harris, Daniel King, Bloomsbury Academic, London, 2015.

Rashed, Marwan; “On the Autorship of the Treatise ‘On the Harmonization of the Opinions of the Two Sages’ Attributed to al-Farabi”, Arabic Sciences and Philosophy, 19, 2009, s. 43-82.

Simplicius; On Aristotle’s Categories 1-4, trs. Michael Chase, Cornell University Press, Ithaca, New York, 2003.

Strauss, Leo; “Fârâbî’nin Eflatun Kanunlarını Okuyuş Tarzı”, Siyasi Hermenötik içinde, çev. Burhanettin Tatar, Samsun, 1999.

––––; Farabi’s Plato, New York: Louis Qiuzberg Jubilee, 1945, Vol. I, s. 357-392.

Türker-Küyel, Mübahat; Fârâbî’nin Geometri Felsefesine İlişkin Metinler, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayını, 1992.