Cicero'nun De Fato adlı eserinin teşrihi

Romanın cumhuriyet döneminde yaşamış olan ünlü devlet adamı ve hatipMarcus Tullius Cicero (İ.Ö.106-43) düzyazı türündeki bazı eserleriyle Yunanfelsefesinin önemli konu başlıklarını ele almış, bunu yaparken de öncelikli birgereksinim olduğu için Yunanca felsefe terimlerini Latinceleştirmeye çalışmıştır.Diğer birçok eserine göre az bilinen De Fato adlı eserinde de günümüzeulaştığı kadarıyla, Stoacılık, Epicurusçuluk ve Yeni Academiacılık gibi farklı felsefe ekollerinin kader ve zorunlulukla ilgili farklı görüşlerini aktarıp eleştirisüzgecinden geçiren Cicero yine Yunanca felsefe terimlerine karşılıklar bulmayaçalışmıştır. Bu çalışmamızda eseri metinsel ve tarihsel kanıtlara dayanaraktarihlendirecek, kayıp kısımlarıyla ilgili bilgi sunup yöntemi ve bölümlenişiniaçımlayacak ve son olarak batı dünyasındaki yayın geçmişine bakacağız.

İntroduction to cicero s de fato

The most celebrated stateman and orator Marcus Tullius Cicero (106-43 BC)who lived in republican period of Rome, treated the substantial issues ofGreek Philosophy in his some Works, and meanwhile tried to Latinize Greekphilosophical terms, for it s principal necessary. As far as it comes to us, in his DeFato, narrowly aknowledged in comparison with the many other works, whilehe is citing and criticizing the approaches of different schools of Philosophy,such as Stoic, Epicurean and New-Academian, he tries to find the equivalentsto Greek philosophical terms. In this treatise, we date it by depending on textualand historical arguments, and explain its lacuna, method and partition and finallyhistory of its publication in western world.

___

  • Cicero, Cicero. On the Orator: Book 3. On Fate, Stoic Paradoxes, On the Divisions of Oratory: A. Rhetorical Treatises, Çev. H. Rackham (Loeb Classical Library No. 349).
  • Cicero, M. Tulli Ciceronis De Natura Deorum. De Divinatione. De Fato, Harper & Brothers, New York, 1886.
  • Cicero, Cicero: On Fate, with Boethius, Consolation V (Classical Texts S), Çev. R.W. Sharples, Aris & Phillips, 1992.
  • Cicero, M. Tulli Ciceronis ad Quintum Fratrem Dialogi Tres de Oratore, Libraria Weidmannia, Lipsiae, 1816.
  • Cicero, M. T. Ciceronis Pars Tertia sive Opera Philosophica ad Optimos Codices, Ed. M. N. Bouillet (Col. Nicolaus Eligius Lemaire), vol.4, Paris, 1831.
  • Baraz, Y., A Written Republic. Cicero’s Philosophical Politics, Princeton University Press, 2012.
  • Beeson, C. H., “Lupus of Ferrieres and Hadoard”, CPh 43, 1948, s.190-191. Bischoff, B., “Hadoardus and the Manuscripts of Classical Authors from Corbie”, In Didaskaliae. Studies in honor of Anselm M. Albareda, Ed. Sesto Prete, New York, 1961.
  • Craig, E. (Ed.), Routledge Encyclopedia of Philosophy, Routledge, London and New York, 1998.
  • Dürüşken, Ç., “Stoa Mantığı”, Felsefe Arkivi 28, İstanbul 1991, s.287-308. Levene, D. S., Religion in Livy, E. J. Brill, 1993.
  • Luck, G., Ancient Pathways and Hidden Pursuits: Religion, Morals, and Magic in the Ancient World, The University of Michigan Press, 2003. = “On Cicero, De Fato 5 and Related Passages”, The American Journal of Philology, vol.99, No:2, Summer 1978, s.155-158.
  • Marwede, D. P., “A Commentary on Cicero’s ‘De Fato’” (Yayınlanmamış Doktora Tezi), The Johns Hopkins University, 1984.
  • Luck, G., Ancient Pathways and Hidden Pursuits: Religion, Morals, and Magic in the Ancient World, The University of Michigan Press, 2003. = “On Cicero, De Fato 5 and Related Passages”, The American Journal of Philology, vol.99, No:2, Summer 1978, s.155-158.
  • Marwede, D. P., “A Commentary on Cicero’s ‘De Fato’” (Yayınlanmamış Doktora Tezi), The Johns Hopkins University, 1984.
  • Morford, M., The Roman Philosophers. From the Time of Cato the Censor to the Death of Marcus Aurelius, Routledge, 2002.
  • Philippson, R., “M. Tullius Cicero; Philosophische Schriften”, RE 13A, 1939, s.1104-1192.
  • Plasberg, O., “Edition of De Natura Deorum”, Leipzig, 1917.
  • Robert, P., Philologische Wochenschrift 54, 1934, s.1030-1039.
  • Schallenberg, M., Freiheit und Determinismus. Ein philosophischer Kommentar zu Ciceros Schrift De fato (Quellen und Studien zur Philosophie 75), De Gruyter, Berlin / New York, 2008.
  • Schmidt, P. L., “Die Überlieferung von Ciceros Schrift ‘De Legibus’” Studia et Testimonia Antiqua, 10, Munich 1974.
  • Schofield, M., “Cicero for and against Divination”, JRS 76, 1986, s.47-65